וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לבחור נגן?

בר חיון

22.8.2007 / 8:34

קצב הופעתם של נגנים בשוק מסחרר והמבחר עצום. הנגנים הניידים משתבחים ונעשים קטנים וקלים. הבחירה הופכת יותר קשה

אתם הולכים ברחוב ומזהים מכר. "היי", אתם קוראים בשמחה, "מה שלומך?". הוא לא עונה. אפילו לא מהנהן. אם תחושת העלבון והמבוכה לא יכריעו אתכם, ותעזו להתקרב עוד קצת, רוב הסיכויים שתגלו שבאוזניו אוזניות קטנטנות של נגן מוזיקה. הוא פשוט לא שומע אתכם. מה שפעם היה נחלתם הבלעדית של בני נוער נרגנים או ג'וגרים, התפשט לאוכלוסייה רחבה יותר: רבים בוחרים להתנתק מרחשי העולם עם צאתם מהבית - באמצעות הנגן.

קצב הופעתם המסחרר של הנגנים בשוק מדביק כמעט את קצב יציאתם של שירים חדשים לרדיו. הנגנים הניידים משתבחים עם הזמן ונעשים קטנים וקלים יותר, בעלי נפח אחסון גדול יותר ומצוידים בפיצ'רים אטרקטיוויים שונים, כגון רדיו וטייפ מנהלים. מדריך קניית נגני המוסיקה של TheMarker ו-- WiseBuy אתר הצרכנות לקנייה נבונה, מנסה לעשות סדר בשלל המוצרים, הפונקציות והטכנולוגיות.

סוגי הנגנים

הנגנים מתחלקים לשני סוגים הנבדלים באופן אחסנת המידע: נגנים מבוססי Flash, שבהם המידע מאוחסן על גבי שבב זיכרון מובנה או על גבי כרטיס נשלף, ונגנים שהמידע בהם מאוחסן על גבי דיסק קשיח.

נגני Flash: ממדים קומפקטיים ומשקלם 25-80 גרם, עמידים בפני זעזועים ובעלי צריכת חשמל נמוכה. מצד שני, בהשוואה לנגני הדיסק הקשיח, נגנים אלה מוגבלים בכושר האחסון שלהם. חלקם אינו כולל מסך, ולכן אינם מציגים את פרטי השיר, האמן והאלבום. מחיר נגנים מסוג זה, עם אחסון בנפח של עד 4 ג'יגה, הוא בין 200 ל-1,000 שקל.

נגנים מבוססי דיסק קשיח: מיועדים למשתמשים המעוניינים בנפח אחסון גדול במיוחד, כמעט ללא צורך במחיקת קבצים ישנים. חסרונותיהם הבולטים הם רגישות יתר לזעזועים ולקפיצות, משקלם 75-250 גרם, והם לרוב יקרים יותר מנגני Flash. טווח מחיריהם בין 900 ל-3,000 שקל ויותר.

נפח האחסון

אחד השיקולים הראשונים ברכישת נגן מוסיקה הוא כמה שירים אפשר לאחסן במכשיר - דבר שתלוי בנפח האחסון של הנגן.

נפחי האחסון בנגנים הם בין כמה מאות מגה-בייט ועד מאה ג'יגה-בייט ואף יותר (1,000 מגה = ג'יגה אחד). דקת מוסיקה אחת בפורמט הנפוץ MP3 תופסת כמגה-בייט. מכאן, שבנגן בנפח של 5 ג'יגה ניתן לאחסן 1,000-2,000 שירים (בהנחה שאורך שיר ממוצע הוא כשלוש-ארבע דקות). גם איכות דגימת השיר (איכות ההמרה לפורמט דיגיטלי) משפיעה על נפחו. ככל שאיכות הדגימה גבוהה יותר, קובץ השיר יהיה גדול יותר.

כושר האחסון הגדול של חלק מהנגנים המוצעים בשוק כיום, מאפשר לצרכן להשתמש בהם גם כזיכרון נייד לצורך אחסון קבצים אחרים (בדומה לדיסק-און-קי).

תמיכה בפורמטים שונים

בעולם הדיגיטלי יש פורמטים רבים לשמירת קבצי קול. כל סוגי הנגנים תומכים בפורמט המוסיקה הנפוץ ביותר, MP3, אך יש פורמטים נפוצים אחרים שכדאי שהנגן גם יתמוך בהם, כמו WAV ו-WMA.

ככל שהנגן תומך ביותר פורמטים כך ניתן לרכוש מוזיקה במגוון גדול יותר של חנויות מקוונות, ולא צריך להמירם לפורמטים הקיימים בנגן.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

איכות השמע

איכות הדגימה: איכות הדגימה, היא הגורם המרכזי המשפיע על איכות השמע. ככל שאיכות הדגימה גבוהה יותר, כך איכות השמע תהיה קרובה יותר למקור. רצוי לבחור נגן שתומך באיכות דגימה של מינימום 128Kbps. כמו כן, רצוי שהנגן יתמוך בקצב דגימה משתנה (VBR), התורם לחיסכון בנפח שתופס הקובץ.

יחס אות לרעש (SNR): מעיד על צלילות השמע והוא נמדד בדציבלים (dB). ככל שהיחס גבוה יותר, הצליל יהיה איכותי ונקי יותר. SNR טוב הוא בין 80 ל-90 דציבלים.

עיוות הרמוני: מידת העיוות בצליל הנגרם בעקבות ווליום גבוה או שימוש לא מדויק באקוולייזר. עיוות הרמוני נמדד באחוזים ורצוי לבחור נגן עם נתון נמוך ככל האפשר. שיעור העיוות בנגנים איכותיים הוא בין מאיות לעשיריות האחוז.

עוצמת השמע: נמדדת בהספקי הנגן. מומלץ לבחור בנגן הפועל בהספק של 15 מיליוואט לפחות. מי שמתכוון להאזין למוזיקה בסביבה רועשת, כדאי שיבחר בנגן בעל עוצמה גבוהה יותר.

אוזניות: איכות האוזניות היא בדרך כלל ביחס ישר לאיכות הנגן עצמו. עם זאת, ב-Wisebuy מציינים כי באמצעות החלפת האוזניות המצורפות למכשיר באוזניות איכותיות יותר, ניתן לשפר במידה ניכרת את ביצועי השמע, גם כשמדובר במכשיר פשוט וזול.

נוחות השימוש

החברות המובילות בתחום נגני המוסיקה משקיעות מאמץ ניכר בהנדסת אנוש, כדי שמכשיריהן יהיו ידידותיים למשתמש ככל האפשר. הדבר בא לידי ביטוי בתפריטים, בניווט, בעיצוב החיצוני של הנגן, לחצני מגע, כפתורי גלילה וסוג המסך.

ב-Wisebuy מדגישים שנוחות השימוש בנגן היא סובייקטיווית, ולכן מומלץ להתנסות במכשיר לפני הקנייה, בחנות או אצל אנשים שיש להם מכשיר דומה.

מכשירים טובים מציעים ניווט נוח בתפריטים, מאפשרים למשתמש להחליט מה יהיה סדר התפריטים בתצוגה ולאילו פונקציות יוכל להגיע בלחיצת כפתור אחת. ברוב הנגנים ניתן גם ליצור רשימות השמעה לפי בחירה אישית (playlists).

כדאי לשים לב שיש נגנים שבהם ניתן לנווט בתפריט בזמן השמעת השיר, לעומת מכשירים אחרים, בהם נגינת השיר מופסקת במהלך הניווט. המסך, ברוב הנגנים, הוא מסוג LCD. נגנים חדישים מצוידים במסך OLED, שהוא איכותי יותר. גודל המסך בנגני המוסיקה הוא 0.5-2.5 אינטש ויותר. למי שמעוניין לרכוש נגן מוסיקה שהוא גם נגן וידיאו, מומלץ לשים דגש על מסך גדול ואיכותי.

חיבורים ואביזרים נלווים

כל הנגנים כוללים חיבור USB לטעינת הסוללה ולהעברת קבצים בין המחשב לנגן. לחלק מהנגנים מצורף כבל שבעזרתו אפשר להתחבר למחשב, ובאחרים החיבור מובנה בתוך המכשיר. כדאי לשים לב למהירות העברת המידע שחיבור ה-USB מאפשר. לחלק מהנגנים חיבור מסוג 1.1 USB ובחלקם 2.0 USB, המהיר פי 40. נגנים חדישים תומכים גם בחיבור OTG-- USB המאפשר העברת קבצים בין שני מכשירים דיגיטליים, ללא תיווך של מחשב. חיבור מתקדם ומהיר יותר הוא ה-FireWire.

מי שרוצה להימנע משימוש בכבלים יכול לחפש דגמים שבהם יש חיבור Bluetooth אלחוטי או חיבור WiFi להורדה אלחוטית של קבצים מהרשת. בינתיים רק דגמים מעטים מכילים חיבורים כאלה.

אילו אביזרים נלווים תקבלו עם הנגן? האיבזור הסטנדרטי כולל אוזניות, שרוך תלייה וכבל USB. אביזרים נוספים, חלקם מגיע עם נגנים מסוימים וחלקם ניתן לרכוש בנפרד, כוללים נרתיק, רצועת נשיאה, כבל וידיאו, ותחנת עגינה.

פיצ'רים נוספים

יש צרכנים שאוהבים שהנגן יתמקד בפיצ'ר ספציפי אחד - מוסיקה - ולא יבלבל אותם עם יותר מידי אפשרויות ופונקציות. אחרים מעדיפים מוצר רב-תכליתי שירכז פיצ'רים רבים ככל האפשר, כגון רדיו, טייפ מנהלים, צילום סטילס, קליטת שידורי טלוויזיה, ואם ניתן היה, שיידע גם להפעיל את המזגן ולהכין קפה.

נתמקד כאן בשני הפיצ'רים הנפוצים ביותר בנגני מוסיקה: רדיו ואפשרויות הקלטה: נגנים רבים כוללים מקלט רדיו FM, כשלרוב, האוזניות משמשות כאנטנה. ב-Wisebuy מציינים כי איכות הקליטה עלולה להיות נמוכה גם בנגנים מתקדמים. לכן, אם הרדיו הוא פונקציה חשובה עבורכם, מומלץ לבדוק את איכותו לפני הרכישה. למשתמשים הקבועים ברדיו, כדאי לבחור בנגן שבו ניתן לשמור תחנות קבועות בזיכרון.

אם אופציית ההקלטה חשובה לכם, כדאי לבדוק את איכות המיקרופון המקליט. הדרך היעילה ביותר לבדוק זאת היא לבצע הקלטה קצרה לפני הרכישה. שימו לב לאיכות ההקלטה, המרחק האידיאלי לביצוע הקלטה נאותה ואם הנגן תומך בכמה איכויות הקלטה. אפשרות הקלטה באיכות נמוכה תופסת פחות נפח דיסק ויעילה בעיקר כשרוצים להקליט במשך זמן ארוך, כגון בזמן הרצאות.

סוללות וטעינה

יש נגנים הפועלים על סוללות מסוג ליתיום-יון או ליתיום-פולימר, שנטענות באמצעות חיבור USB על ידי המחשב או רשת החשמל. הטעינה דרך רשת החשמל דורשת מטען מיוחד שלא תמיד מצורף לנגן.

למי שמרבה לטייל ואינו רוצה להיות תלוי במחשב, כדאי להצטייד במטען כזה. בחירה מתאימה עוד יותר למטיילים שאינם רוצים להיות תלויים בשקעי חשמל, עשויה להיות נגנים הפועלים על סוללות אצבע (AA/AAA) רגילות או נטענות. סוללות אצבע מחזיקות מעמד 5-40 שעות.

משך פעולת הסוללות הנטענות מסוג ליתיום תלוי בסוג הנגן: בנגנים מבוססי זיכרון Flash הסוללות מאפשרות נגינת מוזיקה רצופה למשך 20-60 שעות. בנגני דיסק קשיח, טווח משך פעולתן מתקצר ל-12-25 שעות נגינה.

אחריות

האחריות הניתנת לנגן היא לרוב לשנה. יש חברות המעניקות שנתיים ואף שלוש שנות אחריות. יש לוודא כי האחריות ניתנת על ידי היבואן הרשמי, ושניתן לבצע רישום של המכשיר באתר החברה (Upgradable Firmware). זאת כדי שיהיה ניתן להוריד משם עדכוני תוכנה.

-

MP3 הוא הגרסה הנפוצה ביותר לקובץ אודיו דחוס. הפורמט משתמש בעשירית הנפח שמשתמשים פורמטים כגון AIFF/ WAV שפותח על ידי אפל

-

איכות הדגימה: אחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על איכות השמע, נמדד בקילוביט לשנייה ((Kbps. קצבי הדגימה הנפוצים הם 320, 256, 192, 160, 128

-

VBR: קצב דגימה המשתנה בהתאם לקטעים הרועשים והשקטים בשיר (דגימה גבוהה בקטעים הרועשים ונמוכה בקטעים השקטים). יעיל יותר מקצבי דגימה קבועים ותורם לחיסכון בנפח הקובץ

-

אקוולייזר: תבניות קול שונות המשפרות את הצליל. המשתמש יכול לבחור את התבנית המתאימה ביותר לסוג המוסיקה לה הוא מאזין (רוק, קלאסי, ג'אז וכו'). איקוולייזר טוב מציע מספר גדול של תבניות קול ומאפשר תכנות אישי של התבנית

-

OLED (Organic Light Emitting Device): יתרונות מסך זה הם בהירות ויחס ניגודיות גבוהים (המשפרים משמעותית את איכות התצוגה), זווית צפייה רחבה וצריכת חשמל נמוכה

-

תחנת עגינה: התקן נייח המשמש כתושבת לנגן לצורך חיבורו לאביזרים שונים, כגון רמקולים, מגבר, מסך תצוגה וטעינת סוללת הנגן

-

בעזרת אתר זאפ וחברת פרדיקטה ניתחנו את מכירות נגני ה-MP3/MP4 בעשרות חנויות. מחירי הנגנים בשנה וחצי האחרונות ירדו באופן לינארי כמעט ומוסיפים לרדת גם כיום.

שימו לב!

נגני פלאש מוגבלים בכושר האחסון שלהם, חלקם אינו כולל מסך, ולכן אינם מציגים את פרטי השיר, האמן והאלבום. נגנים מבוססי דיסק קשיח הם בעלי נפח אחסון גדול במיוחד, אך הם רגישים לזעזועים ולקפיצות

כמה זה עולה?

נגני פלאש בנפח של עד 4 ג'יגה עולים 200-1,000 שקל; נגנים מבוססי דיסק קשיח עולים 900-3,000 שקל ויותר

כך השווינו

רצינו להשוות בין נגני המותגים המובילים ולברר איזה מהם מציע את התמורה הטובה ביותר לכסף.

בבחירת הנגנים להשוואה, בחרנו את הדגמים הפופולריים ביותר לפי אתר השוואת המחירים זאפ. מתוכם בחרנו בנגנים בטווח מחירים זהה והוא סביב 700 שקל. את מחיריהם הממוצעים חישבנו לפי כלל המחירים המוצגים בזאפ. ההשוואה נעשתה באמצעות ביקורות מומחים מארבעה אתרים המתמחים בסיקור גאדג'טים: CNET.com ,engadget.com ,Gizmodo.com, T3.co.uk.

זהירות, נגני מדבקה

ב-Wisebuy.co.il, אתר המסייע לצרכן בקבלת החלטות הקנייה באמצעות מידע וכלים שימושיים, כגון מדריכי קנייה ומאגר מוצרים, מציינים שבין הדגמים הרבים הקיימים בשוק יש "נגני מדבקה" שרצוי להימנע מהם.

"מוצרי מדבקה" הם מוצרים שלעתים שמותיהם נשמעים לנו מוכרים, אך אין מאחוריהם מותג ותיק. בניגוד למוצרים של החברות הגדולות, את מוצרי המדבקה לא מתכננים מהנדסים באופן ייחודי לחברה; הם מיוצרים במזרח ו"מודבקים" עליהם שמות שיווקיים לפי בקשת היבואנים השונים. לעתים מדובר בשימוש בשם של חברה מוכרת מהעבר שאינה קיימת עוד. על פי רוב, מדובר במוצרים פחות מושקעים.

במותגי המדבקה הקריטריון העיקרי לבניית המפרט הטכני הוא המחיר, ולכן יש חשש שמישהו חסך במפרט הטכני. כמו כן, מציין ינון חיימי, העורך הראשי של אתר WiseBuy, מציין כי אמינות המכשירים עלולה להיות בעייתית, וכי ברוב המקרים לא ניתן לשדרג ולעדכן אותם בתוכנות ופורמטים חדשים. על כן, מומלץ לרכוש נגן מאחת החברות המוכרות והמובילות בתחום.

בבדיקה פשוטה יכול צרכן לגלות, בסבירות גבוהה, אם מדובר במוצר מדבקה או לא: נסו להיכנס לאתר האינטרנט לפי שם החברה. אם קיים אתר מסודר עם אפשרויות הורדת עדכונים, כנראה שלא מדובר במוצר מדבקה.

בין החברות המובילות שמיצרות מוצרים אמינים: סמסונג, פיליפס, MOBIblu, איי-ריבר, קריאטיב, ארקוס, אפל, סאנסואי, פנאסוניק, Vosonic, טושיבה, Mpio, מיקרוסופט, סנדיסק,iAudio/Cowon, סוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully