וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמל פרטי ראשון בישראל: מספנות ישראל קיבלו את היתר ההקמה לנמל בחיפה

אבי בר-אלי

22.8.2007 / 17:23

12 שנים לאחר שהופרטה, תעגון בספטמבר אנייה ראשונה במספנות ישראל



בתום 12 שנה של דיונים, הגיע לקיצו מונופול חברות נמלי הים הממשלתיות בישראל. חברת מספנות ישראל, שבשליטת שלמה שמלצר ושלומי פוגל, תפעיל את הנמל הפרטי הראשון בישראל במעגן הקישון שבמפרץ חיפה. כפי שפורסם לראשונה ב-TheMarker, גיבשו במשרדי האוצר והתחבורה את כתב ההסמכה לנמל אשר יאפשר בשלב הראשון פריקה ואחסנה במספנות של מטעני סוכר בהיקף של כ-200 אלף טונה בשנה.



שר האוצר, רוני בר-און, ושר התחבורה, שאול מופז, חתמו באחרונה על כתב ההסמכה. לאחר שחברת מספנות ישראל הגיעה להסדרים מוסכמים בנושא מול חברת נמלי ישראל ומינהל הספנות, הודיעה החברה כי כבר בראשית ספטמבר תגיע אל הנמל אונייה ועליה כ-9,000 טון סוכר לפריקה. תקופת ההסמכה הוגבלה ל-50 שנה ושטח ההסמכה יכלול רציף באורך של 200 מטר ושטח אחסון של כ-4 דונם.



מספנות ישראל, העוסקת בתכנון וייצור אוניות וכלי שיט שונים, הוקמה כחברה ממשלתית בשנת 1959. במסגרת הליך הפרטה, נמכרה מספנות ישראל בשנת 1995 תמורת 42 מיליון שקל והוחזקה בידי חברת סכוקאר שבבעלות שלמה שמלצר, שלומי פוגל ורני סיימון (40.5%), ובידי סמי קצב (40.5%) וכלל תעשיות (19%).



באפריל 2004, נערכה מספנות ישראל להנפקה לפי שווי חברה של 95 מיליון דולר אך ההנפקה לא הושלמה. לפני כחודשיים, מכר קצב 20.5% ממניותיו במספנות ישראל לחברת גולד בונד הבורסאית, שבשליטת שמלצר, תמורת 12.65 מיליון דולר, לפי שווי חברה של 62.5 מיליון דולר.



למרות הבטחת הממשלה לפיה הרוכשים יוכלו לפתוח במקום נמל מסחרי, עוכב מתן ההיתר במשך שנים, לווה בהתדיינויות משפטיות ובהתנגדות עובדי הנמלים. בזמן השביתה הגדולה בנמלים בשנת 2003, התירו שר התחבורה דאז, אביגדור ליברמן, ושר האוצר, בנימין נתניהו, להפעיל את מספנות ישראל כנמל סחורות על מנת שלא לפגוע ביצוא הישראלי וביבוא חומרי גלם עבור התעשייה.



במסגרת הרפורמה שנחתמה בפברואר 2005, שכללה את הפיכתם של נמל אשדוד ונמל חיפה לחברות עצמאיות, חתמו עובדי הנמלים, בהסכמת ההסתדרות, על הסכם המתיר למספנות להפוך לנמל פרטי. במספנות ישראל הביעו שביעות רצון מההסכם ומאישורם של שרי האוצר והתחבורה ואמרו כי ההיתר הראשון שנחתם יאפשר למספנות להפוך לנמל הרביעי בישראל שדרכו ניתן יהיה לייבא ולייצא סחורות וכן לשמש כנמל מעבר שיאפשר להעביר דרכו סחורות לירדן ולמדינות נוספות.



בעלי מספנות ישראל אומרים כי ההסכם שנחתם השבוע בין מספנות ישראל לבין חברת נמלי ישראל ומינהל הספנות, שזכה לאישורם של השרים הרלוונטיים, מהווה פריצת דרך. כאשר המספנות יעבדו כנמל במתכונת מלאה, הדבר ייצר מאות מקומות עבודה חדשים הן בנמל מספנות ישראל והן בענף הלוגיסטיקה בישראל.



חברת מספנות ישראל מורשית לפרוק רק 5% מסך המטען המגיע לישראל ובחברה מתכוונים בימים הקרובים לבקש מחברת נמלי ישראל אישור לפריקת סחורות נוספות בנמל.



יו"ר איגוד המשלחים הבינלאומיים בישראל, שלמה שרון, בירך על הפעלת הנמל: "כל אלטרנטיווה לנמלי חיפה ואשדוד תאפשר שיפור השירות לציבור הלקוחות, היבואנים והיצואנים, בעיקר בתקופות של עומס בנמלים. הפעלתו של נמל פרטי יכולה לבשר את תחילתה של תחרות אמיתית שתביא, בסופו של דבר, לחיסכון בעלויות. לאור בעיות השירות הקשות בנמלי ישראל שצפויות להחמיר בעונת החורף, קיומה של אופציה נוספת לנמלי חיפה ואשדוד תסייע לסחר החוץ של מדינת ישראל".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully