וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם משבר ובישראל צמיחה

טל לוי

21.8.2007 / 14:30

המדד המשולב של בנק ישראל עלה ב-1.1% - משקף עלייה ניכרת במדד הפדיון. הצמיחה הגבוהה ביותר: יצוא ויבוא

המשק הישראלי ממשיך לצמוח ואף עשה זאת בחוזקה בחודש יולי. המדד המשולב של בנק ישראל עלה החודש ב-1.1%, "דבר המעיד על המשך ההתרחבות המהירה בפעילות הכלכלית" לפי בנק ישראל.

עליית המדד החודש משקפת עלייה ניכרת במדד הפדיון, בענפי המסחר והשירותים ובעליות משמעותיות במדדי יצוא ויבוא הסחורות. עליות אלה קוזזו במקצת על ידי ירידה במדדי הייצור התעשייתי ויצוא השירותיים. חל עדכון כלפי מעלה במדדי החודשיים הקודמים בין היתר כתוצאה מעדכון כלפי מעלה, שערכה הלמ"ס, בנתוני יצוא ויבוא הסחורות לחודשים מאי ויוני.

אשר להתפתחות רכיבי המדד: מדד הייצור התעשייתי ירד ביוני בשיעור של 2.5%, לאחר עלייה של 2.5% בחודש מאי. מדד הפדיון של המסחר והשירותים עלה ביוני בשיעור של 3.3%, בהמשך לעלייה של 1.2% במאי. במדד יצוא הסחורות נרשמה עליה של 8.1% ביולי לאחר ירידה של 6.5% ביוני.

מדד היבוא עלה ביולי בשיעור של 10%, לאחר ירידה של 0.7% ביוני. מדד יצוא השירותים משקף גם החודש את התנודות הרבות בו והחודש הוא ירד בשיעור ניכר.

מהו המדד המשולב

המדד המשולב הוא אינדיקטור סינתיטי מחזורי לאבחון כיוון התפתחותה של הפעילות הריאלית בזמן אמת.

המדד המשולב חושב עד כה על פי השינוי החודשי בחמישה רכיבים, המייצגים היבטים שונים של הפעילות הריאלית במשק: מדד הייצור התעשייתי, היבוא ללא נכסי השקעה, הפדיון מהמסחר והשירותים, מספר משרות השכיר במגזר העסקי ויצוא הסחורות(ללא חקלאות, דלק, יהלומים ואניות ומטוסים).

החל מחודש פברואר 2006 מפורסם המדד בגרסה חדשה הכוללת רכיב נוסף - יצוא השירותיים (תיירות, ושירותיים אחרים: תוכנה מחקר ופיתוח, ייעוץ ותיווך נדל"ן). רכיב זה מחושב ומעובד במחלקת המחקר של בנק ישראל והוא מבוסס, בין היתר, על סמך אומדני מחלקת פעילות המשק במט"ח של הבנק. יצוא השירותיים הוא רכיב חשוב על רקע השנוי המבני במשק הישראלי, בדומה למשקים מפותחים אחרים, בו עולה משקל ענפי השירותיים בתוצר בכלל, ובענפי הייצוא בפרט. בנוסף בגרסא החדשה של המדד עודכנו משקולות כל הרכיבים, המבוססים עתה על מדגם משנת 1995, בו החל להסתמן השנוי המבני במשק.

מתוך אתר בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully