וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאומי בחר שוב להישאר עם החברה לישראל: ימכור האחזקות בפז

רם דגן

23.8.2007 / 7:06

רווח ההון הצפוי מהמכירה שתתבצע לדרישת בנק ישראל - כ-200 מיליון שקל



בנק לאומי נשאר עם אחזקותיו בחברה לישראל של משפחת עופר. כמו בעניין האחזקות באפריקה ישראל שנמכרו אשתקד, גם הפעם העדיף לאומי למכור את האחזקות הריאליות בפז ולא בחברה לישראל. לפי ההערכות, השווי ההיסטורי של מניות פז במאזנים של לאומי הוא כ-510 מיליון שקל. שווי השוק של מניות לאומי בחברה הוא כ-695 מיליון שקל.



לאומי ישאף למכור את המניות במחיר גבוה ממחיר השוק. לכן, בהנחה שמחירן בבורסה לא יירד משמעותית, אמורה המכירה להניב רווח הון של כ-200 מיליון שקל. לפני כמה חודשים הודיע המפקח על הבנקים ללאומי כי עליו למכור אחת מאחזקותיו - החברה לישראל ופז.



הסיבה להוראה היא חוק הבנקאות, שלא מאפשר לבנקים להיות בעלי אחזקה ריאלית (20%) ביותר מחברה אחת שהיא קונגולומרט -חברה שהונה העצמי גבוה מ-1.7 מיליארד שקל ועוסקת ביותר משלושה תחומים. כתוצאה מיישום הוראות החשבונאות החדשות עלה הונה העצמי של פז ל-2.5 מיליארד שקל.



בבנק ישראל לא הסכימו לקבל את הטענה כי פעילות בתי הזיקוק ותחנות הדלק מהוות תחום משק אחד - אנרגיה. פז פעילה בתחום חנויות הנוחות באמצעות רשת חנויות yellow שממוקמות בתחנות הדלק של החברה. בעקבות ההחלטה של המפקח שלא לקבל את פרשנות הבנק, הפך לאומי לבעל שתי אחזקות בקונגלומרטים - פז והחברה לישראל, ולכן הורה המפקח למכור אחת מהאחזקות.



לקראת פרסום דו"חות הרבעון השני בשבוע הבא, החליט דירקטוריון לאומי למכור את פז. לאומי מחזיק בכ-15% ממניות פז, אך בפועל יש לו אחזקה של 20%, שכן שני הדירקטורים שלו בחברה מהווים 20% מהדירקטוריון של פז.



פז, שנשלטת על ידי צדיק בינו, הונפקה בנובמבר. לאומי מנע דילול בזכויות האחזקה שלו, והזרים כ-40 מיליון שקל לפז.



החברה נסחרת לפי שווי של כ-4.3 מיליארד שקל, כ-4.5% מעל מחיר ההנפקה. ב-2006 הרוויחה פז כ-109 מיליון שקל, אך רכישת בית הזיקוק באשדוד אמורה להזניק אתרווחיה. ברבעון הראשון של השנה היא כבר הרוויחה 90 מיליון שקל. הגידול ברווחים של פז משפיע באופן ישיר על רווחי לאומי מכיוון שכאחזקה ריאלית הבנק יכול להכיר בחלקו היחסי ברווח השנתי ולהוסיף אותו לרווחים שלו.



למרות הצמיחה ברווחים של פז, בלאומי מעדיפים למכור את החברה של צדיק בינו על פני החברה לישראל של האחים עופר. בנק לאומי מחזיק כ-20% מהחברה לישראל, שנסחרת בשווי של כ-21.6 מיליארד שקל, והרוויחה ב-2006 855 מיליון שקל.



המשנה למנכ"ל לאומי, זאב נהרי, הסביר אתמול את ההחלטה: "מעבר לעובדה שהמספרים של החברה לישראל גדולים יותר, היא גם מתאימה יותר לאסטרטגית ההשקעות של הבנק, מכיוון שיש לה גיוון גדול יותר שכולל גם השקעות בינלאומיות". לגבי המשמעות של ההחלטה של הבנק לגבי ציפיות הצמיחה של שתי החברות אמר נהרי, "בהערכות השווי התייחסנו גם לעניין הזה".



בשנה שעברה נאלץ לאומי למכור גם את אחזקתו הריאלית (כ-15%) באפריקה ישראל, מאותה הסיבה שהוא נאלץ למכור עכשיו את פז. המכירה, שהתבצעה לפי שווי של כ-7 מיליארד שקל אמנם הניבה לבנק רווח הון של 500 מיליון שקל, אך היא הותירה טראומה לא קטנה למשקיעי לאומי.



מאז נמכרו המניות של הבנק לבעל השליטה באפריקה ישראל, לב לבייב, במארס האחרון - זינק שווי החברה ל-17.5 מיליארד שקל. גישת ההשקעות של לאומי נחשבת ייחודית ביחס לבנקים אחרים. לבנק אחזקות בשורה של חברות, בהן סופר פארם שנרכשה באחרונה, מגדל, ופוקס. בעוד רווחי הבנקים האחרים מגיעים בעיקר מבנקאות, חלק משמעותי מרווחי לאומי מגיעים מהאחזקות בחברות שעוסקות בתחומים אחרים. מטרת האחזקות היא הפחת התלות של הבנק בפעילות בנקאית.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully