וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי הרוגים בהתקפת טרור במגדלי התאומים בניו יורק ובוואשינגטון

הארץ

12.9.2001 / 9:01

(עדכון) 2 מטוסים התרסקו על מגדלי התאומים שקרסו ומטוס נוסף על הפנטגון שהתמוטט בחלקו; מטוס התרסק בפנסילווניה - ייתכן שיורט; סגר כללי בארה"ב, מבני ממשל פונו; בוש: נרדוף הטרוריסטים; החשד: פעולה של בן לאדן

אלפי בני אדם נהרגו ועשרות אלפים נפצעו אתמול (שלישי) כששני מטוסי נוסעים חטופים התרסקו על מגדלי התאומים בלב ניו יורק, ומטוס חטוף נוסף התרסק על בניין הפנטגון ליד ואשינגטון. מטוס רביעי התרסק במרכז מסחרי בעיר פיטסבורג שבמדינת פנסילבניה, וייתכן שהוא יורט. על פי הערכות ראשונות, עלול מספר ההרוגים לעלות על עשרת אלפים.

שום ארגון לא קיבל עליו אחריות להתקפה. ואולם הבוקר הודיעו כוחות הביטחון האמריקאיים כי יש בידיהם מידע המקשר בין אחד מהאנשים במטוס שהתרסק לארגונו של אוסאמה בן לאדן.

כוחות אף-בי-איי פשטו הבוקר על בית בדרום פלורידה, שבו מתגוררים תומכי בן לאדן. לטענת האף-בי-איי, האנשים קשורים בעקיפין לאחד מאנשי בן לאדן שהיו אתמול על המטוסים החטופים.

שמו של בן-לאדן, המיליונר הסעודי המסתתר באפגניסטאן, היה אחד הראשונים שהועלו כאחראי אפשרי להתקפה. אפשרויות אחרות הן כי האחראי הוא ארגון איסלאמי, מן הסוג שפועל בסעודיה ושפגע כבר במטרות צבאיות אמריקאיות; אחד הארגונים הקיצוניים הפועלים בתימן; או אחד הארגונים המוסלמיים שנפגעו ממעורבות ארה"ב בבלקן.

בניו יורק הוכרז מצב חירום, וכל המרחב האווירי של ארצות הברית נסגר לתנועת מטוסים. כוחות הביטחון סורקים את העיר, והבוקר תפסו על גשר ג'ורג' ואשינגטון בעיר משאית עמוסה בחומרי נפץ.

נסיונות החילוץ ממגדלי התאומים נמשכים גם הבוקר. כמה מהלכודים התקשרו לבני משפחותיהם בטלפון נייד, אך כוחות החילוץ עדיין מתקשים לאתרם.

2 מטוסים התרסקו בבניין התאומים, אחד בפנטגון

סדרת הפיגועים החלה בשעה 8:50 בבוקר, שעון ארה"ב (15:50 שעון ישראל). מטוס נוסעים של "אמריקן אירליינס" , שנחטף בטיסה בין בוסטון ללוס אנג'לס, ועל סיפונו 92 בני אדם, התרסק על אחד ממגדלי התאומים בדרום מנהטן. במקום פרצה דליקה גדולה, וכוחות חילוץ גדולים החלו לזרום למקום. רבים מיושבי הבניינים נראו כשהם קופצים מהם בניסיון להימלט. 18 דקות לאחר ההתרסקות הראשונה, בשעה 9:08, התרסק מטוס נוסף על הבניין השני. גם זה היה מטוס של "אמריקן איירליינס", בדרכו מוואשינגטון ללוס אנג'לס, ועליו 64 נוסעים ואנשי צוות.

ב-9:45, בעיצומן של פעולות החילוץ וההצלה במנהטן, אירע הפיגוע השלישי: מטוס נוסעים התרסק בתוך בניין הפנטגון, שבו שוכנים משרד ההגנה האמריקאי ונציגויות רבות של הזרועות הצבאיות. המטוס, כנראה של "יונייטד איירליינס" בטיסה 175 מבוסטון ללוס אנג'לס, היה מדגם בואינג 767 ועל סיפונו 65 נוסעים ואנשי צוות. בפנטגון עובדים כ 20,000 איש, רובם קשורים למערכת הביטחון האמריקאית ולכוחות המזוינים.

מיד לאחר הפיצוץ עבר הפנטגון למצב חירום "דלתא", שנכנס לתוקף במקרים של איום טרור חמור. כל עובדי הבניין פונו ולמקום הגיעו אמבולנסים וכוחות כיבוי אש מהבירה ומהמחוזות הסמוכים בווירג'יניה ובמרילנד. עד עתה לא ברור כמה בני אדם נפגעו בפנטגון.

זמן קצר לאחר ההתרסקות פונה הבית הלבן מכל עובדיו. במקום שהו סגן הנשיא, חברי המועצה לביטחון לאומי ועובדי הבית הלבן. את האזור הקיפו עשרות שוטרים חמושים ואנשי שירות חשאי, שהסתובבו ברחובות במקלעים שלופים. בעקבות הפינוי נפוצו בוואשינגטון שמועות על מכונית תופת מול מחלקת המדינה ועל פיצוץ בבנייני הקונגרס. הקפיטול ובניין מחלקת המדינה פונו. כוננות גבוהה ביותר הוכרזה בכל מתקני הממשל והצבא בארה"ב ובנציגויות ארה"ב בעולם.

לאחר הפיגוע בוושאינגטון נפוצו שמועות כי מטוס חטוף נוסף עושה את דרכו לוואשינגטון, ומטוסי קרב הועמדו בכוננות. אולם המטוס לא הגיע לאזור. בשעה 10 בבוקר היה הפיגוע הרביעי: מטוס חטוף של "יונייטד איירליינס", שהיה בדרכו מניוארק לסן פרנסיסקו, התרסק ליד סומרסט, 130 ק"מ דרום-מזרחית לפיטסבורג. במטוס היו 45 בני אדם.

עדות מאחד המטוסים: החוטפים השתמשו רק בסכינים

אחת מהקורבנות במטוס החטוף שהתרסק לתוך בניין הפנטגון היתה ברברה אולסון. אולסון התקשרה פעמיים לבעלה, עורך הדין טד אולסון, לפני שהמטוס התרסק והיא נהרגה.

אולסון שימשה פרשנית לרשת החדשות סי-אן-אן. על פי דיווחי הרשת, היא "התקשרה לבעלה פעמיים במשך החטיפה כדי לספר לו שהמטוס נחטף. הם איבדו קשר פעם אחת ואז היא התקשרה שוב". אולסון אמרה לבעלה שכל הנוסעים וצוות העובדים, כולל הטייס, התקבצו בחלקו האחורי של המטוס. הנשק היחיד שבו השתמשו החוטפים, אמרה אולסון לבעלה, היה סכינים רגילים וסכינים לחיתוך נייר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully