וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק הכספים: הריבית השקלית הבין בנקאית עלתה ל-7.5%-8% בעקבות הפיגועים בארה"ב; ציפייה להמשך הפיחותים מחר

איתן אבריאל

11.9.2001 / 23:35

המשמעות: ציפייה לעליית ריבית מיידית של 1%-2% ע"י בנק ישראל. סוחרים: "כולם קנו מט"ח בלי הגבלה ובלי להתחשב במחיר"; מחזור ענק בשקל-דולר: כ-1.5 מיליארד דולר

המחיר של מכשירים פיננסיים צמודי ריבית עלו היום לרמות המשקפות ריבית של 7.5%-8% בעקבות פיגועי המטוסים בארה"ב, עלייה שמשמעותה ציפייה של הסוחרים לעליית ריבית מיידית של בין 1% ל-2%, כך דיווחו היום סוחרים בחדרי העסקות הבנקאיים. להערכת רבים מהסוחרים, ימשיך הדולר לעלות מול השקל עם חידוש המחסר מחר בבוקר.

"אי הוודאות היא עצומה. הפעילים יאמרו לעצמם כי ההפסד הגדול ביותר במקרה של התחזקות השקל הוא של 2%-3%, בעוד הסיכוי לפיחות חזק פי כמה גדול הרבה יותר. זה שיקול שיבוא לביקוש לדולרים", אמר אחד הסוחרים.

דווקא היום בבוקר אמר שר האוצר, סילבן שלום, כי אין מקום להעלאת הריבית, אפילו על רקע הפיחות בשקל, ואולם דבריו נאמרו לפני פרסום הידיעות על הפיגועים בניו יורק. מבנק ישראל ומהנגיד דוד קליין לא נמסרו היום כל הודעות או התבטאויות בעניין שוק המט"ח או בעניין הריבית.

על פי דיווחי הסוחרים, התנהל היום מסחר פרוע ובאווירת פאניקה בכל המכשירים הפיננסיים. פעילים מכל הסוגים - בנקים ישראליים, בנקים זרים וחברות עסקיות - רכשו דולרים ומכשירים צמודי מט"ח כמו אופציות וחוזים עתידים כמעט מבלי להתחשב במחיר. על פי הערכות מוקדמות, נרשם היום שיא בהיקפי המסחר, אשר עשויים להסתכם ב-1.5 מיליארד דולר בשוק ה"ספוט" שקל-דולר בלבד, ללא חוזים עתידיים וללא עסקות החלפה.

עוד נמסר כי בחלק גדול מהבנקים בחו"ל קיבלו הסוחרים הוראה לסגור פוזיציות ולהפסיק לסחור. גם הבנקים בישראל מיעטו לספק ציטוטים אמיתיים ללקוחות, כאשר סיפקו ציטוטים אמיתיים - עשו זאת בפערים של אגורה עד אגורה וחצי בין מחיר הקנייה למחיר המכירה, תופעה המשקפת אי ודאות גדולה. לאור האירועים, גם סוחרים בארץ חשבו כי אולי מוטב היה להקפיא את המסחר בזירת הדולר-שקל.

הסוחרים דיווחו כי הפיחות בשקל יצא לפועל במקביל להשתלשלות האירועים כפי שנצפו על ידי הסוחרים על גבי מסכי הטלוויזיה: עם פגיעת המטוס הראשון והדיווחים על אפשרות של פיגוע עלה הדולר ב-2 אגורות, עם הפגיעה של המטוס השני עלה הדולר בעוד 2 אגורות ל- 4.40 שקלים, וכאשר דווח על המטוס השלישי שהתרסק על בניין הפנטגון - זינק הדולר למספר דקות לרמה ששיקפה מחירי קנייה ב-4.42 שקלים.

דווקא לאחר מכן הופיעו מספר מוכרי דולרים שהביאו להתמתנות מסוימת, ובסוף יום המסחר בוצעו העסקות האחרונות בשערים של כמה פ"פיפסים" מתחת ל-4.40 שקלים. רמת שערים זו היא שיא חדש לדולר הישראלי, לאחר שהשיא הקודם שהחזיק עוד מאירועי אוקטובר 98', ברמה של 4.36 שקלים - נשבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully