וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי בהירות לגבי השפעת פיגוע הטרור בארה"ב על מחירי הדלק בישראל

הארץ

12.9.2001 / 7:02

אם ארה"ב לא תפעל נגד יעדים המזוהים עם עיראק או איראן, ואספקת הנפט לא תיפגע, יחזרו המחירים בהדרגה לרמתם הנוכחית המייצגת את שיווי המשקל בשוק

מאת עמירם כהן

"עדיין מוקדם להעריך את ההשפעה של מתקפת הטרור בארה"ב על מחירי הדלק בישראל" - כך אמר אתמול המומחה למחירי האנרגיה, ד"ר עמית מור. להערכתו, העלייה במחירי הנפט הגולמי בשיעור של 15% (2 דולרים לחבית) בשוקי הנפט העולמיים עם היוודע דבר מתקפה - עשויה להשתנות בשעות הקרובות ובמיוחד בימים הקרובים עם התבהרות המצב בארה"ב.

מור אמר כי להערכתו, עליית המחירים שהתרחשה, למעשה, תוך דקות ספורות מרגע היוודע דבר המתקפה, היתה תוצאה של פאניקה שאחזה בציבור בארה"ב ובעולם שהתחיל לרכוש ולאגור מוצרי נפט, בעיקר סולר ובנזין. לדבריו, עליית המחירים התרחשה גם עקב החשש של סוחרי הנפט בעולם מפני פגיעה אפשרית באספקת הנפט ממדינות המפרץ, בעיקר איראן ועיראק, כתוצאה מתגובה אמריקאית קשה באזור במפרץ.

איראן ועיראק מייצאות יחד מיליון חביות ליום - כ-6.5% מתפוקת הנפט העולמית. אם ארה"ב לא תפעל נגד יעדים המזוהים עם עיראק או איראן, ואספקת הנפט לא תיפגע, יחזרו המחירים בהדרגה לרמתם הנוכחית המייצגת את שיווי המשקל בשוק. ואולם גם אם תיפגע אספקת הנפט ממדינות אלה, אומר מור, תוכל סעודיה להגביר את תפוקת הנפט שלה בתוך זמן קצר ולהשלים חלק ניכר מהחסר. לסעודיה עודף כושר ייצור נפט בלתי מנוצל של 2.5 מיליון חביות ליום.

מחירי הדלק בשוקי אגן הים התיכון עלו בשבוע האחרון בשל קיצוץ של מיליון חביות ליום שביצעו מדינות אופ"ק בתפוקה ובאגירת מלאים לקראת החורף בארה"ב ובאירופה. הבנזין, למשל, התייקר ב-15%, ייקור שיבוא לידי ביטוי בתוספת של 20 אג' (כ-5%) למחיר הבנזין בתחנות הדלק בישראל. כשלושה שבועות נותרו עד למועד שבו יעדכן מינהל הדלק במשרד התשתיות את מחירי הדלק, וזהו זמן רב מדי בהתחשב בנסיבות שנוצרו בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully