וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרות בהזמנה

ערן גבאי

3.8.2007 / 18:25

יותר מ-3 שנים מתחננת yes שיתירו לה לספק שירותי VOD. לאחר שקיבלה ההיתר, גילתה שחברת האם - בזק - אינה ערוכה

לפני כחודשיים הציץ מנכ"ל yes, רון אילון, בדו"חות הכספיים שפירסמה המתחרה HOT, וגילה שלאחר שבע שנים קשות חזרו הכבלים להרוויח. אילון התרגז - לא רק בגלל פריחת המתחרים, אלא בעיקר כי חש שהכבלים הצליחו לשפר את מצבם בזכות התערבות בוטה של משרד התקשורת לטובתם. מזה זמן רב מספקת HOT למנוייה שירות וידאו בהזמנה (VOD), המאפשר להם להזמין באמצעות הממיר סרטים וסדרות ולצפות בהם בזמן שבו הם בוחרים. גם yes רצתה לספק שירות דומה למנוייה, אך משרד התקשורת אסר עליה לעשות זאת.

אילון מיהר לפתוח את המגירה הימנית בשולחן העבודה שלו, הוציא דף מכתבים רשמי של yes וכתב לשר התקשורת, אריאל אטיאס: "היום פירסמה חברת HOT את דו"חותיה, שלפיהם עברה לרווח בפעם הראשונה בתולדותיה. רווח זה אינו מפתיע. מדינת ישראל מניחה שלשלאות על yes ובעצם מזרימה כסף לכיסי בעלי - HOT מונופול מוכרז בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית - ומסבסדת במישרין ובעקיפין את פעילות החברה על חשבון הצרכנים. דומה הדבר לשתי קבוצות כדורגל, כאשר לאחת מאשרים לשחק עם 22 שחקנים, ולשנייה מאשרים 10 שחקנים בלבד, ובלי שוער. נכון, אנחנו טובים בהרבה, אבל איפה ההגינות?"

הכעס ב-yes על כך שלא מאשרים לה להפעיל שירות VOD לא התחיל לפני חודשיים. בשלוש השנים האחרונות ניהלה חברת הלוויין מלחמה מתמשכת כדי שיאפשרו לה להפעיל את השירות, כשבדרך היא שרפה גשרים שמוליכים לפוליטיקאים ופקידים בכירים.

בראיון פרידה שהעניק לפני כשנה מנכ"ל yes לשעבר, עופר בלוך, הוא לא היסס וסימן עיגול גדול סביב האשם העיקרי לדעתו בכך של-yes אין VOD: "אהוד אולמרט תוקע את yes, ועם רגולציה שכזו נס שהיא בכלל קיימת", הוא אמר. "שלוש שנים לא קרה שום דבר. זה נשמע סביר? זה נשמע הגיוני? לי זה נשמע כמו התעללות בחברה הזו".

תחת ניהולו של המנכ"ל החדש אילון הלחץ ב-yes המשיך לצמוח. החברה שיפרה את ביצועיה הכספיים, אך נחלשה במעמדה התחרותי מול HOT ולא הצליחה לצמוח ולגייס מנויים חדשים כבעבר. הכבלים, עם רוח גבית רגולטורית, שיווקו חבילות שירות מלאות (טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה) וכמונופול בתחום ה-VOD שבו בחודשיים האחרונים לעמדת הובלה בגיוס מנויים חדשים.

נראה כי ה-VOD הוא אכן השחקן החסר ל-yes כדי להשלים את קבוצת "הגלאקטיקוס" שלה, אך במשרד התקשורת לא אישרו לה להפעיל את השירות. הסיבה: במשרד היו מעוניינים לחזק את HOT, שהחלה להתחרות בתחום הטלפוניה בבזק - החברה האם של yes. ואולם לבסוף כפה השר אטיאס את עמדתו על הצוות המקצועי במשרד - ואף הכריז כי לא ייתן למשפטנים במשרדו, לממשלה או לכנסת למנוע את חקיקת החוק המיוחל כבר בקיץ הקרוב.

אטיאס עמד במלתו, ובשבוע שעבר אישרה הכנסת ברוב גדול את התיקון לחוק בעניין הפעלת שירות וידאו לפי דרישה. התיקון מאפשר לכל מפעיל - כולל - yes להציע שירות VOD באמצעות תשתית הפס הרחב של בזק.

התיקון לחוק אמור לשנות לגמרי את מבנה התחרות בתחום ולהגדיל בעבור הצרכנים את היצע התכנים הטלוויזיוניים. אטיאס הזדרז לקטוף את הקופון הפוליטי ומיהר לקבוע: "אין לי ספק שכאשר מפעילים נוספים יספקו את שירות ה-VOD המחירים יוזלו, שירותי התוכן יהיו טובים יותר והמנויים יהיו מרוצים יותר".

סיבים אופטיים במקום כבלים

בתיקון לחוק נקבע כי בזק תפתח את הרשת שלה למתחרים חדשים, שלא מעט מהם כבר עומדים בפתח ומחכים ליום פקודה. ההיגיון אומר כי - yes החברה הבת של בזק, שנערכה שנים לרגע הזה - תהיה הראשונה שתיכנס לתחום. ואולם מנויים שהזדרזו להתקשר בשבוע האחרון למערך שירות הלקוחות של חברת הלוויין וביקשו להתחבר במהירות לשירות נתקלו בתשובה שלילית.

מתברר של-yes נותרה בעיה קטנה לפני שתוכל לספק את השירות המיוחל: בזק, שעוד אינה יכולה להעביר שידורי טלוויזיה על גבי רשת התקשורת הישנה שלה. נראה כי מנויי yes ייאלצו להמתין ל-VOD לפחות עוד חצי שנה, ואולי אף שנה וחצי, עד שייפתרו בעיות התשתית ועד שיוסדר העניין בין החברה לבין בזק.

מונופול הטלפוניה הגדול משתמש עדיין בתשתית המורכבת מכבלי נחושת ישנים, שאינם מתאימים להעברת שידורי טלוויזיה באיכות ובאופן רציף. כשמדובר היה בגלישה באינטרנט, לא ממש הפריע לבזק שהרשת שלה יכולה לתמוך ברוחבי פס גבוהים רק ב-60% משטח המדינה. ואולם כשמדובר בשידורי טלוויזיה, מספר המנויים שלהם יכולה בזק לספק שירות נאמד בכמה אלפים, או לכל היותר עשרות אלפים בודדים - מספר שולי בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית.

ואולם בבזק לא מתכוונים לצאת פראיירים. מי שירצה שחיים סבן וקרן אייפקס, מבעלי השליטה בחברה, ישקיעו בשדרוג הרשת יצטרך לשלם להם בהטבות רגולטוריות בתחום התחרות בטלפוניה הפנים ארצית, או במלים אחרות: אין הקלות - אין שדרוג ואין משמעות לתיקון בחוק. בזק לא תפתח את הרשת שלה למתחרים חדשים לפני שתנסה להשיג אפליה לטובה בעבור פעילות התוכן של החברות הבנות שלה.

בתחילה טענו בבזק כי שדרוג התשתית יעלה לה כ-500 מיליון דולר, אך מתברר כי יש אפשרויות זולות יותר. בפני בזק ניצבות שלוש חלופות. הראשונה היא עיבוי כבלי הנחושת, שלדברי בכירים בחברה תעלה כ-100 מיליון שקל ולדברי בכירים אחרים בענף תעלה רק כמה עשרות מיליוני שקלים. שדרוג שכזה יבטיח ל-80% מלקוחות בזק רוחב פס שלא יירד מ-2.5 מגה-ביט, המאפשר שידור רציף.

שתי האפשרויות הנוספות כרוכות בהשקעה בטכנולוגיה חדשה - Next Generation Network (NGN). בבזק יהיו צריכים להחליט אם להחליף רק חלק מהרשת (בין המרכזיות) או את כולה ולחבר את כל הבתים לסיבים אופטיים. חיבור המרכזיות בלבד יעלה כמה מאות מיליוני שקלים וחיבור כל הבתים - כ-500 מיליון דולר. חיבור שכזה כבר יהיה עידן חדש, עם רוחבי פס של 20-25 מגה-ביט. אם זה יקרה, ה-VOD של yes יהיה רק תירוץ - כי רשת שכזו תכניס את החברה לעידן חדש של יכולות תקשורת עד הבית.

שום דבר לא בוער

לכל בר דעת ברור כי בזק תהיה חייבת לשדרג את הרשת הישנה ל-NGN בשנים הקרובות, אחרת ייפתח בינה לבין התעשייה פער טכנולוגי בלתי נסבל. לכן אין מעוניינים בחברה לכרוך בין ההשקעה ב-NGN לפתיחת הרשת לשחקני VOD חדשים - ומנסים לרכך את הזיקה שבין שדרוג הרשת לבין ה-VOD של yes.

לבזק פשוט לא אצה הדרך. המתחרה HOT, שבהשקעה קטנה בהרבה יכולה לשדרג את התשתית שלה לרוחבי פס של עשרות מגה-ביט בשנייה, לא עושה זאת. בכבלים רוצים ליהנות מעט מייצוב מצבם הפיננסי, ולא ממהרים לצאת להרפתקאת השקעות נוספת. התחרות החלשה בין בזק לכבלים מאפשרת גם לאנשי בזק להתנמנם. שום דבר לא בוער, אומרים בשתי החברות, ומזכירים כי כיום כבר מוצעים לציבור חיבורי אינטרנט במהירות 5-6 מגה-ביט לשנייה, אך אין עליהם קופצים.

בזק עושה את השיקולים של בזק, ולא את אלה של החברה הבת yes. העובדה שבזק הגדולה לא יכולה - ובעיקר לא רוצה - למצוא בתזרימי הענק שלה סכום לא גדול של כ-50 מיליון שקל לטובת שדרוג הרשת ואספקת שירותי VOD ל-yes תוך חודשים בודדים, מלמדת שפשוט לא מאמינים שם שב-VOD מסתתרים רווחים גדולים. מי שהיה חד ונחרץ בגישה זו היה מנכ"ל בזק המודח, יעקב גלברד, שאמר לאנשיו כי בשביל ה-VOD לא שווה להכניס את בזק לסכנה הגדולה שבפתיחת הרשת שלה למתחרים.

מסיבה זו עצר גלברד את הניסויים בטכנולוגיה, שהחלו לפני כשלוש שנים - עוד לפני שהכבלים חשבו על כניסה לתחום. ואולם גלברד כבר לא בבזק וכעת יידרשו קברניטיה החדשים להכריע בסוגיה.

כשמעיינים בנתונים נראה כי גלברד ידע על מה הוא מדבר. לפי הערכות, ל-HOT יש כיום כ-330 אלף מנויי VOD, שכל אחד מהם משלם דמי מנוי חודשיים של 12.9 שקל. כל מנוי מזמין בממוצע תכנים בעלות 30-35 שקל בחודש, אך סכום זה מתחלק שווה בשווה בין הכבלים לספקי התוכן. בשורה התחתונה, נראה כי ההכנסה החודשית של החברה מהשירות היא כ-8 מיליון שקל לכל היותר.

גם ב-yes מדברים פתאום על ה-VOD כעל עוד שירות, ולא כעל נשק אסטרטגי אולטימטיווי בתחרות מול הכבלים. פתאום השפעתו של ה-VOD על שיעור הנטישה אינה כה ברורה, לפתע יש היגיון רב בשימוש גם בפתרון הלווייני של ה-VOD (שהיה זמין בלאו הכי) - וכבר נשמעים קולות שאומרים כי ה-VOD אינו חשוב יותר מהמשך שיווק הממירים המקליטים yes Max.

אז מדוע התנהל מאבק כה עז בעניין, עם גידופים, הורדות ידיים ולוביסטים שמתרוצצים במסדרונות הכנסת? מתברר שבחברה הבת של בזק רצו בעיקר להבטיח את העברת החוק לפני שיופיע שר תקשורת חדש, שיתחיל את כל הדיון מחדש. כעת תהיה זו בזק שתקבע כמה מהר יקבלו מנויי yes את ה-VOD. אם תרצה, היא תוכל לעבות את התשתית תוך כחצי שנה. ואולם נדמה שיחלוף זמן רב עד שיתקבלו החלטות בעניין - כי מה שהתחיל ב-VOD עשוי להסתיים בהחלטה אסטרטגית של בזק למכור את yes לשאול אלוביץ'.

בזק טיפחה את yes שנים, אך אם חברת הלוויין תתחיל להשתמש בתשתית של החברה האם במקום בפלטפורמה הלוויינית היא עשויה ליהפך למיותרת בעיניה. בזק מחזיקה בידיה חוות דעת יקרת ערך של הרשות להגבלים עסקיים, הקובעת כי היא יכולה לפעול בתחום התוכן. לא ברור אם הדבר יקרה, אך בזק יכולה להפוך בנקל את חברת וואלה שבשליטתה לחטיבת התוכן שלה - ואז לא יהיה לה עוד צורך בפלטפורמה הלוויינית.

הסוס הטרויאני של בזק

האם ה-VOD הוא הסוס הטרויאני של בזק? הרגולטור ראה בעיני רוחו בעת חקיקת החוק כניסה של גופי תוכן בינוניים, כמו בלוקבסטר, לאספקת שירותי VOD. ואולם שוק התקשורת הוא שוק של שחקנים גדולים וקבוצות ענק. מרבית הרפורמות שניסו לספק מעט נחת גם לשחקנים קטנים - כשלו. לכן פוחדים בבזק מהחוק החדש: אם היא תשדרג את הרשת ותתיר ל-yes לעשות בה שימוש היא תהיה חייבת להכניס כל מתחרה נוסף - ובתנאים זהים.

בבזק כבר רואים באופק את כניסתן של חברות הסלולר הגדולות - סלקום ופרטנר - לתחום שירותי התוכן ו-IPTV (טלוויזיה על גבי האינטרנט). מהלך שכזה עשוי לפתוח בעבורן בעתיד את התשתית באופן מלא. זה החלום הרטוב של חברות הסלולר, ובזק תעשה הכל כדי למנוע זאת - גם אם הדבר ייאלץ אותה להתעמת עם yes.

מי שחושב שמדובר במדע בדיוני היה צריך לבקר לפני כשלושה חודשים בשוק תכנים טלוויזיוניים שהתקיים בלוס אנג'לס. HOT שלחה לאירוע שלושה נציגים, שפגשו במעברים ארבעה נציגים של המתחרה yes. ואולם להפתעתם הם נתקלו גם בחמישה ישראלים נוספים, שייצגו את חברת הסלולר פרטנר.

נראה כי חברות הסלולר מבינות היטב את המשמעות של השטיח האדום שסידרה להן yes במאבק על חוק ה-VOD - והן אינן מתכוונות לבזבז אף דקה בהסתערות על קווי בזק. מנכ"ל פרטנר, דוד אבנר, אף הצהיר בכמה הזמנויות: "תנו לי אפשרות לרכוש במחיר מלא את קווי בזק ולהתחרות בה".

גם בכבלים לא יכולים להיות רגועים, כי הקריאות לפתיחת התשתית שלהם למתחרים נוספים רק יתגברו - וגם הם לא ירצו להמתין לעד עם שדרוג התשתית שתחייב אותם לאפשר לאחרים להשתמש בה. עם זאת, הכבלים יכולים להיות שבעי רצון ממלכוד 22 שאליו הכניסו את בזק בגלל ה-VOD - שירות בעל השפעה מינורית על הענף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully