וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכשל המודיעיני

הארץ

12.9.2001 / 1:52

ארצות הברית נחלה כישלון מודיעיני חרוץ, אולי השני בגודלו אחרי פרל הרבור

מאת יוסי מלמן

גם בלי לדעת את זהותם של מבצעי פיגוע הטרור הגדול ביותר בתולדות האנושות, ובלי שכל העובדות יהיו נהירות כרגע, ברור שארצות הברית נחלה כישלון מודיעיני חרוץ, אולי השני בגודלו אחרי פרל הרבור, נמל הפנינים בהוואי, שבדצמבר 1941 הותקף על ידי חיל האוויר היפאני. זו הערכת כל מומחי המודיעין בישראל, בארצות הברית ובמערב.

הערכה זו אינה תלויה בזהות המבצעים, אף שהאפשרות הסבירה ביותר היא שהם נמנים על אחת מקבוצות הטרור של הפונדמטליזם האיסלאמי. רוב המומחים מכוונים את אצבעם אל הטרוריסט הבינלאומי, המיליונר הסעודי ממוצא תימני, אוסאמה בן לאדן, שעומד בראש קבוצת "אל קאידה", או אל אחד הפלגים שקשורים אליו.

הערכות אלה נסמכות על הרכיבים הבאים: כוונה, הצהרה, יכולת, מניע ודרך הפעולה. בן לאדן הצהיר בעבר, וחזר והצהיר באחרונה, כי יש בכוונתו וביכלותו לבצע פעולה כואבת וגדולה. הוא רואה בארצות הברית את האויב הגדול של האיסלאם. בעבר הוא הצליח לפגוע בשגרירויות ארה"ב בניירובי ובדאר אסלאם, ובמשחתת אמריקאית בנמל עדן.

העובדה שלפיגועים אתמול נבחרו מטרות המסמלות את השלטון האמריקאי (הפנטגון מסמל את עוצמתה הצבאית ומגדלי התאומים את עוצמתה התרבותית ושליטתה הכלכלית), מחזקות את הערכה כי מדובר בבן לאדן ואנשיו.

אף כי אין לכך אישור רשמי, נראה כי המודיעין האמריקאי איתר באחרונה תכונה בקבוצת בן לאדן, המעידה על כך שדבר מה עומד להתרחש. בהנחה שמבצע הטרור אתמול קשור אליו, השאלה הגדולה היא האם הוא הסתייע בארגון ביון או ממשלה, או במילים אחרות: האם היתה לו יכולת לבצע מבצע כזה בלי סיוע ממוסד.

רוב המומחים מתקשים להשיב על כך ישירות, ומנסים לעשות זאת על דרך השלילה. הם סבורים שאם אכן היה סיוע של ארגון ביון (בנוסף לממשלת אפגניסטאן שתומכת בטאליבן, אך משוללת יכולת לסייע באמצעים), הוא יכול היה לבוא מעיראק ואולי מסודן. תוצאות הפעולה מעידות על תכנון קפדני וממושך (שנה ואולי יותר), תיאום דקדקני של דקות ומידור קפדני.

המחדל התקיים בכל הרמות: המושגית, האסטרטגית והטקטית. למרות תרגול תרחישי טרור שונים - ברמה המושגית סירבו האמריקאים להאמין כי דבר כזה יכול להתרחש.

את הכשלים האלה אפשר גם לייחס למעין תהליך של הדחקה עצמית. המודיעין האמריקאי בתקופת מימשל רייגן עודד את הרדקיליזם האיסלאמי להיאבק ב"אימפרית הרשע" הסובייטית ובצבאה שפלש לאפגניסטאן, ולשם כך ציידו את לוחמי המוג'אהידין בנשק. מבחינה זו הפונדמנטליזם האיסלאמי שמקורו בשדות הקרב של אפגניסטאן קם כגולם על יוצרו. בניגוד לאמריקאים, המודיעין הישראלי עקב אחר בן לאדן כבר בשלבים מוקדמים יחסית, בראשית שנות ה-90, וסימן אותו כסכנה. אבל כשניסו המוסד ואמ"ן להתריע על כך בפני עמיתיהם האמריקאים הם נתקלו בחשדנות. האמריקאים סברו, כי ישראל מבקשת להעצים את סכנת הטרור האסלאמי, כדי לשרת את מטרותיה הפוליטיות.

חשדנות זו כלפי ישראל היא אחד המרכיבים (בנוסף למגבלות של ערכי הדמוקרטיה האמריקאית) שעומד ביסוד הכישלון ברמה האסטרגית - הסירוב האמריקאי להכיר בעובדה שריכוזים של רדיקאליזם איסלאמי בתוככי ארה"ב מהווים חממה לגיוס כספים, העברת כספים להסתה ולגיוס מתנדבים, סייענים ותשתיות לגופי טרור.

המאמר המלא - בגיליון יום רביעי ב"הארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully