וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש CSFB בישראל: פיגועי הטרור עשויים להביא להתנערות דרמטית וחיובית בכלכלת ארה"ב

גיא ימין

12.9.2001 / 23:13

הוקפאה היציאה לדרך של ה-road show של גיוון אימג'ינג, כך שייתכן והפרייסינג יידחה; "ככל שהשווקים בארה"ב ייפתחו מאוחר יותר, כך גדל הסיכוי לעליות במדדים"

מתי ונגריק, מנג'ינג דירקטור בקרדיט סוויס פירסט בוסטון, וראש המשרד הישראלי של בית ההשקעות, מתלבט. מצד אחד, תפקידו השמרני של בנקאי השקעות מכתיב הערכות סולידיות, בלי לעורר יותר מדי רעש וצלצולים. מצד שני, הוא חש כי העתיד עשוי להיות ורוד יותר מזה שמספקת ההערכה הרווחת בוול סטריט.

"עד כמה שהאירועים בארצות הברית אתמול הם טראגיים, צריך להכיר בעובדה שהם יכולים להביא להתנערות דרמטית וחיובית בכלכלה האמריקאית", הוא אומר. את הערכה זו הוא מבסס על התסריט הבא, המורכב מראשים פיסקליים ומוניטרים: האסון בניו יורק יוביל להזרמה אדירה של כספים פדרליים לניו יורק, ובמקביל ינקוט הבנק המרכזי במדיניות ריבית אגרסיווית אף יותר מזו שידעו השווקים מאז תחילת השנה.

"הכלכלה בארצות הברית מצויה במיתון. זהו מיתון שמסרבים לקרוא לו בשמו, אך הוא בכל זאת מיתון. לולא קרה מה שקרה אתמול, אני מעריך שההאטה היתה נמשכת עד לתקופה של 6 רבעונים מהיום, אבל הטרגדיה הזו שינתה את פני הדברים. גרינספאן ובוש ישחזרו את מה שקרה בארצות הברית ב-1991 בעקבות מלחמת המפרץ. להערכתי, אותה מלחמה המריצה את המשק האמריקאי, וזה עשוי לקרות גם במקרה הנוכחי", אומר ונגריק.

אמון הצרכנים לא ייפגע

ונגריק מדגיש כי תרחיש זה שהוא מציג הוא רלוונטי לטווח הקצר של מספר הרבעונים הקרובים בלבד. "המיתון לא ייגמר באופן טבעי עכשיו, אבל תהיה חסימת עורקים מצד הבנק המרכזי והממשל בוושינגטון". הוא מעריך כי הטרגדיה בארצות הברית תאפשר הזרמת כספים לשוק באופן לא מאוזן, וההשפעה תהיה לא רק על העיר ניו יורק עצמה ועל עסקי הנדל"ן, אלא על החוף הצפון מזרחי כולו.

ומה בדבר אמון הצרכנים, שרבים מעריכים כי יירד משמעותית? ונגריק אינו מודאג גם במישור זה: "ההערכה שלי מבוססת על כך שתחושת העושר של האמריקאי הממוצע נובעת בעיקר מסטטוס הנדל"ן שלו, ולא מהפורטפוליו שלו. עסקי הנדל"ן לא נפגעו באופן יחסי, ולכן גם מחירי הדיור לא נפלו. כל עוד מצב זה יימשך, הכלכלה האמריקאית תצא מחוזקת".

ונגריק מייחס חשיבות לפעילות הממשל גם במישור הצריכה באמריקה. "נכון שקיים פוטנציאל לירידה בהוצאות הצריכה, אבל כאן נבחנת המנהיגות של בוש. אם הוא יצליח להחדיר באמריקאים את התחושה שהכל אפשרי, שפוצצו את מגדלי הסחר העולמי, ועכשיו צריך לבנות 200 קומות במקום 100, אז הדכדוך ממנו חוששים פשוט לא יגיע".

עובדי CSFB בניו יורק חולצו ברגע האחרון

"אני אומר דברים נוראים ואיומים מבחינת פילוסופיה כלכלית, אבל אחרי 10 שנים של מדיניות Laissez Faire בארצות הברית, עם נגיעות קלות של מדיניות מוניטרית, מה שקרה יהיה הטריגר להתערבות ממשלתית גדולה יותר, שתסייע לכלכלה", אומר ונגריק.

האינפלציה? לגביה מביע ונגריק חששות גדולים יותר. "אין ספק שיש חשש אמיתי לאינפלציה, שתוזן על ידי מחירי הדלק", אומר ונגריק שהחל את תפקידו ב-CSFB בתחום החשמל והאנרגיה במדינות מתפתחות ב-1989. לא ברור עדיין אם אכן תהיה עליית מחירים אך ברור שאם תתרחש כזו, אז ההנחה שלי לגבי הורדת ריבית משמעותית מוטלת בסכנה, כמו גם ההערכה לגבי אמון הצרכנים בארצות הברית".

ובכל זאת, השורה התחתונה של ונגריק נותרת אופטימית. "ביממה האחרונה דיברתי עם הרבה עמיתים בניו יורק. ה-back office של בית ההשקעות היה באחד המגדלים של מרכז הסחר, ולמרבה המזל כולם חולצו לפני ההתרסקות. אולי בגלל הקרבה לאסון זיהיתי אצל כולם את אותו טון-של התרסה ונחישות להמשיך בעסקים".

ונגריק אף מעריך כי יום המסחר הראשון שלאחר האסון בבורסות ניו יורק לא יאופיין על ידי ירידות שערים, ומוכן להמר כי ככל שהשווקים ייפתחו מאוחר יותר, המדדים יעלו גבוה יותר.

השנה לא היה טובה לנו בשוק ה-equity

CSFB היה מעורב בשתי עסקאות גדולות הקשורות בישראל בשנה האחרונה. בית ההשקעות תיווך במיזוג של חברות האלחוט פלוור ובריזקום , שיצר את חברת אלווריון , וברכישה של חברת טופ טייר על ידי סאפ. מאידך, החברה לא ידעה הצלחה בשוק ה-equity, ושתי הנפקות של איגרות חוב להמרה, של אמדוקס של טבע , נעשו על ידי גולדמן סאקס וליהמן ברדרס, בהתאמה. "בשוק הזה היה לנו רע, אין ספק, אבל אני בטוח שבשנה הקרובה אנחנו נצליח גם בו" אומר ונגריק.

לאירועים האחרונים יש השפעה ישירה על עסקה נוספת בה מעורב בית ההשקעות. CSFB משמש כחתם משותף בהנפקה המתוכננת של חברת גיוון אימג'יינג, שמתעתדת לגייס 65 מיליון דולר בנאסד"ק, כשבית ההשקעות שמוביל את ההנפקה הוא ליהמן ברדרס. ה-road show של החברה, כלומר הצגתה למשקיעים פוטנציאליים, היה צפוי להתקיים בימים אלה ממש, אך בעקבות פיגועי הטרור הוקפא שלב חשוב זה לעת עתה. "אני מאמין שמדובר בעיכוב של כמה ימים בלבד", אומר ונגריק, אך גם דחייה כזו עלולה להביא לדחיית הפרייסינג של החברה, שמתוכנן ל-25 בספטמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully