וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפמן: השפעת התקפת הטרור עלולה להימשך שנתיים

הארץ

12.9.2001 / 8:11

הכלכלן הראשי של לאומי מעריך כי אירועי אתמול יקטעו את ההתאוששות במשק האמריקאי ויבלמו את צמיחת המשק הישראלי; שוק הריביות השקליות צופה העלאת ריבית

יורם גביזון

"השפעתו של אירוע בסדר גודל זה עלול להשפיע על הכלכלה העולמית בשנה-שנתיים הקרובות", מעריך גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי . לדבריו הזעזוע הנוכחי ישנה את הערכות האינפלציה לחודשים הקרובים ובנק ישראל יהיה ער להשפעותיו.

לדבריו גודל ההשפעה על מדדי המחירים תלוי בשאלה עד כמה הפיחות יהיה פרמננטי ומה יהיה משך הזמן שבו יתמיד. "בשלב זה נראה לי שהפיחות הנוכחי לא יהיה אירוע קצר", אומר בפמן.

בפמן מוצא קוי דמיון רבים בין אירועי אתמול למצבו של המשק האמריקאית, ועל כן להערכתו גם הפעם תהיה לדבר השפעה מהותית על המשק, כפי שהיה ב-1998, וזאת בניגוד למשבר הפיננסי והריאלי באסיה ב-1997, שהשפעתו על המשק האמריקאי היתה מצומצמת וכך היתה גם השפעתו על המשק הישראלי. בפמן מעריך שפיגועי אתמול יגרמו נזק כבד לאמון הציבור האמריקאי, לתחושת העושר שלו ולמרכזי עסקים חשובים.

מכנה משותף אחר הוא שבשני האירועים נתפס המשק הישראלי כאשר הריבית הנומינלית והריאלית שלו ברמת שפל.

גם ב-1998 היה שער החליפין של הסל מרוחק בכ-%5-%6 מהגבול התחתון של רצועת הניוד ובעקבות משבר LTCM (קרן הגידור האמריקאית לונג טרם קפיטל מנג'מנט) קפץ ב-15% מאותה נקודת מוצא.

בפמן מעריך שהציבור יגיב בדרך דומה לתגובתו ב-1998 ויסיט נכסים שקליים לנכסים צמודי מט"ח. "כאשר יצאתי מהמשרד הופתעתי שהדולר נסחר בשער של 4.41 שקלים לדולר בלבד, אבל אנחנו רק בתחילת האירוע", הוא אומר.

להערכתו תהיינה השלכות ריאליות על המשק, שכן הצמיחה השברירית שהסתמנה בארה"ב ונשענה על הצריכה הפרטית ורכישת דירות, תיבלם, וכתוצאה מכך יואט גם זרם המט"ח לישראל ויואט קצב הצמיחה של המשק הישראלי ב-2002.

"תחזית הצמיחה שלי לשנה הבאה היתה 2%-3% לפני האירוע, וכעת נראה לי שאעדכן את התחזית לכיוון %2", הוא אומר.

בפמן מעריך כי נגיד בנק ישראל, דוד קליין, יגיב על העלייה החדה בציפיות האינפלציה, שהחלו עוד לפני האירוע, להתרחק מהגבול העליון של יעד האינפלציה, בוודאי על פי שיטת החישוב של בנק ישראל. "אם הציפיות לא יחזרו לנקודת המוצא, וכרגע איני רואה מה מחזיר אותן לנקודות המוצא, תבוא תגובה שגודלה כגודל הפיחות בשער החליפין", אומר בפמן, אם כי הוא מעריך שהבנק המרכזי יעדיף לחכות עד למועד ההחלטה על התוכנית המוניטרית. לדבריו הבנק המרכזי, שמעוניין לשמר את היציבות הפיננסית, יעלה כנראה את הריבית למרות השפעתה הקשה על המשק הממותן.

עד אתמול עלו הציפיות האינפלציוניות לטווח קצר ל-3.7%-3.8%, כשהציפיות לטווח ארוך, כלומר לטווח של 6 שנים ומעלה, היו בתחום יעד האינפלציה, כך שבנק ישראל לא נטה להגיב בשלב זה. יחד עם זה המשתתפים בדיונים שיתקיימו הבוקר בבנק המרכזי יעקבו אחרי התפתחות המסחר במטבע חוץ. עלייה חדה בתוך זמן קצר בשער החליפין, שתאיים על היציבות הפיננסית, תחייב ככל הנראה את הבנק המרכזי לתגובה, למרות הספקות בבנק ישראל בדבר היכולת של בנק מרכזי באשר הוא להשפיע על שער החליפין. הבנק המרכזי יעדיף להשתמש בריבית על פני מעורבות ישירה בשוק, שעלולה להגדיל את הביקושים למט"ח.

התפתחות של פניקה שסממנים שלה ניכרו אתמול למשל בעלית הריבית השקלית הבינבנקאית עוד לפני הפיגוע בניו יורק עשויה להחמיר את הדילמה של הבנק; זאת משום שיכולתה של העלאת ריבית לבלום את עלית שער החליפין מוגבלת משום שספק אם בתנאים של בהלה ישוו משקי הבית את הפרשי הריביות בין השוק המקומי לריבית בארה"ב. גם אם יחליט הבנק המרכזי להתערב סביר להניח שיעדיף לבחון את התפתחות שוק המט"ח כמה ימים בטרם יעלה את הריבית זאת אלא אם שער החליפין יטפס מחר בחדות בתוך זמן קצר.

חזי גוטמן, הכלכלן הראשי של הבנק הבינלאומי, נזהר מהערכות אך הוא סבור שפריצת משבר דלק עלולה לגרום לתרחישים כלכליים קשים. הפיחות יגרום לעלית מדדיים אם כי הוא סבור שבתנאי המשק ספק אם הפיחות יגולגל במלואו למחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully