וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מלקוחות חפציבה צריך לדאוג?

נעה גרטי

5.8.2007 / 13:18

עורך הדין של בנק דיסקונט למשכנתאות משיב לשאלות וואלה! עסקים בפרשת חפציבה. עושים קצת סדר בבלאגן

לאור קריסת של חפציבה הפכו רוכשי דירות רבים, לחסרי אונים. אותם קונים נכנסו לעסקה, ככל הנראה, הגדולה בחייהם כשנטלו על עצמם הלוואת משכנתא. חלק מן הפרויקטים אינם שלמים ואינם מוכנים למגורים. הכסף הועבר לחברת הנדל"ן, ואילו נכס אין.

בנק דיסקונט למשכנתאות ובנק ירושלים מינו את משרד עו"ד יהודה רווה לטפל בפרשה. בתשובה לשאלות וואלה! עסקים ענה עו"ד חגי אולמן כי במשבר הנוכחי מעורבים מאות לקוחות בכל בנק. בדיסקונט למשכנתאות ישנם כ-400 לקוחות, ובבנק ירושלים כ-400 לקוחות גם כן אשר נטלו הלוואות.

כששאלנו את אולמן בכמה כסף מוערך הנזק של הלקוחות, הוא השיב כי הם מקווים שללקוחות ששילמו על חשבון לא יגרם כל נזק והם יקבלו את הדירות.

בד בבד לא רק הלקוחות ניזוקים מן המשבר אלא גם הבנקים משלמים מחיר. חובות החברה לבנקים נאמדים ב-700-600 מיליון שקל, אך זה לא סוף פסוק."אשר לגודל הנזק, התמונה עוד לגמרי לא ברורה. בכל רגע מתגלים נתונים שלא היו ידועים לבנק והוצגו הפוך רק לפני שבועות וימים ספורים, ולכן לא ניתן להעריך את הנזק של כל בנק ובנק", אמר אולמן.

מעוניינים למסור את הדירות מהר

"עכשיו אנחנו נמצאים בצומת בה בית המשפט המחוזי בירושלים יצטרך להחליט האם להסכים לבקשה להקפאת הליכים שצפויה להיות מוגשת היום, או שמא להסכים למינוי כונסי נכסים לפרויקטים השונים לבקשת הנושים המובטחים", מסביר אולמן את פני המצב.

ובכן איך פותרים את הסוגיה הסבוכה?

"הפתרון הוא פרטני פר פרויקט. כל פרויקט הוא סיפור בפני עצמו ויהיה צריך לבדוק את היקף עלויות ההשלמה, את מצב היתרות שיש לקבל מהרוכשים, את האפשרות למכור את הפרויקט או את יחידות המלאי שבו ולמצוא פתרון שיאפשר את השלמת הבנייה ואת מסירת הדירות לרוכשים מהר ככל האפשר", אומר אולמן. "בכל מקרה הכוונה שלנו היא לפעול להשלמת הדירות כך שלא יהיה צורך וסיבה בחילות ערבויות חוק המכר".

חשיבותה של ערבות בנקאית

עו"ד אולמן מסביר כי ערבות בנקאית נותנת ביטחון לרוכש שהפקיד את הכסף לחשבון שהיה רשום לו בחוזה או בנספח. בדרך כלל זהו חשבון החברה הקבלנית.

מי שהפקיד את הכסף לחשבון זה וקיבל ערבות בנקאית, מקבל הגנה מהבנק שנתן את הערבות על הסכום ששילם צמוד למדד. כך שבמקרה של הפסקת הבנייה מסיבה כלשהי הקונה יהיה מוגן על סמך הסכום ששילם. ההגנה יכולה להיות באמצעות כונס נכסים מטעם הבנק אשר יפעל להשלמת הפרויקט ומסירת הדירות לרוכש, או במקרה ייחודי - חילות ערבות חוק מכר - פירושו החזרת הכסף. זה קורה במצב בו לא ניתן יהיה למסור את הדירה לרוכש בטווח נראה לעין.

"יהיה צורך לבדוק את הנסיבות של כל מקרה ומקרה ורק אז נגבש עמדה, אם כי ללא ספק מי שלא הקפיד לשלם את הכסף לחשבון שנדרש, אכן נמצא בבעיה משפטית וכלכלית לא פשוטה", אומר אולמן.

ומי שמצוי בבעיה עוד יותר קשה מן הקונים, הרי הם הספקים השונים אשר "למיטב ידיעתנו חבים להם מאות מיליוני שקלים. החוב לאותם ספקים נדחה לאחר תשלום החוב לנושים המובטחים - הבנקים. ובנסיבות בהן רב הנסתר על הגלוי, לקבוצת חפציבה קשה להעריך מה תהיה התוצאה הסופית ביחס לאותם ספקים", אומר אולמן.

מה עושה כונס נכסים?

במצב של קריסת חברה ניתן לפנות למינוי כונס נכסים. משמעות הדבר היא, שהכונס על הנכס הספציפי יבדוק מי שילם עבור הדירה, כמה שילם, למי נמכרה, מה מצב הבנייה וישלים את הבנייה. לגבי בנייה שלא החלה יתכן שימכור את המגרש ויחזיר למי ששילם עבור רכישת דירה את הכסף ויבטל את העסקה.

באם לא פונים בדרך של כינוס נכסים, ניתן לעשות הקפאת הליכים לחברה ונסיון לנהל את החברה כ"עסק חי" ולמכור כ"עסק חי", כמו שעשו בקלאב מרקט. כלומר, שמישהו ירצה לקנות את כל המלאי של החברה ולהשלים את הבנייה. זוהי אפשרות בה מעונינת קבוצת חפציבה ולשם כך פנתה היום לבית המשפט.

מחר תתכנס ועדת הכלכלה בכנסת ותדון בנושא. במה היא יכולה להועיל?

"הוועדה יכולה לסייע במקומות מסוימים בהם לדיירים לא היו ערבויות - המדינה יכולה לעזור במענקים או בהטבות, הקלות במיסוי וכדומה", נמסר ממשרד רווה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully