וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר TheMarker - איפה נשמר הדם הטבורי שלכם?

רוני לינדר-גנץ

6.8.2007 / 8:40

בנק הדם הטבורי הפרטי ביוקורד מאחסן את מנות הדם שלו בבניין משרדים ולא בבית חולים, כפי שהוא מתחייב בפרסומיו ובניגוד לבנקים אחרים; הוא גם מתהדר בשיתוף פעולה עם בנק אמריקאי ידוע שמכחיש זאת; המועצה לצרכנות: "חשש לגניבת דעת"

הורים שבוחרים לשמר את הדם הטבורי של תינוקם שרק נולד, תמורת תשלום של אלפי שקלים, שמים את מבטחם בבנק הדם הפרטי שבו הם מפקידים את הדם להקפאה. הדם הטבורי אמור לשמש מעין "ביטוח גנטי" עתידי להם ולמשפחתם. ואולם רק בעוד שנה יחל משרד הבריאות לפקח על הבנקים הפרטיים (ראו מסגרת).



מסתבר שלשוק הפרוץ הזה יש מחיר: תחקיר TheMarker מגלה כי בנק הדם הטבורי הפרטי ביוקורד מטעה את לקוחותיו בעניין מהותי: מקום האחסון של מנות הדם הטבורי. הורים הסבורים כי מנות הדם נשמרות במוסד רפואי מוכר ויוקרתי - בית החולים אסותא ראשון לציון - אינם יודעים שלמעשה המנות נשמרות בתוך מקפיא בבניין משרדים רגיל בעיר.



דם חבל הטבור, הנאסף מחבל הטבור והשליה לאחר הלידה, עשיר בתאי אב - תאים ראשוניים שמהם אפשר להפיק בין השאר תאי מוח עצם, המשמשים להשתלה בחולים הסובלים ממחלות ממאירות וממחלות אחרות. בישראל פועלים כיום ארבעה בנקים פרטיים - קריו סל, טבורית, תא לחיים וביוקורד - שבהם ניתן לשמור את הדם הטבורי בלעדית עבור התינוק ומשפחתו, תמורת תשלום. בנוסף פועל בנק דם טבורי ציבורי של מד"א, המשמש את כלל האוכלוסייה ושניתן לתרום לו את הדם.



בניגוד לכל הפרסומים



בפרסומי חברת ביוקורד כתוב כי מנות הדם הטבורי עוברות בדיקות, מטופלות ונשמרות באמריקן מדיקל סנטר ראשון לציון, שנרכש לפני כמה חודשים על ידי אסותא ונהפך לאסותא ראשון לציון.



באתר האינטרנט של החברה, למשל, ישנה טבלה ובה השוואה בין הבנקים הפרטיים. תחת הסעיף "מיקום", נכתב: "מעבדת ביוקורד AMC מדיקל סנטר לבורטוריס". זאת ועוד, בעלון שמחלקת החברה נכתב במפורש: "המעבדה והבנק של ביוקורד ממוקמים בבית החולים אמריקן מדיקל סנטר ראשון לציון".



גם במוקד שירות הלקוחות של החברה, שאליו פנינו כלקוחות סמויים, נאמר לנו במפורש על ידי נציגת השירות כי: "המבחנות נשמרות בבית חולים אסותא ראשון לציון. מי שרוצה, יכול לפצל את מנות הדם ולשמר אותן באסותא ראשון לציון ובמשרדי החברה ברמת גן, במקפיא נוסף".







מידע דומה נמסר ל-TheMarker בתגובה לפנייה רשמית שלנו, שביקשה לברר היכן מאוחסנות מנות הדם. זו התשובה שקיבלנו: "מערך המעבדה והשימור נמצא במעבדת אמריקן מדיקל סנטר בראשון לציון, בית החולים הפרטי הגדול בישראל". לאחר מכן, כשביקשנו תשובה מפורשת יותר לשאלה היכן נמצאות המנות, נאמר לנו כי "מנות הדם הטבורי מאוחסנות פיסית באסותא ראשון לציון".



אסותא: "אין בבניין מתקן לשימור דם טבורי"



תחקיר TheMarker מעלה כי בעבר אכן אוחסנו מנות הדם באמריקן מדיקל סנטר, אך לאחר שאסותא רכשה את בית החולים היא החליטה להוציא את הבנק מתחומה. מיותר לציין, כי עובדה מהותית זו לא הובאה לידיעת הלקוחות הוותיקים או החדשים של ביוקורד. מאז שאסותא רכשה את בית החולים אמריקן מדיקל סנטר, לפני כמה חודשים, בנק הדם הטבורי של ביוקורד כבר אינו נמצא במבנה. למעשה, המקום שבו נמצא בעבר בנק הדם של ביוקורד כבר אינו קיים, לאחר השיפוצים שעובר המבנה באחרונה.



מהנהלת אסותא נמסר לנו באופן חד משמעי: "אין בבניין אסותא בראשון לציון כל מתקן לשימור דם טבורי או מנות דם טבורי". עוד נמסר מאסותא כי בשטחו של בית החולים אמנם פועלת עדיין מעבדת אמריקן סנטר לבורטוריס, שבה מטופלות מנות הדם הטבורי לקראת ההקפאה, אך המנות עצמן אינן נשמרות בתחום הבניין.



אם מנות הדם אינן מאוחסנות במקום שבו ביוקורד הצהירה שהן נמצאות, היכן הן מאוחסנות בפועל? לאחר שהצגנו בפני מנכ"ל החברה, מיקי שחם, את תגובתה החד-משמעית של אסותא, הוא ניאות לגלות לנו היכן מאוחסנות המנות: בניין משרדים הקרוב לבית חולים אסותא, במקום ששחם מכנה "מתחם אסותא".



בדיקה מעלה כי מדובר בבניין משרדים לכל דבר, שנמצא אמנם קרוב פיסית לבית החולים אסותא ראשון לציון, אך אינו חלק מהמוסד הרפואי ולא מתנהלת בו כל פעילות רפואית. עוד מבהירים באסותא כי אין אזור המכונה "מתחם אסותא" וכי בית החולים מתנהל בבניין אחד גדול, ולא במתחם הכולל כמה מבנים.



"הטעיה בעניין מהותי"



"זו הטעיה בנוגע לפרט מהותי ביותר בעסקה, תוך חשש לגניבת דעת של הציבור", אומר עו"ד זאב פרידמן, היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות. "הרי יש כאן בעצם גניבת דעת של הצרכנים, הן בכך שהמיקום שנמסר להם אינו נכון, והן מכיוון שהפרסום גורם לצרכנים להניח שהמנות נשמרות במוסד רפואי מוכר, כשלמעשה המציאות שונה".



במשרד הבריאות, לעומת זאת, מעדיפים בשלב זה שלא להתערב, ולחכות לכניסתו לתוקף של החוק החדש בעניין (ראו מסגרת). "השבוע נחקק בכנסת 'חוק הדם הטבורי התשס"ז 2007', המאפשר למשרד הבריאות לפקח על בנקי דם טבורי", נמסר. "החוק ייכנס לתוקפו בעוד כשנה. לקראת כניסתו לתוקף של החוק יקבע משרד הבריאות נוהלי עבודה והנחיות מקצועיות בנושא הניהול המקצועי של בנק דם טבורי ויקיים פיקוח על בנקים אלה.



"נכון לשעה זו, אין איסור לשמור דגימות דם טבורי בכל מקום שאינו גורם סכנה לבריאות הציבור. עם זאת, ומבלי להתייחס לתלונה הספציפית שאין לנו מידע אודות נכונותה - כל הטעיה בפרסום על ידי מי שמוכר שירות הינה עבירה לכאורה על חוק הגנת הצרכן וככזו עשויה להיות, לכאורה, הן עבירה פלילית והן עוולה אזרחית".



ביוקורד: "המקפיא שמור, מאובטח ומבוקר"



מביוקורד נמסר בתגובה: "המעבדה המשרתת את ביוקורד ממוקמת בבית חולים אסותא והיא המעבדה המשרתת גם את כל צורכי בית החולים אסותא. מנות תאי גזע לעולם אינן נשמרות במעבדה (הדבר מנוגד לתנאי רישיונות המעבדות).



"השמירה מתבצעת בחדר נפרד, כפי שנהוג אצל כל הבנקים הפרטיים והציבוריים. מנות הדם הטבורי מגיעות למעבדת ביוקורד שם הן נבדקות, מעובדות ומוכנות להקפאה. המקפיא הראשי של ביוקורד ממוקם במתחם אסותא, בבניין קרוב לבית החולים. מקום המקפיא שמור, מאובטח ומבוקר בבקרה אלקטרונית ותקשורת רציפה ובנוסף, מחובר למוקד שמירה מקומי במשך 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה".



CBR מתנער מביוקורד



מסתבר שמקום האחסון של מנות הדם אינו הפרט היחיד שלגביו ביוקורד אינה מספרת את כל האמת ללקוחותיה. אחת ההצהרות השיווקיות המרכזיות של החברה, גם היא אינה מדויקת. באתר האינטרנט של החברה נכתב בהבלטה כי הבנק של ביוקורד הוקם בסיוע ועל פי המודל העסקי של בנק הדם הטבורי האמריקאי היוקרתי CBR (Cord Blood Registry).



"תהליך ההקמה של ביוקורד", נכתב באתר הישראלי של החברה, "בוצע בסיוע - Cord Blood Registry בנק הדם הטבורי הפרטי הראשון, היוקרתי והגדול בעולם. ההקמה נעשתה על פי המודל העסקי של CBR ולאחר לימוד מקיף בבנק הנמצא בטוסון, אריזונה, ובמערך הניהולי-שיווקי הנמצא בסן-ברונו, קליפורניה. מכלול המידע הניתן על ידי ביוקורד תואם את הניסיון והידע הרב אשר נצברו ב-CBR".



הצצה באתר CBR מגלה גם כי בשני האתרים נעשה שימוש בתמונת ילדה, זהה כמעט, המרמזת על קשר ביניהם.



ואולם לפי מידע ומסמכים שהגיעו לידי TheMarker עולה כי הקשר בין שתי החברות מוטל בספק, או לכל הפחות אינו הדוק כפי שביוקורד מפרסמת באתר האינטרנט שלה.



פנינו עם המסמכים האלה לשחם, שהאשים את מתחריו בהמצאת עלילות שווא. שחם טען כי הקשר שלו עם CBR התקיים בתקופת ההקמה - אז נעזר בה רבות. לדבריו, החברה היתה מודל להקמת ביוקורד. "הקשר האינטנסיווי היה רק בתקופת הייזום ונפסק בסיומו, כפי שנכתב באתר. ההיעזרות ב-CBR כללה ביקורים שלי ופגישות עם מנהלי החברה והמעבדה", אמר שחם. הוא הדגיש כי באתר החברה לא כתוב שקיים שיתוף פעולה הדוק עם CBR, אלא כי ההקמה נעשתה בשיתוף פעולה ובסיוע מקצועי של CBR, כפי שאכן היה.



בנוסף, צירף שחם תכתובות מייל בינו לבין מנהלי CBR, שבהן מוזכרת פגישה שהתקיימה בין הצדדים, שאלות ותשובות מדעיות שהתקבלו מאנשי CBR, וכן דפי מבוא (לא חתומים) של הסכם בינו לבין CBR.



לאור חוסר הבהירות פנינו למנכ"ל CBR, טום מור, הקראנו לו את ההצהרה הרשומה באתר ביוקורד, וביקשנו לדעת אם היא מדויקת. תשובתו היתה חד משמעית: "ההצהרות של ביוקורד הן כיפוף גדול של האמת. למיטב זיכרוני, נפגשתי פעם עם בחור מישראל בשם סם (מיקי שחם - ר.ל.ג) , שרצה להקים בנק דם טבורי בישראל. CBR לא נותנת רישיונות לסימני המסחר או לטכנולוגיה שלה. התבקשנו לשתף פעולה עם החברה, אך לא היינו מעוניינים בכך".



עוד אמר מור: "הפגישה עם שחם התקיימה כחלק מביקור של יום בסן-ברונו, קליפורניה. כל המידע שיש לביוקורד מגיע מאתר החברה או ממידע הפתוח לציבור. מעולם לא התקיים ביקור של אנשי ביוקורד במעבדה בטוסון. מעולם לא היתה להם רשות להשתמש בסימני המסחר או בטכנולוגיה שלנו.



"בעבר הובא לידיעתנו שהם משתמשים בסימן המסחרי שלנו. כתבנו להם שהם מפירים את החוקים של סימני המסחר ודרשנו שיחדלו ושיסירו אותם מהאתר. הם אכן הסירו את הסמל המסחרי שלנו, אך החליפו אותו בתמונה כמעט זהה. לרוע המזל, יש כאלה המנצלים את העובדה שנדרש גם זמן רב וכסף כדי לקיים מאבק משפטי בינלאומי בסיטואציות כאלה. אני בהחלט לא הייתי מסתכן ומאחסן את הדם הטבורי של התינוק שלי בחברה שמתנהגת בצורה כזו", מסכם מור.



הידעתם?



בשבוע שעבר עברה בכנסת בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק, שלפיה בעוד שנה יחל משרד הבריאות לפקח על בנקי דם טבורי פרטיים



שימו לב!



שלושת בנקי הדם הטבורי הפרטיים הנוספים שפועלים בישראל אכן מאחסנים את מנות הדם שלהם בבתי חולים מוכרים וידועים



בבנקים האחרים אין בעיה דומה



לאור אי הבהירות שנחשפה כאן בקשר שבין בנק הדם הטבורי לבין המוסד הרפואי שבו מאוחסנות מנות הדם, פנינו לבתי החולים שעובדים בשיתוף עם שלושת בנקי הדם הפרטיים הנוספים בישראל - קריו סל עם איכילוב, טבורית עם תל השומר ותא לחיים עם הדסה. שאלנו אותם מה מהות הקשר בין בית החולים לבנק הדם הפרטי. מתשובות בתי החולים עולה כי כל יתר הבנקים הפרטיים אכן מאחסנים את מנות הדם שלהם בבתי חולים מוכרים.



תגובת הדסה על תא לחיים: "בין הדסה וחברת תא לחיים יש הסכם שלפיו הדסה מעניקה לחברה שירותי מעבדה וכן ייעוץ ופיקוח מקצועי ומדעי. החברה מאחסנת ומשמרת את המנות של דם חבל הטבור שברשותה במעבדות הדסה. כל הפעילות, מרגע הגעת מנות דם חבל הטבור להדסה, נעשית על ידי צוות הדסה בסטנדרטים המקובלים".



תגובת תל השומר על טבורית: "הצוות של שיבא בודק, מעבד ומשמר מנות דם טבורי פרטי של טבורית, הבנק שייך לתל השומר וטבורית היא חברת שיווק".



תגובת איכילוב על קריו סל: "חברת קריו סל זכתה במכרז שפירסם תאגיד הבריאות, ולפיו הוענקה לחברה זכות לאחסן במעבדה הפועלת בבית החולים תאי גזע שנאספו מלקוחותיה של החברה. עיבוד ושימור תאי הגזע במעבדה נעשו על פי נוהלי בית החולים. תאגיד הבריאות התחייב כלפי החברה לעבד ולשמר במעבדה תאי גזע שנאספו מלקוחות החברה במשך 20 שנה".



משרד הבריאות יפקח על הבנקים הפרטיים



המחוקק כבר עמד על הצורך להסדיר את תחום בנקי הדם הטבורי הפרטיים בישראל, שהיה פרוץ עד כה ולא היה נתון לפיקוח מצד גורם חיצוני כלשהו. בשבוע שעבר עברה בכנסת בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק של חבר הכנסת משה כחלון (ליכוד), שתיכנס לתוקפה בעוד כשנה ועשויה לחולל מהפכת איכות בתחום.



לפי החוק החדש יחולו על הבנקים הפרטיים מגבלות שונות, שנועדו להבטיח את איכות השירות ואת אמינותו. משרד הבריאות יקבע נוהלים לגבי הטיפול במנות הדם הטבורי לפני הקפאתן; תידרש בדיקה לסיווג הרקמות ובדיקות נוספות לשם הבטחת האיכות של מנות הדם, בטיחותן והתאמתן להשתלה.



הצעת החוק קובעת גם את התנאים לקבלת היתר הפעלה של בנק דם טבורי, למשל: הציוד והמכשור הרפואי הנדרשים, והערבויות או התנאים המינימליים להבטחה של המשכיות השירות על ידי בנק דם טבורי פרטי. בנוסף, לפי החוק, תוטל על בנקי הדם הטבורי חובה לבטח את המנות המופקדות אצלם - ביטוח נזקים לצד שלישי וביטוח שיבטיח את כספם של הלקוחות. כמו כן, לא יינתן היתר להפעלת בנק דם טבורי למי שהורשע בפלילים.



סעיף נוסף בהצעת החוק מחייב את בנק הדם הפרטי ליידע את היולדת מהם הסטנדרטים שהופכים מנת דם טבורי למתאימה להקפאה, למשל מספר התאים המינימלי הדרוש. כמו כן יחויב הבנק ליידע את היולדת אם מנת הדם שנלקחה ממנה עומדת בסטנדרטים אלה. חלקה השני של הצעת החוק קובע כי בנק הדם הטבורי הציבורי בישראל יגדל ב-1,000 מנות בשנה, עד לכיסוי גנטי מלא של כל אוכלוסיית המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully