וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוב של חפציבה - יותר ממיליארד שקל

שרון שפורר

3.8.2007 / 8:00

עוד חשופים לקריסת החברה - דניה סיבוס ו-4 בנקים שמימנו פרויקטים שלה. אלקטרה ביטלה את תוכניות רכישת החברה

דרמה בשוק הנדל"ן. לפי הערכות, חברת חפציבה דיור - בעלת השליטה בחברות הציבוריות , חפציבה ג'רוזלם וחפציבה חופים ובעוד עסקים פרטיים, נקלעה לחובות גדולים ונמצאת על סף פשיטת רגל. בעלי השליטה בחפציבה הם בעז יונה ואביו מרדכי יונה, לשעבר נשיא התאחדות הקבלנים. את הנזקים שנגרמו לרוכשי הדירות ולספקים קשה להעריך בשלב זה.

על פי ההערכות, החובות של בעז ומרדכי יונה מסתכמים בכמיליארד שקל לפחות. בחברות הציבוריות חייבת החברה כ-400 מיליון שקל בשלוש סדרות האג"ח הקיימות שהיא הנפיקה, כשאת כל ההנפקות הובילה חברת החיתום פועלים אי.בי.אי.

המסחר במניית חפציבה הופסק אתמול, והאג"ח שהנפיקה החברה למשקיעים מוסדיים בסוף 2006 צנחה ב-12% והיא מציעה כעת תשואה של 18%. בין המשקיעים המוסדיים אפשר למצוא את הקרנות של איפקס (5%) ושל פסגות אופק (7%). חפציבה ניסתה להנפיק שוב לפני כחודשיים, אבל אחרי שהגישה את התשקיף היא החליטה באופן תמוה לבטל את הגיוס שגם אותו היתה אמורה להוביל פועלים אי.בי.אי.

לקבוצה גם חובות המוערכים ב-450 מיליון שקל לבנקים, מתוכם 350 מיליון שקל בחברות הציבוריות. ככל הידוע, ארבעת הבנקים הגדולים העניקו לחברה הלוואות. בכולם טענו היום כי יש להם ביטחונות טובים וכי הם לא צפויים להינזק מהפרשה, מה שלא מנע אתמול הערכות כי דווקא הבנקים צפויים להיות אלה שיגישו את הבקשה להקפאת הליכים נגד החברה. חפציבה חייבת גם לקבוצת בזק כ-20 מיליון שקל.

אלקטרה נסוגה מהעסקה

אך בכך לא מסתיימים הנזקים. חברת אלקטרה, שבשליטת גרשון זלקינד, תיכננה לרכוש את השליטה בחפציבה וכבר העבירה את תמורת הרכישה לפני שבוע - 30 מיליון שקל. אתמול קיבל דירקטוריון אלקטרה החלטה לפעול בהליכים משפטיים להחזרת התשלום אליה ולביטול העסקה. גם לחברת הנדל"ן פאנגאיה היתה אופציה להשקיע בחפציבה יחד עם אלקטרה, אבל היא הודיעה אתמול בבוקר על ביטולה.

אלקטרה חשופה באופן משמעותי לקריסה אפשרית של חפציבה. החברה מעריכה כי החשיפה שלה לחפציבה יכולה להגיע עד ל-170 מיליון שקל. זאת מכיוון שמלבד התשלום שהיא העבירה, ישנם גם פרויקטים שעשתה החברה הבת אלקטרה בנייה, שעדיין לא קיבלה עליהם תשלום מחפציבה. אלקטרה הוסיפה כי היא "אינה רואה השפעה מהותית על עסקיה". מניית אלקטרה איבדה היום 8%.

ככל הנראה, מי שגרם לחשיפת הפרשה היא חברת דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל של לב לבייב. דניה היא חברה מבצעת של חפציבה, שאיימה על חפציבה בפירוק בעקבות חוב של 90 מיליון שקל שלא שולם. דניה עידכנה את הבורסה כי היא מעריכה בשלב זה שהחשיפה שלה לקריסה אפשרית של קבוצת חפציבה מגיעה ל-30 מיליון שקל. מניית דניה סיבוס איבדה אתמול 0.5% בלבד.

גם חברת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון דיווחה אתמול על חשיפה של 12 מיליון שקל לחפציבה באמצעות חברת סולל בונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully