וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה דירות יש לכם באוסף?

אריק מירובסקי

4.8.2007 / 13:01

מאות ישראלים ותושבי חוץ רוכשים שתיים, שלוש, חמש או תשע דירות בפרויקטים יוקרתיים וחדישים. למה צריך כל כך הרבה דירות?

תשע דירות רכש המיליארדר הבריטי, אפרים שחמון, בפרויקט מגדלי צמרת של אלפרד אקירוב. זה היה לפני שלוש שנים. באחרונה הוא יצא למסע רכישות נוסף, שבמסגרתו הוסיף לעצמו עוד שתי דירות במגדלי פרויקט YOO של קבוצת חבס. בסך הכל שילם שמחון על סל הדירות הזה 60 מיליון שקל. מה יש לו לחפש בכל כך הרבה דירות יוקרה? מתברר שיש, וששחמון אינו היחיד. מתווכים וחברות נדל"ן מדווחים על תופעה של אספנות דירות, בעיקר בפרויקטים יוקרתיים.

"ככלל, אין פרויקט מגדלים יוקרתי חדש בתל אביב או פרויקט של קבוצות רכישה בצפון החדש של תל אביב שבין רוכשי הדירות בו אין אספנים כאלה. חלק מהאספנים ידועים יותר, הרוב לא מוכרים כלל", מספר מנכ"ל חברת השיווק אלדר, עמיר שאלתיאל.

כמה מהמקרים מוכרים לקהל הרחב. שרי אריסון, למשל, שרכשה נחלה במושב בני ציון שבשרון, מתגוררת בדירה בשיכון בבלי, ולפני כחצי שנה רכשה דירת פנטהאוז בפרויקט G תל אביב של גינדי החזקות. איש הביטוח שוקי מדנס ניהל מגעים לרכישת דירה באותו פרויקט, ונרשם לקבוצת רכישה בפרויקט צוקי ארסוף שליד געש.

גם הבדרן אלי יצפאן מוכר כאספן דירות. בין היתר הוא רכש לפני כעשור דירה בשכונת המשתלה, לפני כשלוש שנים שקל לרכוש קוטג' במערב רמת השרון, רכש דירה בפרויקט היוקרה מנהטן בפארק צמרת בתל אביב, ולפי השמועות דירה נוספת לא הרחק משם, ברחוב פנקס.

גם אלפרד אקירוב מחזיק בבעלותו דופלקסים בפרויקטים שלו - מגדלי האופרה ומגדלי צמרת. לבני שטיינמץ וילה בארסוף ודירת פנטהאוז כפולה בפרויקט YOO. רשימת האספנים המובאת כאן היא חלקית מאוד - לפי הערכות מדובר על מאות אספנים בישראל.

ואולם מרבית האספנים של דירות בישראל הם תושבי חוץ. סניף אנגלו סכסון תל אביב טיפל באחרונה באספן כבד, מולטי מיליונר רוסי, שרכש שלוש דירות בפרויקט היוקרה בארי-נהרדע בתל אביב, וקינח את מסע הרכישות בחמש וילות בהרצליה פיתוח, במחירים של 4-5 מיליון דולר לכל וילה.

תושב חוץ אחר, שעוסק ביזמות של פרויקט יוקרתי בתל אביב, החליט לרכוש גם דירה בפרויקט יוקרתי אחר על מצוק החוף בנתניה. יהודי צרפתי רכש בפרויקט גלי ים באשדוד של חברת אביסרור שש דירות בסכום כולל של 8 מיליון דולר וכמה משפחות אמריקאיות רכשו לעצמן דירות במודיעין, והוסיפו עליהן גם דירות בעיר ימים בנתניה.

"פרויקטים בקו הראשון לים אהודים מאוד על אספני דירות מחו"ל. אתה יכול למצוא אותם בהמוניהם במרינה באשדוד ובעיר ימים בנתניה - שתי שכונות על הים שמחירי הדירות שלהן אינם גבוהים כל כך כמו בתל אביב, מה שמקל על אנשים אמידים שאינם מיליונרים, לרכוש בהן דירות", מספר מנהל השיווק של י.ח. דמרי, עמוס דבוש.

אספני הדירות, הן הישראלים והן תושבי החוץ, אינם נוטים להשכיר אותן ולהשתמש בהן כנכסים מניבים. רובם מעדיפים לסגור אותן, להפקידן בידי חברות ניהול ולפקוד אותן אחת לזמן מה. "הם לא מחפשים את התשואות שהדירות האלה עשויות להניב, אחוזי התשואה על נכסים כאלה ממילא נמוכים. מי שרוצה לרכוש דירה מניבה, יקנה דירה בצפון הישן של תל אביב ויחלק אותה לשתיים", אומר שאלתיאל.

איחוד משפחות

אז מה יש להם לעשות עם כל כך הרבה דירות? אנשי נדל"ן מדווחים על כמה סיבות לאיסוף דירות. "כשמדובר בתושבי חוץ, הם רוכשים כמה דירות כדי לאחד את המשפחה. אנחנו רואים הורים לילדים וסבים לנכדים מבקשים לאסוף מסביבם את המשפחה המורחבת ולצורך כך רוכשים כמה דירות באותה שכונה ולעתים אפילו באותו בניין", מספר סמנכ"ל השיווק של חברת אביסרור משה ובניו, יורם אביסרור.

האזרח הצרפתי שרכש דירות בפרויקט של אביסרור באשדוד, רכש בהתחלה שלוש דירות - אחת לו ולאשתו ועוד שתיים לשתי בנותיהם - במטרה להפוך את הדירות לדירות קיט משפחתיות. לאחר שנה הוא רכש שלוש דירות נוספות במגדלים אחרים באותו פרויקט, כדי לשכן בהן את ילדיו האחרים.

יהודים אמידים דתיים וחרדים רוכשים דירות בירושלים מאותה סיבה. כך, למשל, בפרויקט שמקימה שיכון עובדים ברמת רחל, שיכלול 106 דירות. סמנכ"ל השיווק של החברה, דורית סדן, מספרת כי חלק מהקונים, בעיקר אמריקאים וצרפתים, רוכשים לעצמם ולמשפחתם יותר מדירה אחת.

"שיהיה"

אבל בעוד שברמת רחל מדובר בדירות שמשמשות בעיקר לקיט משפחתי, יש סיבה אחרת שאספנים תושבי חוץ משמיעים לעתים קרובות והיא מתמצה במילה אחת: "שיהיה". דבוש: "לא אומרים את זה בגלוי, אבל מתחת לפני השטח רוחש החשש מהאנטישמיות, והם חוששים שיום אחד ייאלצו להעתיק את ביתם לישראל". גם במקרים כאלה הדירות השונות מיועדות לבני המשפחה.

כשמדובר במיליונרים תושבי חוץ ובאספני דירות ישראלים יש סיבות שונות לגמרי. "אנשים רוכשים את הדירות האלה, משום שהם רואים שמחירי דירות היוקרה בישראל עלו, והם משתמשים בהן לצורכי השקעה", מספר כפיר זוהר מאנגלו סכסון תל אביב. אנחנו מכאן לא רואים את זה, אבל הם, במיוחד מחו"ל, רואים שדירות יוקרה בישראל הן יעד טוב להשקעה, ושמחיריהן עלו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים. אצל העשירים שבהם זה חלק מפיזור השקעות".

גם ישראלים רוכשים דירות בפרויקטים האלה לצורכי השקעה: "לחלק גדול מחברי קבוצות רכישה בשכונות כוכב הצפון ורמת אביב החדשה יש דירות משל עצמם והם לא שוקלים לעבור מהן. עבורם זו השקעה, וברגע שהם יגיעו למסקנה שהתנאים הבשילו, הם ימכרו אותן", אומר שאלתיאל.

המיליארדרים

וישנם האספנים המיליארדרים. חלקם מחפשים אוספים דירות כשהשקעה, אבל אחרים מצביעים על סיבות שונות לגמרי. "קשה לדמיין את עוצמת העושר ואת כמות הכסף שיש לאנשים כאלה", אומר מנכ"ל אנגלו סכסון תל אביב, עמוס גלזר. "אחד מהם קנה וילה בקיסריה, ראה שהיא רחוקה מתל אביב וקנה דירה במגדל בתל אביב, ולאחר מכן שמע שהטרנד עכשיו הוא וילה בהרצליה פיתוח, וקנה גם שם. הוא לא טורח למכור את הדירות שקנה לפני כן, כי זה לא מעניין אותו. זה כסף קטן עבורו - וזה לא עומד בראש מעייניו".

המקרים האחרונים הם באמת נדירים, ואולם יש בשוק עוד מאות אספני דירות - עשרות ישראלים והיתר תושבי חוץ. כיצד קורה שהציבור הזה, בניגוד לישראלים מהשורה, רואה בדירות למגורים אפיק אטרקטיווי להשקעה, שכדאי להיכנס אליו?

שאלתיאל מסביר: "הישראלים מן השורה בוחנים רכישת דירה בפתח תקוה ובחולון ב-250 אלף דולר, עם עשרות אחוזי משכנתא. הם, לעומת זאת, בוחנים דירות יוקרה בתל אביב, עם ליווי נמוך, אם בכלל, וזה כבר שוק עם חוקים אחרים לחלוטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully