וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברננקי הזניק את הבורסות

עומרי כהן

19.8.2007 / 7:22

בצעד מפתיע הפחית הפד את הריבית על ההלוואות לבנקים כדי להגביר את הנזילות בשוק. בתגובה ניתר נאסד"ק ב-2.2%

אחרי כמה סופי שבוע קשים בוול סטריט יכולים המשקיעים בתל אביב להתחיל את השבוע באופטימיות. ביום שישי, במהלך חד ומפתיע, צימצמה ועדת השוק הפתוח שבראשות בן ברננקי את מרווח האשראי שגובה הבנק הפדרלי ב-0.5%. בכך הבהירה הוועדה כי בהתאם לצורך היא תהיה נכונה להפחית את הריבית הפדרלית בשיעור זהה, והיא אינה כבולה עוד למדרגת ה-0.25% שהנהיג בעבר אלן גרינספאן.

בוול סטריט הבינו מיד, ואהבו את הטון החדש וההחלטיות המגיעים מוואשינגטון. המשקיעים מיהרו להסתער מחדש על הסחורה, שנהפכה בחודש האחרון זולה בהרבה, ומדדי המניות רשמו עליות חדות. גם נפילה חדה מהצפוי באמון הצרכנים בארה"ב לא הצליחה לקלקל את החגיגה.

בסיום המסחר ביום שישי עלה מדד נאסד"ק ב-2.2% ל-2,505 נקודות, אך רשם ירידה שבועית של 1.6%. מדד דאו ג'ונס איבד 1.2% בשבוע כולו, אף שהוסיף ביום שישי 1.8% ל-13,079 נקודות. מדד 500 S&P התחזק ב-2.5% ל-1,445 נקודות, אך בסיכום שבועי נחלש ב-0.5%.

בתום יום אדום

העליות בוול סטריט ביום שישי הגיעו אחרי יום מסחר עגום באסיה. מדד ניקיי צנח ב-5.4% על רקע התחזקות הין - הירידה החדה זה שבע שנים. ההאנג סנג בהונג קונג ירד ב-1.4%, הקוספי בקוריאה ירד ב-2.3% והודו איבדה 1.5%.

במסחר באירופה, ועל רקע החלטת ברננקי, כבר השתנתה המגמה השלילית באסיה, ויום המסחר התנודתי הסתיים בעליות חדות. לונדון זינקה ב-3.5%, פאריס עלתה ב-1.9% וגרמניה הוסיפה 1.5%. גם באמריקה הלטינית היתה תגובה חיובית, עם עלייה של כ-5% בארגנטינה ו-2.5% במקסיקו.

"הוועדה תפעל בהתאם לצורך"

עוד לפני הפתיחה ביום שישי הוציא הבנק הפדרלי המרכזי שתי הודעות לתקשורת. בראשונה נכתב כי ועדת השוק הפתוח הפדרלית החליטה לצמצם באופן זמני ב-0.5% את תוספת הריבית שגובה הבנק הפדרלי המרכזי על הלוואות לבנקים המסחריים. בצעד זה, שנועד להגביר את הנזילות בשוקי ההון כדי לסייע בפתרון משבר האשראי, הפחית הבנק את הריבית לטווח הקצר שהוא גובה על ההלוואות לבנקים המסחריים בארה"ב מ-6.25% ל-5.75%.

במקביל הוציאה הוועדה הודעה נוספת, בה נכתב כי תפעל בהתאם לצורך כדי לסייע לכלכלה האמריקאית במשבר. בתרגום חופשי, נכתב כי "המצב בשווקים הפיננסיים החמיר, ותנאי האשראי ההדוקים יותר והעלייה בחוסר הוודאות עלולים לרסן את הצמיחה. בנסיבות אלו, ואף שהנתונים האחרונים הראו שהכלכלה ממשיכה לגדול בקצב מתון, החליטה הוועדה שהסיכונים לצמיחה גדלים. הוועדה מוכנה לבצע פעולות שימתנו את ההשפעות הפוגעות בצמיחה הכלכלית".

מגזר הפיננסיים, הראשון שנהנה מהחלטת ברננקי, הוביל את המגמה החיובית בשוקי המניות. במקביל, נפלו מחירי האג"ח הממשלתיות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים טיפסה ב-0.073% ל-4.673%. על מגזר הטכנולוגיה השפיעו לטובה גם דו"חות כספיים חזקים של hp, ומנייתה עלתה בתגובה ב-2.4%.

המשבר של השבועות האחרונים הצליח להשפיע לרעה גם על החברות הישראליות בוול סטריט. קומברס טכנולוג'י צנחה ב-26% בתוך קצת יותר מחודש ואמדוקס איבדה באותה תקופה 13%. נס טכנולוגיות איבדה כרבע מערכה בארבעה שבועות, וטבע התממשה מתחילת המשבר ב-7%. ביום שישי התאוששה נס בזינוק של 6.4% ל-11 דולר. קומברס עלתה ב-3.2% ל-16.9 דולר, טבע הוסיפה 1% ל-41.3 דולר, סרגון קפצה ב-8.3% ל-14.7 דולר, ואלווריון זינקה ב-6% ל-11.2 דולר, לאחר שבית ההשקעות אנטרברג העלה את ההמלצה למניה ל"קנייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully