וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים על חשבון המדינה, בעצם על חשבוננו

מוטי בסוק

23.8.2007 / 8:37

ביקורת זליכה מוכיחה שוב שכדאי לעבוד בשירות הציבורי: אש"ל בניגוד לתקנות, דיווחים שקריים על לינה בבתי מלון ותשלום על נסיעות בחופשה

עובדים במשרדי הממשלה קיבלו תשלומי אש"ל על אף שלא עמדו בתנאים; ב-25% ממשרדי הממשלה הצהירו עובדים על שעות עבודה לא נכונות; עובדים רבים קיבלו החזר על לינה בבית מלון בניגוד לכללים; בחלק מהמקרים קיבלו העובדים החזר על ארוחות ובמקביל קיבלו תשלומי אש"ל - אלה הממצאים העיקריים שעלו בביקורת ל-2006 שערך החשב הכללי במשרד האוצר, ירון זליכה.

בארבע השנים האחרונות השלים זליכה רפורמה רב-שלבית בביצוע תשלומי השכר והתשלומים הנלווים בשירות הציבורי. מטרות הרפורמה הן שמירה על מינהל תקין, ייעול השירות הציבורי וחיסכון של מאות מיליוני שקלים בתקציב לטובת משלם המסים.

במסמך פנימי של אגף החשכ"ל, סוכמו באחרונה התוצאות של ביקורת העומק לשנת 2006. בביקורת עלו ליקויים רבים, שחלקם הופיעו גם בביקורת של 2005. בעקבות הממצאים, הנחשפים כאן בראשונה, עודכנו ההנחיות למשרדי הממשלה בענייני השכר ותנאי השירות. בין השאר נקבע כי החל בתקציב 2007, רק מבקרי הכספים במשרדי הממשלה, ולא כל גורם אחר, יבצעו את ביקורת השכר.

החזרי נסיעות, גם כשלא עובדים

ממצאי הביקורת ל-2006 מעלים כי ב-50% ממשרדי הממשלה שולמו לעובדים תשלומי אש"ל או דמי כלכלה, על אף שהעובדים לא עמדו בתנאים לקבלת הכספים לפי התקשי"ר. ליקוי זה עלה גם בביקורת ל-2005. בחלק ממשרדי הממשלה קיבלו העובדים תשלומי אש"ל שגויים. למשל, ניתן תשלום אש"ל צהריים, בעוד שהתשלום הנכון היה עבור אש"ל בוקר. הדבר קרה בהנהלת בתי המשפט, במשרד המשפטים ובמשרד המדע.

ב-25% מהמשרדים התגלה כי עובדים הצהירו על שעות עבודה סמוכות מאוד לשעות המזכות בתשלומי אש"ל. במקרים רבים דיווח השעות נעשה שלא בהחתמת כרטיס. בכמה משרדים שולמו יותר משלוש קצובות אש"ל באותו היום. ליקויים אלה התגלו במשרד התקשורת ובהנהלת בתי המשפט גם בביקורת ל-2005.

בנוגע ללינות בבתי מלון, נמצא כי ב-25% מהמשרדים קיבלו העובדים החזרי הוצאות מעבר לתקרה המותרת בהוראות החשכ"ל. בכמה מקרים קיבלו העובדים זיכוי עבור לינה בבית מלון, שכללה ארוחות, כשבמקביל קיבלו תשלומי אש"ל עבור אותן הארוחות.

עובדים במשרד ראש הממשלה ובמשרדי הפנים והמדע קיבלו אישורי לינה על אף שלא היתה לכך כל הצדקה, אם משום שהמלון היה קרוב לביתם ואם משום שהעובדים סיימו את העבודה בשעה המאפשרת חזרה לביתם. ב-20% מהמשרדים ניתן תשלום על לינה בדיעבד, בניגוד להוראות.

הביקורת העלתה גם כי ב-25% ממשרדי הממשלה קיבלו העובדים תשלום עבור נסיעות בין-עירוניות לעבודה באופן גלובלי, ולא על בסיס מספר ימי העבודה שעבדו בפועל. כתוצאה מכך, עובדים קיבלו החזרים על נסיעות לעבודה גם בימים שבהם לא עבדו, כולל בזמן חופשות ארוכות.

סורקים את סעיפי השכר

כמעט 30% מהתקציב מיועדים לתשלום משכורות בשירות הציבורי מדי שנה. מה שעומד בבסיס הרפורמה של החשכ"ל הוא החזרת כספים שניתנו שלא כדין ותיקון ליקויים. הדבר נעשה על ידי סריקה יסודית של כל סעיפי השכר בתקציב המדינה. לא מדובר במהלך גורף, אלא בכמה צעדים קטנים, שמצטרפים לשינוי מקיף.

תחילת הרפורמה היתה לפני כמעט ארבע שנים, כשהחשכ"ל הורה לכל החשבים הכפופים לו במשרדי הממשלה להקפיד על יישום חוק יסודות התקציב בעניין השכר. בעקבות ההנחיה, הגבירו חשבי המשרדים את הפיקוח בתחום של שכירת עובדים חדשים, העלאות בדרגה, תשלום על שעות נוספות, כוננויות, קצובת נסיעה ומתן הטבות נוספות.

בינואר 2004 פורסמה הוראה כי כל שינוי בשכר ובתשלומים הנלווים יחייב חתימה של חשב המשרד. הוראה זו צימצמה, בין השאר, את האפשרות לביצוע מינויים פוליטיים. לאחר שנים ארוכות של חריגות בתקציבי השכר של משרדי הממשלה, התופעה נעלמה.

בשלב השני לרפורמה, הסדיר החשכ"ל את העניינים הקשורים לתשלומים הנלווים, בהתאם לנורמות עסקיות מקובלות, לרבות בתחום התשלומים לעובדי מדינה הנוסעים לחו"ל, תשלומי אש"ל והחזקת רכב ופלאפון. ממשלת ישראל, שהיתה עד אז מעלימת השכר הגדולה במדינה, החלה לגבות מעובדיה מס הכנסה כחוק בגין תשלומים הנלווים לשכר.

השלב השלישי של הרפורמה החל ב-2005, אז נערכה בראשונה ביקורת עומק בעניין השכר וההטבות שמקבלים העובדים במשרדי הממשלה, לרבות משרד הביטחון. לאור הצלחת הביקורת, הוחלט להפוך אותה לביקורת שנתית קבועה.

הפיקוח יתהדק

בהמלצות של יחידת הביקורת באגף החשב הכללי באוצר, נקבע כי יש להקפיד על החתמת כרטיס נוכחות של העובדים כל יום. לגבי עובדי שטח, נקבע כי יש למצוא פתרון חלופי, כמו דיווח סלולרי או דיווח באמצעות מחשב. הוחלט כי עובדי משרד שלא יחתימו כרטיס נוכחות כראוי, יועברו לטיפול משמעתי בנציבות שירות המדינה.

המלצה אחרת היא להכניס יישום חדש, המחשב באופן אוטומטי את הזכאות של העובד לאש"ל ולדמי כלכלה. בנוסף, מחלקות השכר בממשלה הונחו שלא להעביר תשלומי אש"ל וכלכלה במקרים שבהם דו"ח האש"ל לא נחתם על ידי הממונה הישיר.

בנוגע ללינות העובדים בבתי המלון, ממליץ החשכ"ל לבחון אפשרות לשלב במערכת השכר בקרות ממוחשבות שימנעו החזרי הוצאות גבוהים מהתקרה המותרת. במקרים גבוליים, מנהל מחלקת השכר יצטרך לקבל את אישור חשב המשרד.

בעניין החזרי הנסיעה, הנחה החשב הכללי את מחלקות השכר לחשב את קצובת הנסיעה לפי מספר ימי העבודה בפועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully