וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה לא עושה כלום בפרשת חפציבה

אתי אפללו וכרמל בן-צור

8.8.2007 / 6:26

למרות הצהרות הבנקים על עבירות מרמה לכאורה שביצעו בחפציבה, המשטרה לא חוקרת. את הבנקים מטריד הכסף ולא המנכ"ל הנעלם

"המשטרה החליטה, לעת עתה, לא לפתוח בחקירה בפרשת חפציבה, והיא פועלת בעניין זה בתיאום מול משרד המשפטים" - כך נמסר אתמול ל-TheMarker ממשטרת ישראל. במשטרה אומרים כי לא הוגשו תלונות בעניין חפציבה. עם זאת, המשטרה אינה חייבת לחכות לתלונה רשמית כדי לפתוח בחקירה במקרה שבו קיים חשש לביצוע עבירה פלילית. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו), פנה אתמול במכתב למפכ"ל המשטרה, דוד כהן, בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד חברת חפציבה.

טענות בדבר חשד אפשרי לביצוע מעשים פליליים על ידי קבוצת חפציבה הועלו בבקשות לאכיפת שיעבודים ומינוי כונס נכסים שהגישו לבית המשפט בתחילת השבוע בנק הפועלים, בנק ירושלים וחברות הביטוח מנורה וכלל. בבקשתו של בנק הפועלים נכתב: "התברר כי קיים פער מהותי בין מצגי הקבוצה והנתונים שמסרה בקשר למלאי הדירות שטרם נמכר, דבר שכאמור מעלה חשש כבד כי נמכרו דירות על ידי חברות הקבוצה תוך הפרת הסכמי הליווי הבנקאי, ובניגוד להוראות חוק מכר דירות, כאשר התמורה שנתקבלה בגין מכירת דירות אלה לא הופקדה בחשבונות הפרויקטים המתנהלים אצל המבקש, אלא, ככל הנראה, הוברחה על ידי החברות ומנהליהן".

בבקשת בנק ירושלים נכתב: "בניגוד להצהרות קבוצת חפציבה בדבר קיומן של עשרות דירות מלאי בפרויקטים שונים, מתברר כי דירות אלה נמכרו, כביכול, תוך הצגת מצגי שווא. קיים חשש כבד כי מדובר במעשים, פעולות ומחדלים, החשודים לא רק כהפרות יסודיות וחמורות של ההסכמים ואיגרות החוב, אלא כפעולות ומעשי מרמה ממשיים".

למרות ההצהרות החריפות בבקשות שהוגשו, בנק הפועלים ובנק ירושלים נמנעו מפנייה למשטרה בעניין. מבנק ירושלים נמסר: "הבנק פועל בשיתוף מלא עם כונס הנכסים שמונה לחברת הבנייה חפציבה שקרסה. הכונס והבנקים עסוקים כעת בבחינת הפערים בין הנתונים הנמצאים בידם לבין הנתונים שיימצאו בפועל. בכפוף ובהתאם לפערים אלה יפעלו הבנק והכונס, לרבות הגשת תלונה למשטרה". מבנק הפועלים נמסר כי עד כה לא נמצאו ממצאים הדורשים פנייה למשטרה.

"כולם צריכים לשנס מותניים"

לדברי עו"ד אבנר כהן ממשרד עוה"ד כהן וילצ'יק, כאשר מדובר במפרקים או בחוקרים, ההיבט המרכזי של החקירות הוא ההיבט הכספי והאזרחי; כך, גם אם נעשו מעשים פליליים, והחוקר מגלה זאת במהלך החקירה - הסעד היחיד שניתן להושיט הוא פנייה למשטרה. "התקווה היא שבעזרת האינפורמציה, המשטרה אולי תוכל לבנות טוב יותר את התיק", אומר כהן. "עם זאת, צריך לזכור כי המטרה של בעל התפקיד היא לנסות לאתר את הכסף בכוונה להשיב אותו לנושים. מפי השמועה, ספק אם בפרשת חפציבה יימצאו כספים שהוברחו במתכוון, אם ישנם כאלה".

האם לדעתך המשטרה צריכה לפעול - גם אם לא הוגשה לה תלונה?

"איני מכיר מספיק טוב את נוהלי המשטרה, אבל אין לי ספק שהמשטרה רשאית לפעול גם בלי שהוגשה לה תלונה פורמלית. למיטב ידעתי, המשטרה לא נוהגת לחקור, אם לא מוגשת לה תלונה. במישור העקרוני אין שום מניעה שהמשטרה תיזום חקירה, כאשר ידוע באופן ברור שנעשה מעשה נבלה".

אתה סבור שהמשטרה מנסה למשוך את ידיה מעיסוק בפרשה?

"איני יודע. אני מעריך שאם המשטרה עושה משהו, היא לא עושה אותו מעל דפי העיתון. כך או כך, אני מקווה שהיא תעשה משהו מהר, הגם שאיני אופטימי לגבי היכולת של פעולות המשטרה לסייע לנושים אומללים. ככל שמישהו טרח להעלים כספים, להבריח אותם לחו"ל ולהסתיר אותם בחשבונות עלומים - הסיכויים שיימצאו הסכומים לכיסוי, ולו חלק מהחוב העצום הזה, קטנים".

האם המשטרה ערוכה להתמודד עם מקרה שכזה?

"אני מקווה שהמשטרה מסוגלת להתמודד עם חקירה כזו. זה שזה הרבה כסף לא הופך בהכרח את החקירה למסובכת. אני מניח שקומץ אנשים היו שותפים לסוד, והדרך להגיע לאינפורמציה במקרים כאלה היא לגרום למישהו לדבר. אין ספק שלמשטרה יש כוח אדם מיומן שעוסק בהונאה. במקרה כזה, חוקר שממונה על ידי בית המשפט במסגרת התיק, צריך להתגייס עם המשטרה ועם רשות ניירות ערך לנושא. כולם צריכים לשנס מותניים ולהעביר אינפורמציה זה לזה, וכך ניתן יהיה לקדם את החקירה". אתה סבור שהמשטרה צריכה להיכנס לעובי הקורה?

"אכן. אני חושב שזה אינטרס ציבורי ממדרגה ראשונה שהמשטרה תנסה למצות את החקירה בעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully