וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים: אין חשש ממשיכת פקדונות המונית

הארץ

12.9.2001 / 8:01

בפיקוח על הבנקים לא חוששים מתגובת שרשרת שתשפיע על יציבות המערכת הפיננסית בישראל; בבנקים לא מאמינים כי הציבור יאבד את קור הרוח שלו וינהג בצורה לא רציונלית

מאת עמית שרביט

הבנקים קיימו אתמול התייעצויות לגבי תסריטים קיצוניים אפשריים, בעקבות פיגועי הטרור שבוצעו אתמול בארה"ב. ואולם נכון לאתמול בערב, הוחלט שלא לנקוט צעדים מיוחדים. קברניטי מערכת הבנקאות אינם חוששים לפי שעה ממשיכת פיקדונות המונית. גם בפיקוח על הבנקים לא חוששים מתגובת שרשרת שתשפיע על יציבות המערכת הפיננסית בישראל.

במקרים קיצוניים משיכת כספים המונית עשויה לערער את יציבות המערכת. בבנקים כאמור לא מאמינים כי הציבור יאבד את קור הרוח שלו וינהג בצורה לא רציונלית. "צריך להשתדל לרסן את האי-ודאות על ידי פעילות ממותנת, זה ישתלם בטווח הארוך", אומרים בבנקים. בבנק ישראל ובמערכת הבנקאות משדרים מסרי הרגעה, אף שבארה"ב הבנק המרכזי והמערכת הפיננסית מצויים בכוננות למשיכות כספים המוניות. סוכנויות הידיעות מסרו אתמול כי הפדרל רזרב הודיע על הזרמת נזילות בלתי מוגבלת למערכת הבנקאות בארה"ב: כל צורך בכספים נזילים שיתעורר בבנקים כתוצאה מדרישות הציבור - יתמלא. הפד נקט צעד דומה במפולת שוקי המניות ב-87'.

ניתן לצפות לזעזועים בשוק המט"ח בתקופה של אי ודאות - כך אמר יוסי ניצני, סמנכ"ל שוק הון והשקעות בבנק המזרחי. לדבריו, הדולר עלה אתמול ב-1.87%, ל-4.3914 שקל. במהלך המסחר עלה שער הדולר ל-4.40 שקלים, אך בהמשך ירד השער בשנית.

ניצני מעריך כי בטווח הקצר יוסיף שער השקל מול הדולר לעלות. ואולם אם יתקבלו מארה"ב מסרים המעידים על שליטה במצב - יתיצב השער בטווח הארוך.

ד"ר משה שמעוני, ראש אגף מכשירים פיננסים וני"ע זרים בבנק לאומי, העריך כי בימים הקרובים הדולר ייחלש מול המטבעות הזרים. עם זאת התקשה לצפות את התנהגות שער השקל מול הדולר. "סביר להניח כי יהיה ביקוש חריג לדולרים מחר, צריך לזכור ששער הדולר מול השקל עלה ביומיים האחרונים ונחלש מעט אתמול, לקראת סוף המסחר".

שמעוני הגדיר את ציפיותיו באמצעות המונח "פלייט טו סייפטי" (מעבר לנכסים בטוחים יותר). לדבריו, בתקופות של זעזועים יש נטייה לעבור לנכסים קצרים: אג"ח מדינה, פיקדונות קצרי טווח ועוד. שמעוני צפה כי תיק הנכסים הפיננסיים יתקצר, הריביות הקצרות יירדו והריביות הארוכות יעלו. הנפגעים העיקריים יהיו גופים מוסדיים, כמו חברות ביטוח ומוסדות פיננסים, המחזיקים באג"ח ארוכות טווח.

המעבר להשקעות קצרות יפגע גם בשוק המניות, שיסבול מירידות שערים בטווח הקצר; שוק הסחורות צפוי לעלות. אתמול נצפו עליות במסחר בזהב (מחיר אונקיית זהב עלה ביותר מ-6% בלונדון, והגיע לכ-290 דולר) הנפט עלה בכ-13%, לרמה של 31 דולר לחבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully