וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קליין: לאירועים בארה"ב לא תהיה השפעה על מדיניות הריבית בישראל

הארץ

13.9.2001 / 7:04

בנק ישראל קיים אתמול דיונים במצב המשק לאחר הפיגועים והחליט כי אין צורך בשינוי כללי העבודה או בקבלת החלטות חריגות

מאת מוטי בסוק

"כרגע, לא נראה שלאירועים בארה"ב תהיה השפעה על מדיניות הריבית של בנק ישראל. לאירועים, טרגיים ככל שיהיו, השפעה מוגבלת מאוד מבחינה כלכלית. לא נראה שתהיה להם השפעה על תנועות ההון בעולם. לכן, הם לא צריכים להשפיע על מדיניות הריבית של בנק ישראל" - כך אמר אתמול נגיד בנק ישראל, דוד קליין.

בנק ישראל קיים אתמול בבוקר כמה דיונים במצב המשק לאחר הפיגועים, ובדרך התגובה הנכונה של הבנק. הוחלט כי אין צורך בשינוי כללי העבודה או בקבלת החלטות חריגות. הנגיד נפגש לדיון בעניין עם שר האוצר, סילבן שלום, וניסה לשקף אתמול תחושה של עסקים כרגיל. עזרו לו האירועים בשוק ההון הישראלי, כולל בשוק המט"ח והבורסה.

"הפיגועים לא צריכים להשפיע על כללי המשחק של המשק הישראלי, כמו שמירה על יציבות מחירים, מדיניות של גירעון רב-שנתי פוחת וכדומה", אמר הנגיד. "הפיגועים לא היה צריכים להביא להפסקת המסחר בשוקי ההון בישראל, ואני בהחלט שבע רצון מכך שכל זירות המסחר פתוחות היום".

"לא עוצרים מסחר, ואם כן עוצרים אז רק לפרקי זמן קצרים, כדי לתת זמן למחשבה נוספת", אמר הנגיד. "סגירה מוחלטת אינה דבר רצוי. טוב עשתה הנהלת הבורסה וטוב עשו הנהלות הבנקים, שפתחו בבוקר את הבורסה ואת המסחר במט"ח. צריך לתת לכוחות השוק למלא את תפקידם, גם בתקופה קשה. בנק ישראל לא התערב במסחר מזה 4 שנים, והניסיון מוכיח כי זה עשה רק טוב לשוק המט"ח המקומי: קיימת תנודתיות, המרווחים קטנו והמסחר ער. התערבות לא מוסיפה בריאות. לכן העניין לא עלה כלל בדיונים שקיימנו".

הנגיד העריך כי המגמה של הוצאת כספים מהמשק הישראלי, בעקבות האירועים הביטחוניים בישראל והמשבר במשק העולמי והאמריקאי, תימשך ואולי אף תתחזק לאחר הפיגועים.

לדבריו, המשק האמריקאי חזק ויציב ויכולת ההתאוששות שלו גדולה, לכן השלכות הפיגועים עליו לא יהיו גדולות. לדבריו, יצרניות הנפט לא ינצלו את המצב להעלאות מחירים, שכן יש להן אינטרס מובהק לשמור על יציבות מחירים, דבר שהוכח לא פעם בשנים האחרונות. שער הדולר ייקבע על ידי גורמים ארוכי-טווח. כלכלית, הנפגעים העיקרים מהפיגועים יהיו חברות ביטוח. לא יהיו לפיגוע השפעות רוחב על הכלכלה האמריקאית.

הנגיד סירב לומר אם שוחח עם ראש הממשלה, אריאל שרון, על מצב המשק לאחר הפיגועים. "אני מבקש להשאיר את מערכת הקשרים שלי עם ראש הממשלה במסגרת הפרטית, כפי שזה התנהל עד עכשיו", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully