וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמת המיסוי הירוק נמחקה מנוסח מדיניות התקציב ל-2008

תהל פרוש

22.8.2007 / 8:16

המשרד להגנת הסביבה העביר נוסח מצומצם לוועדת שרים; ח"כ דב חנין (חד"ש), יו"ר השדולה החברתית-סביבתית בכנסת, אמר בתגובה: "המיסוי הירוק הולך והופך לאופק במציאות הישראלית - ככל שאנחנו מתקרבים אליו כך הוא מתרחק"



רפורמת המיסוי הירוק, שאמרה להסדיר את הבעיה החמורה של זיהום אוויר ממכוניות באמצעות הטלת מסים גבוהים או נמוכים על פי מידת הזיהום של מכוניות ודלק, לא תיכנס לתוקף כנראה ב-2008 ועתידה כעת לוט בערפל; הרפורמה צורפה לטיוטת המדיניות הכלכלית (הצעת המחליטים שעליה מבוסס חוק ההסדרים) מתוך כוונה להכניסה למסגרת מדיניות התקציב ל-2008, אך נמחקה מהנוסח הסופי שאושר בישיבת הממשלה לפני כשבועיים - כך עולה ממסמכים שהגיעו ל-TheMarker.



בנוסף, ב-17 ביולי כינסה הוועדה למיסוי ירוק ברשות המסים - שבראשה עומד בועז סופר וחברים בה נציגים ממשרדי האוצר, התמ"ת, הגנת הסביבה והבריאות - שימוע ציבורי בעניין המלצות הוועדה. ואולם, מועד קיום השימוע לא הופץ בקרב הציבור והארגונים הירוקים, ולכן נמנעה מעורבותם של גופים רלוונטיים (ראו מסגרת).



סופר, שלפי רשות המסים אינו מתראיין בימים אלה בעניין המיסוי הירוק, ענה בתגובה לשאלה מדוע הוסר סעיף המיסוי הירוק מתוכנית הממשלה ל-2008 כי מדובר בעניין טכני. "נערך שימוע, אנחנו שוקדים על הטענות שכנגד ועדיין לא סיימנו אותן", הוסיף. "עלול היה להיווצר מצב שבו הממשלה תאמץ המלצות שאינן סופיות. בעבר סברנו שההערות שיועלו בשימוע לא יהיו מהותיות, אבל בחרנו לנקוט משנה זהירות ולבדוק טענות אלה לעומקן". עוד אמר סופר: "אני מניח שמיד לאחר החגים תובא הרפורמה כולה להחלטת ממשלה".



גם השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, נשאל על ידי TheMarker מהי עמדתו בעניין מחיקת המיסוי הירוק מנוסח מדיניות התקציב. עזרא, שבמשרדו רואים בהטלת מסים אמצעי מרכזי לקידומה של המדיניות הסביבתית ויעד פעולה עיקרי, העביר בתגובה מסמך המפרט את המלצות המשרד להגנת הסביבה להפחתת זיהום מכלי רכב. הצעה זו אמורה, לדבריו, להגיע ב-9 בספטמבר לוועדת השרים לענייני סביבה בראשותו, מתוך תקווה כי תאושר. אם תאושר המלצת המשרד להגנת הסביבה, ייהפכו כמה סעיפים בה להחלטות ממשלה ואילו אחרים יעברו למסלול חקיקה.



עיון במסמך שהעביר עזרא ל-TheMarker מעלה כי רפורמת המיסוי הירוק - המוזכרת בקיצור רב בסעיף 8 במסמך - תיכנס להליך חקיקה שגרתי הכולל את אישור ועדת הכספים של הכנסת ושלוש קריאות. לדברי מקורות בכנסת, תהליך זה עלול להפוך ל"לימבו" של רפורמות סביבתיות וחברתיות - שבמהלכו הן יאבדו מעוקצן. דוגמה לכך היא רפורמת הליסינג ששונתה לאחר לחצים עזים של חברות הליסינג וכעת אינה צפויה לגרום לתמורה במפת השימוש ברכב.



במסמך שהעביר עזרא נכתב כי עדיין לא נמסרה עמדת שר האוצר, וכי שר התחבורה מתנגד לכמה סעיפים. הצעת המשרד להפחתת הזיהום מכלי רכב נתונה בסיכון - שכן מספיקה התנגדותו של שר אחד להצעה כדי לסכלה.



ח"כ דב חנין (חד"ש), יו"ר השדולה החברתית-סביבתית בכנסת, אמר בתגובה למחיקת סעיף המיסוי הירוק מנוסח מדיניות התקציב: "המיסוי הירוק הולך והופך לאופק במציאות הישראלית - ככל שאנחנו מתקרבים אליו כך הוא מתרחק. זוהי פאטה מורגנה ירוקה במדבר של ההזנחה הסביבתית. מיסוי ירוק הוא צו השעה וחייב להיעשות בישראל מיד משיקולים סביבתיים וחברתיים. מי שמזהם צריך לשלם. לצערי מדינת ישראל מפגרת אחרי העולם - הניסיון בעולם מוכיח כי כלים פיסקליים חיוניים להתמודדות סביבתית".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully