וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפילת חפציבה מזיקה גם לבנקים

רם דגן

3.8.2007 / 19:01

חובות החברה לבנקים - 700-600 מיליון שקל. הבנקים ינסו לקבל אישור לתפוס את הנכסים המשועבדים בכדי להשלים את הבנייה

מצבה העגום של חברת הנדל"ן הקורסת, חפציבה, ישפיע לרעה גם על המערכת הבנקאית שמימנה חלק ניכר מהפעילות שלה. אם ערב הקריסה הוערכו החובות של החברה למערכת הבנקאית בכ-250 מיליון שקל, הרי שהיום מתברר שהיקף החובות של חברת הנדל"ן של משפחת יונה לבנקים נאמד ב-700-600מיליון שקל, כמחצית מסך מצבת החובות שלה שנאמד בכ-1.5 מיליארד שקל. ככל הידוע, הבנקים הגדולים, הפועלים, לאומי, דיסקונט והמזרחי-טפחות, העמידו לחברה הלוואות. היקף ההלוואות של בנק הפועלים נאמד בכ-240 מיליון שקל, ועל פי ההערכות ללאומי ולדיסקונט הלוואות בהיקף דומה.

עם פרסום הידיעות הראשונות על קריסת החברה ביום חמישי האחרון הצהירו על הבנקים המעורבים כי הם לא חוששים לגורל ההלוואות שנתנו לחפציבה, זאת כיוון שיש להם מעמד של נושים מובטחים, כלומר על פי החוק יש להם קדימות על פני מלווים אחרים, כמו למשל בעלי האג"ח. אולם ב-24 השעות האחרונות חלה התפתחות שלילית מצדם של הבנקים, כאשר לפי החשד שלהם, פועלים בעלי השליטה בחברה, משפחת יונה, לקבל מביהמ"ש צו להקפאת הליכים. במקרה כזה עשויה הקדימות של הבנקים להיפגע. צו הקפאת ההליכים יינתן לבעלי השליטה אם יציגו לביהמ"ש תוכנית להבראת החברה. אם תוכנית כזו תאושר לא יוכלו הבנקים להשתלט על הנכסים ששועבדו לטובתם, והם יקבלו את תשלומי ההלוואה במסגרת תוכנית ההלוואה.

אם יצליחו הבנקים לקבל צו לתפיסת הנכסים ששועבדו לטובתם הם צפויים להשלים את בניית הפרויקטים שלהם העמידו אשראי, למכור את הדירות, ולהשיב לעצמם את הכספים שהלוו לחפציבה. בנק הפועלי צפוי לבקש מביהמ"ש צו כזה כבר ביום ראשון הקרוב. הבנק מתכנן להגיש את הבנק באמצעות עו"ד אילן שביט. יתר 3 הבנקים עדין לא החליטו כיצד לפעול. בבנק לאומי טענו ביום חמישי כי הבנק ממן לחפציבה 2 פרויקטים שנמצאים על סף סיום. מבנק המזרחי נמסר כי הבנק ממן לחברה 4 פרויקטים שהתחילו לפני כ-3 שנים, ונמצאים גם כן על סף סיום.

בנק דיסקונט לא פירט כמה פרויקטים הוא ממן ובאיזה שלב הם נמצאים, אולם הביע ביטחון כי יצליח לקבל את הכספים בחזרה. עם זאת, גורמים המעורבים בפרשה העריכו בסוף השבוע כי מצבו של דיסקונט הוא הרע ביותר מבין הבנקים, כיוון שהפרויקטים שהו ממן נמצאים בשלבים התחלתיים, מה שאומר שהבנק ייאלץ להיכנס לנעליו של הקבלן, ולהשלים את מלאכת הבנייה. מנגד הבנקים שממנים פרויקטים בשלים יותר יצטרכו להשלים מהלכים טכניים כמו רישום הדירות בטבאו, על מנת להשלים את המכירה ולקבל את הכספים שאמור כל פרויקט להניב.

בתחילת העשור הסתבכו הבנקים עם הלוואות רעות שנתנו לאיש העסקים גז זאבי לצורך רכישת חברת בזק, ובהלוואות כגודמת ההלוואה שניתנה לחברות הכבלים. במקרים ההם נתנו הבנקים את ההלוואות ביחד (קונסורציום) ולכן גם פעלו בתיאום ושיתוף מול החברות הקורסות. הפעם מדובר במצב שונה, שכן כל בנק מימון בנפרד ובאופן עצמאי פרויקטים שונים של החברה, ועל כן מצבם של הבנקים עלול להיות שונה זה מזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully