וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בעליות

עומרי כהן

17.8.2007 / 23:53

הודעת הבנק הפדרלי המרכזי על צמצום הריבית על הלוואות הזניקה את מדדי המוניות. הנאסד"ק עלה ב-2.2%, הדאו ג'ונס ב-1.8%

רבים מהמשקיעים ואנשי התקשורת עדיין נהנים לערוג לימי כהונתו של אלן גרינספאן כיו"ר הבנק הפדרלי המרכזי. אבל בעוד גרינספאן, לצד מעלותיו הרבות, היה מקשה לא פעם על השוק בהודעות מעורפלות ולא לגמרי ברורות להבנה, הרי שמחליפו, בן ברננקי, מדבר למשקיעים היישר בגובה העיניים.

גם היום לא חרג ברננקי ממנהגו, כאשר במהלך חד ומפתיע צימצמה ועדת השוק הפתוח שבראשותו את מרווח האשראי שגובה הבנק הפדרלי ב-0.5%. בכך, הבהירה הוועדה הלכה למעשה, כי בהתאם לצורך, היא תהיה נכונה להפחית את הריבית הפדרלית בשיעור זהה, ואינה כבולה יותר למדרגת ה-0.25% שהנהיג בעבר גרינספאן.

בוול סטריט הבינו מיד ואהבו את הטון החדש ואת ההחלטיות המגיעים מוושינגטון. המשקיעים מיהרו להסתער מחדש על הסחורה שהפה בחודש האחרון זולה הרבה יותר, ומדדי המניות רשמו עליות שערים חדות, כאשר גם נפילה חדה מהצפוי באמון הצרכנים בארה"ב לא הצליחה לקלקל את החגיגה. מדד נאסד"ק עלה ב-2.2% ל-2,505 נקודות, אולם רשם ירידה שבועית של 1.6%. מדד דאו ג'ונס איבד 1.2% מערכו בשבוע כולו, למרות שהוסיף היום 1.8% ל-13,079 נקודות. מדד S&P 500 התחזק ב-2.5% ל-1,445 נקודות, אך בסיכום שבועי נחלש ב-0.5%.

עוד לפני הפתיחה הוציא הבנק הפדרלי המרכזי שתי הודעות לתקשורת. בראשונה נכתב כי ועדת השוק הפתוח הפדרלית החליטה לצמצם באופן זמני ב-0.5% את תוספת הריבית שגובה הבנק הפדרלי המרכזי על הלוואות המוענקות לבנקים המסחריים במדינה. בצעד זה, שנועד להגביר את הנזילות בשוקי ההון בניסיון לסייע בפתרון משבר האשראי, הפחית הבנק את הריבית לטווח הקצר שהוא גובה על ההלוואות לבנקים המסחריים בארה"ב ל-5.75%, מ-6.25%.

במקביל, הוציאה הוועדה הודעה נוספת, בה נכתב כי תפעל בהתאם לצורך על מנת לסייע לכלכלה האמריקאית במשבר האשראי הנוכחי. בתרגום חופשי, אמרה הוועדה כי "התנאים בשווקים הפיננסיים החמירו, ולתנאי אשראי הדוקים יותר ולעלייה בחוסר הוודאות יש את הפוטנציאל לרסן בהמשך את הצמיחה הכלכלית. בנסיבות אלו, ולמרות שהנתונים האחרונים הראו שהכלכלה ממשיכה להתרחב בקצב מתון, הוועדה החליטה שהסיכונים לצמיחה גדלים באופן ברור. הוועדה בוחנת את המצב ומוכנה לבצע פעולות אשר ימתנו את ההשפעות המנוגדות לצמיחה הכלכלית, ואשר מופיעות בשל הבעיות בשווקים הפיננסיים".

מגזר הפיננסיים, הראשון ליהנות מהחלטתו של ברננקי, הוביל את המגמה החיובית בשוקי המניות. מדד הבנקים עלה ב-3.5% ומדד בנקי ההשקעות וחברות הברוקראז' קפץ ב-4.1%. במקביל, נפלו מחירי איגרות החוב הממשלתיות והתשואה על האג"ח ל-10 שנים טיפסה ב-0.073% ל-4.673%.

מגזר האנרגיה תרם אף הוא לעליות בשווקים. סופת ההוריקן דין, המתקרבת לחופי מפרץ מקסיקו, הגבירה את החשש מפני עיכובים בקצב הפקת הנפט באזור, והעלתה את מחיר הזהב השחור ב-1.1% ל-71.76 דולר לחבית. בשל כך גם עלו מדדי מניות הנפט ושירותי הנפט ב-3.2% וב-3.8%, בהתאמה.

חצי שעה לאחר הפתיחה דיווחה אוניברסיטת מישיגן על ירידה חדה מהצפוי באמון הצרכנים בארה"ב, שנבעה ברובה מהנפילות האחרונות בשוקי המניות ומהקשת מדיניות האשראי בידי הבנקים. מדד אמון הצרכנים של רויטרס ואוניברסיטת מישיגן נפל במחצית הראשונה של אוגוסט ב-7.1 נקודות לרמה של שנה - 83.3 נקודות. בוול סטריט צפו בממוצע ירידה של 2.4 נקודות בלבד.

המסחר אתמול התאפיין בנפילות של כ-2% במדדי המניות, אשר השלימו תיקון כלפי מטה של כ-10% מאז רמות השיא של לפני ארבעה שבועות. עם זאת, בשעה האחרונה של המסחר התהפכה המגמה והמשקיעים החלו להזרים פקודות קנייה חזקות והמדדים חזרו קרוב לרמתם מיום שלשום.

הסבר אפשרי לכך עשוי להימצא בעובדה כי בשלוש השנים האחרונות הסתכמו מהלכי התיקון בשוק המניות האמריקאי בירידות של כ-10% במדדים, כך שכאשר הגיעו אתמול המדדים לרמה זו, העריכו חלק מהמשקיעים כי מהלך התיקון קרוב למיצוי.

על מגזר הטכנולוגיה השפיעו לטובה גם דו"חות כספיים חזקים של ענקית המחשבים והמדפסות, HP. אמש, לאחר סיום המסחר בניו יורק הפיגה החברה את החששות לגבי יכולתה לצמוח מהר על אף גודלה, כאשר דיווחה על גידול של 16% בהכנסות ברבעון הכספים השלישי של השנה ל-25.4 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-29% ל-1.8 מיליארד דולר. מניית HP עלתה בתגובה ב-2.4%.

מתחרתה העיקרית של HP בשוק המחשבים האישיים, דל, חשפה כי מנהליה ביצעו מניפולציות חשבונאיות על מנת לעמוד ביעדים הרבעוניים. בעקבות הממצאים תתקן דל לאחור את דו"חותיה הכספיים לארבע השנים האחרונות, באופן שיקטין את הרווח הנקי בכ-150 מיליון דולר מהנתונים המקוריים. למרות זאת, עלתה דל ב-1.5%.

גם החברות הישראליות לא יצאו נקיות מהמשבר האחרון. קומברס טכנולוג'י צנחה ב-26% בתוך קצת יותר מחודש ואילו אמדוקס איבדה באותה התקופה כ-13% מערכה. נס טכנולוגיות איבדה כרבע מערכה בארבע שבועות ואילו טבע, מנייה דפנסיווית באופן יחסי, התממשה מתחילת המשבר ב-7%.

היום התאוששה נס טכנולוגיות בזינוק של 6.4% ל-11 דולר. קומברס עלתה ב-3.2% ל-16.9 דולר, טבע הוסיפה 1% ל-41.3 דולר ואילו אמדוקס איבדה 0.7% ל-34.7 דולר.

סרגון, שהשלימה באמצע השבוע שעבר זינוק מדהים של כ-200% בארבעה חודשים, איבדה מאז כ-19% מערכה. אלווריון, שגם היא השלימה בשבוע שעבר זינוק מרשים של 82% מתחילת השנה, התממשה מאז ב-14%.

היום חזרו השתיים לטפס. סרגון קפצה ב-8.3% ל-14.7 דולר, ואילו אלווריון זינקה ב-6% ל-11.2דולר, לאחר שבית ההשקעות אנטרברג העלה את ההמלצה למניה ל"קנייה" וצירף לה מחיר יעד של 15 דולר.

אודיוקודס השלימה אמש צניחה של כ-50% מתחילת 2007, בתגובה לביצועים החלשים שהציגה החברה בחודשים האחרונים. גם אורכית חתומה על תשואה שלילית חזקה של כמעט 40% מתחילת השנה, בשל הביצועים החלשים והיעדר עסקות מהותיות חדשות.

היום עלתה אודיוקודס ב-2.7% ל-4.9 דולר ואילו אורכית איבדה עוד 0.3% ל-6 דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully