וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנתיב המהיר לת"א מתוכנן על תוואי הרכבת

אבי בר-אלי

15.8.2007 / 8:31

מדינת חלם: בעוד כעשור תיאלץ המדינה להפסיק פעילות הנתיב המהיר, לפצות את הזכיין בחצי מיליארד ש' ולאפשר לרכבת לפעול

ביום שישי האחרון תוקן אחד המחדלים התכנוניים הגדולים שידעה ישראל: גשר הולץ בדרום תל אביב, שהוקם על תוואי הרכבת המתוכנן בין תל אביב לראשון לציון, הוזז ממקומו במבצע הנדסי מורכב. ואולם עתה מתברר כי גם מעשה חלם זה מחוויר לעומת מחדל תכנון הנתיב המהיר לתל אביב.

ל-TheMarker נודע כי לאחר בחירת הזוכה בפרויקט, קבוצת שפיר נתיב מהיר, ימים ספורים טרם החתימה על הסכם המימון, התחוור למשרדי התחבורה, הפנים והאוצר כי הם עדים למחדל דומה. בבדיקת תוכניות אקראית נתגלה כי 600 המטרים האחרונים של התוואי המתוכנן לפרויקט הנתיב המהיר (קרוב למחלף קיבוץ גלויות) חופפים לתוואי המתוכנן למסילה הרביעית של רכבת ישראל - פרויקט שהוכרז פרויקט תשתית לאומי לפני כחודשיים בלבד. מדובר, למעשה, במקטע דרך בנתיב השמאלי של כביש תל אביב ירושלים (כביש מס' 1) שכבר כיום סלול שלא כחוק.

בתום שבועות של דיונים קדחתניים בין משרדי התחבורה, הפנים, האוצר, רכבת ישראל ונתיבי איילון הוחלט: הפרויקט ייצא לדרך, וכשיסתיימו הליכי תכנון הרחבת המסילה של הרכבת, תודיע המדינה לזכיינית על הפסקת הפעלתו של הנתיב ותפצה אותה לפי מספר השנים שנותרו לה להפעלה. בהסכם הזיכיון נקבע מנגנון המאפשר למדינה לסיים באופן חד-צדדי את ההתקשרות, וסכום הפיצוי ייקבע לפי רשת הביטחון שהבטיחה המדינה להעמיד לזכיינית; זו מוערכת (לאותה העת) בכ-40 מיליון שקל בשנה. לפיכך, יציאתו לדרך של פרויקט הרחבת המסילה בעוד 12-15 שנה תחייב את המדינה לפצות את הזכיינית בסכום המוערך ב-480-600 מיליון שקל.

פיילוט על חשבוננו

במשרדי הממשלה טוענים שבכל מקרה, מדובר בפיילוט שעתיד לשמש מבחן לפרויקטים עתידיים דומים של נתיבי אגרה. כמו כן, נטען כי אין כל ודאות שהמדינה תידרש להפסקת הפרויקט, וכי ניתן יהיה לפתור את התסבוכת במציאת פתרונות הנדסיים חלופיים. ואולם, גם היקף ההשקעה בפתרונות - דוגמת הסטת כביש מס' 1 - או השקעה בחלופות מינהור וגשר עשוי להסתכם בעלויות דומות.

עוד נודע כי מניתוח הכשל התכנוני עולה שבנייה בלתי-חוקית אשר בוצעה בשנות ה-70 בשכונת עזרא שבדרום תל אביב, הביאה להזזת תוואי כביש מס' 1 מערבה - על תוואי קווי הרכבת העתידיים - בלי שמינהל התכנון התריע בפני הרשויות ומשרד התחבורה על השינוי שבוצע. כך, למעשה, נסלל כביש מס' 1 בסמוך למחלף קיבוץ גלויות שלא כחוק. בעת קידום תכנון פרויקט הנתיב המהיר לא גילו גם בצוות המתכננים של נתיבי איילון את הטעות ואישרו את תוואי נתיב האגרה גם בנקודה זו.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "הנושא מוכר לנו, ומדובר בהליכים ובהחלטות שהתקבלו לפני כ-30 שנה. הסוגייה מטופלת בימים אלה במגמה להגיע לפתרון הבעיה".

מחברת נתיבי איילון נמסר בתגובה: "לאחר התכנסות כל הצדדים, נפתרו כל הבעיות הסטטוטוריות שנתגלו בחודש האחרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully