וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מירס תשקול את המעבר ל-GSM כאשר תידון האחדת שיטות השידור בין חברות הסלולר

ערן גבאי

12.9.2001 / 20:10

מנהל פיתוח עסקי במירס, רביב קורן: "לא נפעל באסטרטגיית נתח שוק ונקפיד על הצגת דו"ח רווח והפסד שפוי"; סבור כי ההוקי טוקי יהיה להיט גם בשוק הפרטי

"אני לא פוסל את האפשרות שכאשר תידון האחדת שיטות השידור בין חברות הסלולר השונות לתקן האירופי UMTS במטרה לחסוך בהוצאות, נשקול מעבר לשימוש ברשת ה-GSM במקביל לטכנולוגיית ה-IDEN שלנו" - כך אומר רביב קורן, מנהל הפיתוח העסקי ושידורים מתקדמים במירס.

קורן מעריך כי המעבר לרשת הדור השלישי בישראל ייעשה בעוד כ-5 שנים. אפשרות האחדת השידורים בעת הקמת רשתות הדור השלישי נדונה בין חברות הסלולר וממשיכה להעסיק צוותי עבודה בחברות הבוחנים את היבטיה השונים. האחדת השידורים תאפשר לחברות הסלולר חיסכון משמעותי בהוצאה על פרישת האנטנות ברשת ובתפעולה וכן חיסכון במחירי מכשירי הקצה הפופולריים של טכנולוגיית ה-GSM.

ההצעה לא קיבלה את התייחסותו של הממונה על הגבלים עסקיים, אך במשרד התקשורת בוחנים את הנושא ולא הביעו התנגדות לרעיון. ההערכות הן כי חברות הסלולר יוכלו לחסוך כ-400 מיליון דולר מהקמה משותפת של הרשת, וכי ללא שיתוף פעולה יידרשו החברות יחדיו לפרוש כ-6,000 אנטנות.

קורן מגלה כי חברת נקסטל האמריקאית, המשמשת כהשראה למירס ומפעילה רשת IDEN הפרושה בכל רחבי ארה"ב, בוחנת בימים אלה מכשיר סלולר שיעבוד בשני תחומי התדר - הן של רשת ה-IDEN והן של רשת ה-GSM.

סביר שמוטורולה, המחזיקה בכשני שלישים ממניות מירס ושפיתחה את טכנולוגיית ה-IDEN, לא תהיה מעוניינת במעבר של מירס ל-GSM. אולם רבים בשוק מאמינים שמוטורולה ואמפל מחכות להזדמנות למכור את החזקותיהן במירס עוד לפני המעבר ל-GSM.

במירס מוכנים לומר רק כי "העובדה שמירס מושתתת על ספק יחיד פחות טובה בהגדרה, אך מצב זה לא הולך להשתנות".

בנוגע למכרז התדרים לדור שלישי, אומרים במירס כי לא שמעו על קיומה של מעטפה שהועברה, כביכול, למשרד התקשורת ובה בקשה להקלות משמעותיות במכרז.

לא סובלים מעומס

לטענתם, מירס החליטה שלא לגשת למכרז משום שאינה סובלת מעומס בתחומי התדר הנוכחיים. כיום פועלת הרשת הסלולרית של מירס בתחום התדר של 800 מגה הרץ, בדומה לסלקום ולפלאפון. לרשות מירס, המונה כיום כ-200 אלף לקוחות, עומד רוחב סרט של 10 מגה הרץ לתדרי שידור ו-10 מגה הרץ מקבילים כתדרי קליטה.

מאחר שרוחבו של ערוץ שידור היכול להכיל בין 3-6 שיחות הוא 25 קילו הרץ, הרי שהחברה יכולה לאפשר כ-12 אלף שיחות בו זמנית בכל איזור קליטה.

לשם השוואה, לפלאפון מוקצים 12 מגה הרץ לשידור ו-12 מגה הרץ מקבילים לקליטה, בעוד שמספר המנויים שלה גדול פי 8 לפחות מזה של מירס.

כאשר שואלים את המנהלים במירס איך קורה שהם היחידים שנותרו מאחור ולא שיריינו לעצמם את תדרי הדור השלישי, מקבלים תשובה מתחמקת הגורסת כי הרמה הטכנולוגית של מירס, החל מספטמבר 1999, היא רשת של דור 2.5 הפועלת בקצב של 96 קילו ביט בשנייה.

אולם בין השורות ניתן להבחין כי מירס מנסה לחזור על ההצלחה שזקפה לזכותה בהסדר עם משרד התקשורת בנוגע לרישיון הסלולרי. מירס שילמה כ-25 מיליון דולר בלבד בעבור הרישיון, כ-6% מהסכום ששילמה פרטנר, כ-3 שנים קודם, בעבור רישיונה.

יש במירס הרומזים כי כדאי כרגע להמתין ולהיווכח בנחיצות שבתדרי הדור השלישי ועוד יותר מכך בנחיצות שירותי הדור השלישי. עד שאלה אכן יוכיחו את עצמם, התמונה כולה יכולה להשתנות וניתן יהיה לקבל תדרים וזכאות בהפעלת רשת דור שלישי גם בלא מכרז ובמחיר נוח בהרבה.

מצפים ל-500 אלף לקוחות

בחברה יש האומרים כי משרד התקשורת יכול היה שלא לכרוך יחדיו את המכרזים לדור 2 ו-3 והיה צריך לחכות להתבהרות השוק ורמת הביקוש בו.

אומנם מירס מאפשרת רמה טכנולוגית גבוהה בהשוואה למתחרותיה וקצבי שידור מהירים יותר, אך ההנחה שמשמיעים מנהלים בחברה כאילו אין שינוי משמעותי בטכנולוגיית הדור השלישי בהשוואה לזו הקיימת כבר היום, נתונה לוויכוח.

קורן חוזר על הצהרת החברה כי בכוונתה להגיע ל-500 אלף לקוחות בתוך 3-4 שנים ומודה כי עיקר הבעיה של החברה היא נתח הפרסום שלה ביחס לזה הנהוג אצל מתחרותיה.

"החלטנו שאת החדירה שלנו לשוק הפרטי באמצעות המותג אמיגו נבצע דרך תחרות במחיר החבילה ללקוח בעטיפת היתרון הטכנולוגי של החברה", אומר קורן. "לא נפעל באסטרטגיית נתח שוק, שפגעה בחברות שעשו בה שימוש, ולא נתפשר על הצגת דו"ח רווח והפסד שפוי".

בנוגע למלחמת ה-SMS המתחוללת בין חברות הסלולר, אומר קורן כי בקרוב תגיע מירס לסיכום עם פלאפון על העברת SMS בין הרשתות באופן דו כיווני ושלא באמצעות צד שלישי. "אנחנו מנהלים שיחות גם עם סלקום, אך צריך להבין שיש הרבה אגו בתחום וזה מקשה", הוא מציין.

מכשירי מירס, המצוידים באינטרנט נייד, ג'אווה, משחקים והוקי טוקי, זוכים לאהדה בעיקר במגזר העסקי, שבו למירס נתח שוק של כ-25%. המגזר העסקי מהווה כ-90% מסך כל לקוחותיה של מירס.

ההוקי טוקי - גם בשוק הפרטי

"ההוקי טוקי יהיה בקרוב הלהיט גם בשוק הפרטי", אומר קורן. "ההוקי טוקי מקצר את זמן השיחה, הוא מיידי ונגיש ולכן מי שהתנסה בשימוש בו מעריך את השירות. החברה בונה על זליגה של לקוחות מרוצים מהשוק העסקי שיעשו שימוש במכשירים ובשירותים של מירס גם בשוק הפרטי".

באשר להסכמי נדידה, אומר קורן כי לחברה הסכמי נדידה מלאים רק עם ארה"ב אך קיימים כבר חוזים עם כל המפעילות הגדולות באירופה הנמצאים בשלב ההטמעה. "נותר לבצע את שלב הבקרה והבדיקה הטכנית. כל החוזים של נקסטל יחולו גם על מירס כמעט באופן אוטומטי", אמר.

גידי פורז, מנהל המחלקה הטכנולוגית הסלולרית באגף מערכות מידע סלולריות במירס, אמר באחרונה בפורום ה-IMIF כי "בעזרת תכנות נכון ומושכל של אפליקציות מתאימות ומתוחכמות יותר ניתן לצמצם את הצורך שבהגדלת רוחב הסרט ולהגיע ליכולת גלישה מהירה יותר בסלולר, בלא להזדקק למוצר שבמחסור - התדר".

מירס פועלת רבות בכיוון זה בקשריה עם חברות הסטארט אפ. למירס 7 הסכמי אופציות - שמשמעותם שיתופי פעולה אסטרטגיים הכוללים השקעות ותמיכה - עם סטארט אפים ישראליים וכן היא עובדת עם עוד 20-30 סטארט אפים נוספים בהסכמי שיתוף פעולה אחרים. כמו כן, מירס עובדת מול כ-20 בתי תוכנה הבו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully