וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף שבוע משברי בבורסות העולם

עפרה שלו, אלי שיצר ואיתן אבריאל

12.8.2007 / 6:53

משבר המשכנתאות פושט בעולם ומאיים להפיל הבורסות. בנקים מרכזיים בכל העולם החלו בהזרמת אשראי לשווקים כדי למנוע החמרה במצב

סופשבוע קשה עבר על הבורסות בעולם עם התרחבות המשבר הפיננסי, המשך קשיי הנזילות של קרנות ובנקים וההודעות על הפסדי ענק של חברות וקרנות מהשקעות באג"ח מגובות משכנתאות. ירידות חדות סיימו את המסחר בוול סטריט ביום חמישי, ובאירופה ואסיה ביום שישי.

עם זאת, לאחר יומיים של ירידות חדות הצליח הבנק המרכזי האמריקאי לעצור במשהו את הנפילות כשהודיע כי יזרים כספים ככל שיידרש כדי לספק נזילות לשווקים. זאת הסיבה שביום שישי נחתם המסחר בוול סטריט בירידות קלות יחסית, לאחר שהוא נפתח בירידות חדות. מדד נאסד"ק איבד 0.5% ל-2,545 נקודות, אך השלים עלייה שבועית של 1.3%. מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.2% ל-13,240 נקודות, אך השלים עלייה שבועית של 0.6%. מדד 500 S&P הוסיף 0.1% והשלים עלייה שבועית של 1.4%.

הרקע לאווירה העכורה היה התפשטות משבר הסאבפריים לעבר קרנות גידור וחברות ציבוריות המחזיקות מיליארדי דולרים בנכסים המסתמכים על הלוואות גרועות וניירות ערך מבוססי משכנתאות סאבפריים שערכם צונח. ביום חמישי הקפיא הבנק הגדול בצרפת, BNP פאריבה, שלוש קרנות השקעה - כלומר מנע מימוש כספים בהן - בטענה שאינו יכול עוד להעריך את שוויין עקב המשבר בשוק הסאבפריים האמריקאי.

משתדלים לשמור על ריבית נמוכה

עוד לפני פתיחת המסחר בוול סטריט הודיע הפדרל ריזרב כי יוסיף ל-24 מיליארד הדולר שהזרים לבנקים ביום חמישי עוד 19 מיליארד דולר. בהמשך יום המסחר המשיך הפד בהזרמה של 16 מיליארד דולר, ולאחר מכן הוסיף 3 מיליארד דולר, שהביאו את סך ההזרמה של הפד ל-62 מיליארד דולר.

הפד הודיע כי "יספק עתודות כנדרש כדי לשמור על שיעורי הריבית קרובים ליעד של ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC), 5.25%". ההצהרה של הפד מדגישה שאין בכוונתו להוריד את שיעור הריבית בינתיים, והוא מעדיף להזרים כסף למערכת הבנקאות כדי לשמור על שיעור הריבית הנוכחי.

עוד נודע כי רשות ניירות ערך בארה"ב (SEC) בוחנת את ספרי החשבונות של הברוקראז'ים ובנקי ההשקעות הגדולים בוול סטריט, כדי לוודא כי אינם מפסידים עקב משבר הסאבפריים. זאת לפי דיווח של "וול סטריט ג'ורנל", מפי מקורבים לבדיקה. הבדיקה צפויה לכלול את חמשת בנקי ההשקעות הגדולים בוול סטריט וחטיבות השקעות של בנקים מסחריים גדולים.

נפילות באירופה

באירופה לא הצליחה הזרמה חסרת תקדים של הבנק המרכזי (ECB) לבנקים - 131 מיליארד דולר בחמישי ו-84 מיליארד דולר בשישי - לעצור את הנפילות, והבורסות העיקריות השלימו ביום שישי צניחה של כ-5% ביומיים.

מגזר הפיננסים הוביל את הירידות, אך ירידות נרשמו בכל המגזרים. כל המדדים העיקריים ב-18 הבורסות של אירופה ירדו: הפוטסי בלונדון צנח ב-3.7% - הירידה היומית החדה ביותר מאז מאי 2003; ה-40 CAC בפאריס איבד 3.1%; הדאקס בפרנקפורט ירד ב-1.5%; מדד סטוקס 50 ירד ב-3.2%; ומדד סטוקס 600 איבד 2.9%.

גם הבנקים המרכזיים ביפאן ובאוסטרליה הזרימו 8.5 מיליארד דולר ו-4 מיליארד דולר בהתאמה כדי לייצר נזילות ולייצב את השווקים. ואולם, גם באסיה נרשמו ירידות חדות: בורסת טוקיו ירדה ב-2.7%, בורסת קוריאה צנחה ב-4.2% ובורסת שנחאי ירדה ב-0.5%.

עלייה של 6.9% בצורן

בקרב המניות הישראליות בוול סטריט קפצה צורן ב-6.9% בתגובה להעלאת המלצה מצד בנק ההשקעות JP מורגן. סרגון איבדה 0.5%. סנדיסק עלתה ב-1.1% על רקע העלאת המלצה של האנליסט קרייג אליס מסיטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully