וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: משבר חמור צפוי בענף התעופה העולמי

הארץ

13.9.2001 / 9:48

גל ביטולים דירדר את מניות חברות התעופה / הארץ

מניות חברות התעופה באסיה ואירופה ירדו אתמול חדות בשל חששות גוברים להאטה נוספת בפעילות התעשייה, בעקבות מתקפת הטרור החמורה בתולדות ארה"ב. ההערכה היא כי רבות מהחברות יפרסמו בחודשים הקרובים אזהרות רווח והכנסות, לאחר שכמה מהן כבר דיווחו על הפסדים כבדים ברבעון השני של 2001.

אתמול ביטלו חברות תעופה רבות טיסות טראנס-אטלנטיות מתוכננות וקירקעו טיסות לערים במזרח התיכון, בהן תל אביב וביירות. בריטיש איירווייס, שהטיסות לארה"ב תורמות 44% מתנועת הנוסעים שלה, אמרה כי "תבחן מקרוב את ההתפתחויות בשבועות ובחודשים הקרובים".

עקב החששות מהמשך גל הטרור, ביטלו אתמול חברות רבות באסיה משלוחים וטיסות מתוכננות. יצרנית מוצרי האלקטרוניקה היפאנית פיוניר הודיעה על הקפאת כל המשלוחים מחוץ ליפאן ל-10 ימים; היולט פאקרד דחתה את כל הנסיעות של עובדים מסינגפור ומדינות אחרות באסיה לארה"ב; וסיטיגרופ, קבוצת השירותים הפיננסיים הגדולה בעולם, אסרה על נסיעות עובדים בתפקיד, למעט נסיעות חיוניות, בהן ביקשה החברה להימנע מטיסה במטוסים של חברות תעופה אמריקאיות.

חברות התעופה, הנאבקות כבר כיום בירידה חדה בביקוש עקב ההאטה הגלובלית, מתמודדות כעת גם עם סגירת המרחב האווירי של ארה"ב - לראשונה בהיסטוריה. מתקפות הטרור בארה"ב התבצעו באמצעות מטוסי נוסעים שהתרסקו על בנייני התאומים בניו יורק ועל הפנטגון בוואשינגטון.

סגירת המרחב האווירי של ארה"ב היתה אמורה לפוג אמש (שעון ישראל) - 24 שעות לאחר שהוחלה - אך רשות התעופה הפדרלית הודיעה בשעות הערב כי לעת עתה יישארו נמלי התעופה סגורים. היא לא אמרה מתי הם ייפתחו מחדש. חידוש הטיסות והשירותים של חברות התעופה כסדרן עלולים להימשך זמן רב.

אנליסטים אומדים את הנזק המצטבר לתעשיית התעופה בארה"ב בהפסדים של לפחות 2.6 מיליארד דולר.

חששות ממתקפות טרור נוספות, עלייה במחירי הדלק, עיכובים בשילוח מטענים וגל ביטולי הזמנות וטיסות, לבטח יקשו עוד יותר על החברות בתעשייה. אנליסטים מעריכים כי משבר התעופה עלול להיות החמור ביותר מאז מלחמת המפרץ ב-91'. חברות התעופה האירופיות צופות כבר כעת ירידה בתנועת הנוסעים העולמית, לראשונה זה עשור.

מניות בריטיש איירווייס, חברת התעופה הגדולה באירופה, נפלו אתמול ב-12%, ואילו מניות לופטהנזה הגרמנית ירדו ב-13%. מדד חברות התעופה האירופיות של בלומברג ירד ב-10.3%, לאחר ששלשום ירד ב-13.2%.

מניות קאתיי פסיפיק, אחת מחברות התעופה הגדולות באסיה, נפלו אתמול ב-19% לרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 98'.

מניות סינגפור איירליינס ירדו ב-9% לרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 99'. מניות ג'פאן איירליינס ואול ניפון איירליינס, שתי חברות התעופה הגדולות באסיה, ירדו בכ-10%. קוריאן אייר, חברת התעופה הגדולה בקוריאה, הודיעה אתמול כי 40% מההזמנות לטיסות לארה"ב בוטלו, וכך גם 20% מההזמנות לטיסות מקומיות וליעדים אחרים מחוץ למדינה. שיעור הביטולים הממוצע בעתות שגרה הוא 10% . מניות קוריאן אייר נפלו אתמול ב-15%.

בהונג קונג, ירדו מניות צ'יינה נשיונל אוויישן ב-19%. מניות צ'יינה סאתרן איירליינס, חברת התעופה הגדולה בסין, ירדו גם הן ב-19%. מניות צ'יינה איסטרן איירליינס ירדו ב-13%.

גם מניות חברות התיור והנופש בעל העולם ירדו אתמול. מניות פלייט סנטר, חברת כרטיסי הטיסה הגדולה באוסטרליה, נפלו ב-13%; מניות H.I.S, חברת הטיסות המוזלות הגדולה ביפאן, נפלו ב-18%.

חברות התעופה האירופיות ונמלי התעופה ביבשת הודיעו אתמול כי הם בוחנים את ההשלכות של ביטולי הטיסות וההזמנות על פעילותן. "זה האסון הגדול בתולדות התעופה האזרחית ויהיו לו השפעות עצומות על חברות התעופה ועל תעשיות אחרות", אמר רוברט פיין, דובר של נמל התעופה בפרנקפורט, נמל התעופה השני בגודלו באירופה. "רבים לבטח ישקלו אם הם מעוניינים לשוב ולטוס ומתי. העולם והמסחר הגלובלי תלויים כיום בטיסות, כך שבטווח הארוך ישוב הביקוש לעלות".

כ-51.7 מיליון נוסעים טסים מדי שנה בקווי התעופה בין אירופה לארה"ב, לפי התאחדות התעופה הבינלאומית. שלשום, אם לא היתה מתקפת הטרור בארה"ב, 352 טיסות היו עושות דרכן ממדינות האיחוד האירופי לארה"ב, מעריכה קימברלי סטוארט, אנליסטית בבנק BNP פאריבה הצרפתי. 123 מהטיסות היו אמורות לצאת מבריטניה, 52 מגרמניה ו-47 מצרפת.

למתקפות טרור היו בעבר השפעות שונות על חברת התעופה, מציינת סטוארט. כך לדוגמה, אחרי הפיגוע באוקלוהומה סיטי בארה"ב ב-95' ירד הביקוש לטיסות טראנס-אטלנטיות ב-2% במשך שלושה חודשים; אחרי מתקפת הטרור הקודמת על מגדלי התאומים בניו יורק ב-93' ירד ב-5% לשלושה חודשים. אחרי מלחמת המפרץ בפברואר 91', ירד הביקוש לטיסות ב-28%.

בלומברג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully