וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליאו ליידרמן: הדולר יתחזק בעולם ובישראל - יגיע ל-4.5-4.4 שקלים

הארץ

13.9.2001 / 7:23

בדויטשה בנק סבורים כי הכלכלה האמריקאית חזקה, ובתקופה הקרובה תהיה יציאה ממניות ומאיגרות חוב לדולרים ולנכסים נזילים

מאת מוטי בסוק

"ההערכה של דויטשה בנק היא כי השקל יתייצב בעקבות האירועים בארה"ב, ברמה של 4.40-4.50 שקלים. בניגוד לגופים פיננסיים אחרים, אנו סבורים כי האירועים יחזקו את הדולר במידה מסוימת" - כך אמר אתמול מניו יורק מנהל בכיר ואחראי על השווקים המתעוררים בדויטשה בנק, פרופ' ליאו ליידרמן.

להערכת דויטשה בנק, הדולר האמריקאי, שתפס בשנים האחרונות את מקום הזהב ונהפך לעוגן עולמי, יתחזק בעקבות האירועים, בעיקר מכיוון שהביקוש לנכסים דולריים נזילים יגדל.

ליידרמן הדגיש כי דויטשה בנק דוחה את ההערכה שהאירועים יחלישו את הכלכלה האמריקאית ואת הדולר. לדבריו, הכלכלה האמריקאית חזקה, ובתקופה הקרובה תהיה יציאה ממניות ומאיגרות חוב לדולרים ולנכסים נזילים.

לדעת ליידרמן, האירועים הקשים יחמירו את ההאטה במשק האמריקאי, וידחו את יציאתו למסלול של צמיחה. באחרונה הפחית דויטשה בנק את תחזית הצמיחה שלו לארה"ב ב-2001 - ל-1.6%, בין השאר בשל העלייה באבטלה. באותה הזדמנות העריך הבנק הגרמני כי המשק האמריקאי יתחיל להתאושש בסוף השנה. ככל הנראה, כעת תשתנה התחזית. נקודת המפנה תעבור למחצית השנייה של 2002.

לדעת ליידרמן, אחת הסיבות המרכזיות לכך היא ירידה חדה בצריכה הפרטית. האירועים שלשום יפגעו בצריכה הפרטית בכל ארה"ב ב-2001 וב-2002. אף שקשה להעריך כעת, ברור כי ההערכה המוקדמת של דויטשה בנק כי ארה"ב תצמח ב-2002 ב-%2.6 תעודכן כלפי מטה, ועמה כל מספרי הכלכלה האמריקאית.

דויטשה בנק העריך כי יו"ר הפדרל ריזרב האמריקאי, אלן גרינספאן, יוריד את הריבית עד סוף 2001 מ-3.5% היום ל-2.75%. ההערכה תעודכן בעקבות האירועים. ליידרמן העריך עתה כי גרינספאן יוריד את הריבית לסביבת ה-2%. בצד הפיסקלי, אמר ליידרמן, ארה"ב במצב טוב, עם עודפי מס שיאפשרו לה לבצע את הרפורמה המתוכננת במס, ובמקביל להגדיל את תקציב הביטחון, בעקבות האסונות משלשום.

כלכלת ישראל נהפכה בשנים האחרונות לקשורה יותר ויותר בכלכלה האמריקאית, אמר ליידרמן, ולפיכך קשה לראות איך ישראל תעבור את האירועים ללא פגיעה. מנגד, יש להניח כי בהוצאות הביטחון האמריקאיות יהיה רה-ארגון לכיוון אמצעים ללוחמה בטרור, ומאחר שלתעשיות הביטחון הישראליות יש ניסיון בתחום, ניתן לדבריו להעריך כי יהיו ביקושים גדולים מארה"ב ומדינות מתקדמות אחרות לאמצעי לחימה ישראליים.

לגבי השקל אמר ליידרמן, כי דויטשה בנק העריך בשבועות האחרונים כי המטבע הישראלי יטפס בתוך זמן קצר ל-4.40 שקלים לדולר בגין סיבות כלכליות בסיסיות, ירידה ביצוא ובעיקר ירידה ביבוא הון. השפעת תופעות אלה הגיעה רק בחודשים האחרונים, באיחור מסוים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully