וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר כלכלי בחברת הנדל"ן חפציבה

שרון שפורר, ענת ג'ורג'י ואריק מירובסקי

2.8.2007 / 10:44

חובות החברה מסתכמים ב-800-900 מיליון ש'. קבוצת קוני דירות מגישים בקשה לפירוק החברה. בכיר בחברה ניסה להתאבד

מקורבים לעסקת חפציבה-אלקטרה מוסרים כי החברות הציבוריות של בעז יונה והחברות הפרטיות שלו ושל אביו, מרדכי יונה נשיא התאחדות הקבלנים לשעבר, על סף קריסה. אלקטרה מכנסת היום את הדירקטוריון ועל פי הערכות צפויה לסגת מהעסקה; פאנגאיה דיווחה על ביטול האופציה להצטרפות לעסקה. כמו כן, אלקטרה חשופה לאג"חים בסכום של עשרות מיליוני שקלים שהנפיקה חפציבה. אג"ח של החברה נסחרו אתמול בתשואה של 18% - תשואה של אג"ח זבל.

בתוך כך, עובד בכיר בחברת חפציבה ניסה לשים קץ לחייו. הוא פונה במצב בינוני לבית החולים הדסה בירושלים.

במקביל, קבוצה של רוכשי דירות שקנו דירות בפרויקטים של החברה, ובעיקר בפרוייקט בהר חומה, מתכוונת להגיש בשעה הקרובה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לפירוק החברה ולמינוי מפרק זמני - כך נודע ל-TheMarker. הקבוצה מיוצגת ע"י עו"ד אופיר נאור ממשרד יוסי שגב. הרוכשים טוענים כי העיכוב במסירת הדירות עומד על שנה תמימה, וכי הם לא קיבלו ערבויות בנקאיות על התשלומים ששילמו, כפי שצריך להיות לפי חוק מכר דירות. לטענת הרוכשים, בעקבות המידע על פלישות לבתים במודיעין עילית וידיעות על פלישות לפרויקטים נוספים, יש יותר מחשש שיהיו גם ספקים שיבואו לפרק סחורות שהותקנו באתרי הבנייה. לכן, טוענים הרוכשים, התגבש חשש ממשי באשר לנכסיהם והם מבקשים מבית המשפט למנות מפרק זמני אשר יתפוס את הרכוש וימנע פעולות חטופות וחד צדדיות על ידי נושים.

על פי ההערכות, החובות של בעז ומרדכי יונה מסתכמים בכ-900-800 מיליון שקל. בחברות הציבוריות, החברה חייבת כ-400 מיליון שקל בשלוש סדרות האג"ח הקיימות שהנפיקה; יש לה עוד 170 מיליון שקל חובות לבנקים ובנוסף היא חייבת לקבוצת בזק כ-20 מיליון שקל. בנוסף, על פי הערכות יש למרדכי יונה חובות נוספים של כ-200-100 מיליון שקל.

ההערכות הן כי חפציבה דיור, שהינה בעלת השליטה בחברות הציבוריות - חפציבה גלובל, חפציבה ג'רוזלם וחפציבה חופים - נקלעה לחובות גדולים ונמצאת על סף פשיטת רגל. מקורבים לעסקת אלקטרה-חפציבה סיפרו היום ל-TheMarker כי אלקטרה העבירה בסוף השבוע האחרון לחפציבה את התמורה בעסקה - 30 מיליון שקל.

קונים צובאים על משרדי החברה

בעלי חברת חפציבה, משפחת יונה, מנהלים מהבוקר מגעים עם מספר עורכי דין במגמה להגיע להסדר הקפאת הליכים. כך נודע ל-TheMarker. בינתיים צובאים רוכשי דירות מודאגים על משרדי החברה ברחוב ירמיהו בירושלים. מקורב למשפחת יונה מסר כי בחברה מכחישים את אומדן חובותיה, 800 מיליון שקל לקבלנים ולספקים, כפי שהוצגו בכלי התקשורת, אולם גם כך הסימנים מורים שהחברה במצוקה גדולה בהרבה מכפי שתואר עד כה.

לפני כחודשיים רואיין מנכ"ל החברה ובעל השליטה בה, בועז יונה למוסף הנדל"ן של TheMarker והכחיש את השמועות שנפוצו לגבי מצבה הקשה של החברה. לאחר כיומיים אף הגיעה מטעמו אזהרה באיום בתביעת לשון הרע אם הנושא יועלה בכתבה.

קבוצת חפציבה הציבורית נקלעה לקשיים משמעותיים וייתכן אף כי תגיע לפשיטת רגל. הבוקר פשטו עשרות חרדים על בניין שבונה החברה במודיעין עילית, עקב שמועות על פשיטת רגל של החברה.

בבית"ר עילית פלשו ל-50 יחידות דיור, שהיו למעשה מוכנות לאכלוס, ואף כבר התקבל אישור מהעיריה לפתיחת חשבונות מים וארנונה. ואולם, הדיירים טרם קיבלו מהחברה את המפתחות, ולכן פרצו אל הדירות דרך המרפסות והחלונות.

ככל הידוע, משרדיהם של הרבנים בקהילה החרדית פעלו כל הלילה האחרון בדיונים כיצד לפעול לנוכח הידיעות על העובדה כי החברה נקלעה לקשיי נזילות. החברה בונה כ-1,500 יחידות דיור לקהילה החרדית במודיעין עלית, בית"ר ובית שמש. בסופו של דבר החליטו הרבנים להורות למשפחות להשתלט על הדירות, כאשר הכוונה היא להמשיך ולשלם עבור הדירות למי שיהיה בסופו של דבר הבעלים של החברה.

הדירות שאליהם פלשו החרדים בקרית ספר מצויות בשכונת מתתיהו-מזרח, פרויקט הבנייה הגדול ביותר שהוקם בגדה המערבית בניגוד לחוק, חלקו על אדמה פלשתינית פרטית השייכת לתושבי הכפר בילעין. מדובר ב-42 בנייני מגורים ובהם כ-1,500 דירות, שבתחילת השנה "הולבנו" על ידי מועצת התכנון העליונה (מת"ע) באזור יהודה ושומרון.

בעקבות החשיפה, הגישה "שלום עכשיו" עתירה לבג"ץ נגד אכלוס הדירות, שבעקבותיה הוציא בית המשפט צו ביניים המונע את איכלוסן עד לגמר הטיפול בעתירה, שהדיון בה טרם הסתיים. לפיכך, הפלישה לדירות מפרה למעשה צו של בג"ץ.

בעקבות ההתפתחויות האחרונות מסר מזכ"ל שלום עכשיו, יריב אופנהיימר: "על המשטרה לפנות את הפולשים לדירות במודיעין-עילית, עוד לפני כניסת השבת. איכלוס הדירות נדחה בעקבות עתירת שלום עכשיו לבג"ץ, שקבעה כי הבניה נעשתה בניגוד לחוק, על אדמות פלשתיניות פרטיות".

ככל הנראה, מי שהביא לכך שהפרשיה תתפוצץ היא חברת דניה סיבוס, חברה מבצעת של חפציבה שאיימה בפרוק על חפציבה בעקבות חוב של 90 מיליון שקל שלא שולם. בנוסף, בשעה זאת פועלים רבים של החברה שלא קיבלו שכר עקב קשיי הנזילות זורעים הרס בכמה מאתרי הבנייה של החברה.

בחברות הציבוריות של חפציבה אפשר למצוא משקיעים מוסדיים. כך, בחפציבה ג'רוזלם מחזיקות והקרנות של איפקס בכ-5% ובחפציבה גלובל מחזיקות הקרנות של פסגות אופק בכ-7.1%.

עדיין קיים חוסר בהירות לגבי מצבה של חפציבה - והמשקיעים ניזונים כרגע בעיקר מפרסומים. במניות חפציבה יש הפסקת מסחר, ומהחברה עדיין לא נמסרה תגובה רשמית.

מה קורה בחפציבה?

מאז הבוקר לא ניתן לשוחח עם המנכ"ל ונציג משפחת הבעלים, בועז יונה. מקורבים לחפציבה מנסים לדבר על "תקופת תפר" שבמהלכה תועבר השליטה בחברה הציבורית לידי אלקטרה. בחברת אלקטרה עושים בדיקה מחודשת של רכישת חפציבה עקב מצבה הקשה לכאורה של החברה וככל הנראה עומדים לבטל אותה. קוני דירות, שכבר מוטרדים זמן מה מהתנהלות החברה, מודאגים.

"לפני חודש וחצי חתמנו על זכרון דברים לרכישת דירה של חפציבה באפרת ואף שילמנו מקדמה. עד היום, לא חתמנו על חוזה הרכש משום שהחברה לא הצליחה להמציא ערבויות בנקאיות. אחרים חתמו על זכרונות דברים הרבה לפנינו ואף הם נתקעו עם אותה בעיה. שיווק הפרוייקט פסק, למעשה", מספר רוכש דירה של חפציבה בפרויקט של החברה באפרת שבגוש עציון. רוכשי דירות במודיעין עלית פלשו לדירותיהם וגם באתר החברה בבית שמש יש בעיות חמורות.

חפציבה, בבעלות משפחת יונה, נוסדה ב-68' על ידי מרדכי יונה, לשעבר נשיא התאחדות הקבלנים, והפכה עם השנים לאחת החברות המובילות בתחום. לחברה יש כיום למעלה מ-20 פרויקטים במקומות שונים בארץ, אולם רובם לא כאלה שנחשבים לחלק מאזורי הביקוש. בין היתר, יש לה 3 פרוייקטים במעלה אדומים, 2 בפתח תקווה, 2 באלעד, 2 בבאר שבע, בכרמיאל, במושב מצליח ובאפרת.

האם התרכזות באזורי פריפריה, שרובם אינם מתאפיינים בביקושים גדולים היא זו שגרמה לחברה בעיות? ייתכן שמהלכים עסקיים הם שגרמו לשמועות על בעיות אצל החברה של משפחת יונה, שנמשכות כבר למעלה משנה. כך, למשל, נכנסה החברה לפרויקט "חופים" של 1,150 דירות במערב חדרה בשיתוף פעולה עם סולל בונה (50%). לפני שנתיים רכשה חפציבה את חלקה של סולל בונה בפרויקט ב-8 מיליון דולר, והיא ממשיכה בו לבד.

שמועות סותרות מתקיימות על מידת הצלחת שיווק הפרוייקט. בחברה שבים וטוענים, כי מדובר בפרויקט מוצלח מאוד, ומדי פעם אף הודיעו על מכירות של דירות, בהן דירת פנטהאוז ב-2.4 מיליון שקל. מאידך, סיפרו רבים על כך שקצב המכירות של הפרויקט נמשך באיטיות.

אחת העדויות שחיזקו את ההערכה הזו היתה פרסומות שהפיצה חפציבה לפני כשנה בנתניה בקירבת פרויקט מצליח שלה, שבהן טענה, ש"מגיע לכם יותר" והיפנתה את הקונים לפרויקט חופים.

באלקטרה מדגישים, כי הפרויקטים שבהם נתגלו בעיות עד כה, הם של חפציבה דיור, שבבעלותה הפרטית של משפחת יונה, ואין להם קשר לחברה הציבורית אותה הם עומדים לרכוש. למרות זאת, בחברה כינסו דיון דחוף כדי לבדוק ואולי אף לבטל את עסקת רכישת חפציבה הציבורית.

ומשפט סיכום לרוכש הדירה המודאג באפרת: "בתקופה האחרונה אנחנו מנסים לשוחח עם איש השיווק במקום, ולא מקבלים ממנו שום מידע חדש; מהנהלת החברה בחוב ירמיהו בירושלים לא עונים, ולא חוזרים ואף לא מגיבים לפקסים ששלחנו להם. זו לא התנהלות שמראה על חברה במצב איתן".

בינתיים לא הגישו אנשי החברה, שבבעלותו של בעז יונה, כל תלונה במשטרה, ולכן, במחוזות המשטרה השונים נמנעים בשלב זה מהתערבות בהתרחשויות. גורמים במחוז ש"י העריכו כי אם אכן יוגשו תלונות בסופו של דבר, הטיפול בפרשה ייעשה ברמה הארצית.

עדכון אחרון 15:40

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully