וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד מנהלי הרכש מצביע על המשך מגמת המיתון ועל שיפור בהזמנות היצוא

ליאור כגן

13.9.2001 / 13:56

המדד עומד על 45.2% באוגוסט ונמצא כבר 5 חודשים מתחת לקו 50% המבדיל בין האטה להתרחבות; דן אנד ברדסטריט: נתוני המגמה לא מצביעים על התאוששות בחודש הבא

מדד מנהלי הרכש שמפרסמת חברת המחקר דן אנד ברדסטריט מצביע על המשך מגמת המיתון. מדד חודש אוגוסט עמד על 45.2% לעומת 40.5% ביולי. המדד נמצא כבר חמישה חודשים ברציפות מתחת לקו 50% המבדיל בין האטה להתרחבות, מה שמצביע על המשך מגמת המיתון.

עם זאת, ניתן לראות שינוי כיוון בכך שהמדד עלה ביחס לחודש הקודם, וכמו כן, לראשונה נראה שיפור של ממש ברכיב הזמנות היצוא, עלייה של יותר מ-10% החודש לעומת נתוני חודש שעבר. לדברי כלכלני דן אנד ברדסטריט, השוק המקומי עדיין מושפע מהמצב הבטחוני, שם הביקושים ממשיכים לרדת.

נתוני חודש אוגוסט מצביעים על המשך מגמת מיתון והאטה בפעילות התעשייה ובמשק כולו. בשוק המקומי הערך שנמדד היה 39.3% לעומת 38.4% בחודש שעבר, נתון די דומה המצביע על המשך האטה כבר חודש חמישי ברציפות. בדיקת התשובות לסקר מראה כי רוב המשיבים הצביעו על ביקושים נמוכים כסיבה לירידה, כלומר ירידת ביקושים בשוק המקומי ממשיכה להיות הגורם העיקרי לערך הנמוך ברכיב זה. חישוב נתוני המגמה מצביע על המשך מגמה זו בחודש הבא.

ברכיב היצוא נראה לראשונה שינוי כיוון כלפי מעלה. הערך שנמדד היה 50.2% לעומת 39.7% בחודש שעבר, עלייה של 10.2% בחודש אחד. הנתון חצה את קו 50% ומצביע על תחילתה של התרחבות ביצוא. לדברי הכלכלנים, יש להמתין חודשיים על מנת לראות האם נתון זה יהפוך להיות מגמה. בחינת התשובות לסקר מראה שרוב המשיבים ציינו ביקוש נמוך כסיבה לירידה.

כלכלני דן אנד ברדסטריט אומרים, כי למרות התפנית ביצוא המדד הכללי עדיין עמוק מתחת לקו 50% ומצביע על המשך מגמת ההאטה במגזר התעשייתי ובמשק כולו. לדבריהם, מבט אל נתוני קו המגמה מראה צפי להמשך מצב זה גם בחודש הקרוב. הכלכלנים מציינים, כי קיים מצב מאוד דומה במדדים ובמשקים של ארצות הברית ואנגליה. בשני שווקים אלה מחמיר מצב הכלכלה, והמיתון מעמיק במיוחד בארה"ב שהיא יעד יצוא קלאסי של ישראל (סדר גודל של 30% מסך היצוא הכולל).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully