וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכבת ישראל חורקת על פסיה

אבי בר-אלי

23.8.2007 / 8:11

החברה הממשלתית צופה גירעון של 112 מ' שקל עד סוף 2008. הדירקטוריון כבר אישר בעבר הלוואה של 30 מ' שקל וחייב תוכנית התייעלות

ברכבת ישראל צופים כי 2007 תסתיים בגירעון של 30 מיליון שקל, לצד הפסד של 82 מיליון שקל נוספים עד סוף 2008. על פי הערכות אחרות, צפוי הגירעון לגדול אף יותר ולהגיע עד 150 מיליון שקל. בהנהלת הרכבת פנו בשבועות האחרונים לדירקטוריון בבקשה לאשר נטילת הלוואה בסך 110 מיליון שקל לכיסוי הגירעון הצפוי. ואולם, הדירקטוריון אישר נטילת הלוואה בסך 30 מיליון שקל בלבד - וזאת בכפוף לתוכנית התייעלות מקיפה. בנוסף טוענים ברכבת כי האוצר מסרב להעביר לקופתה חוב של 70 מיליון שקל.

רכבת ישראל החלה את 2007 עם יתרה של 11 מיליון שקל, כך שמצבה הפיננסי מידרדר והולך. גם הגירעון הצפוי של 30 מיליון שקל בסוף השנה מניח כי הרכבת תזכה בפיצוי של 20 מיליון שקל מחברות הביטוח בגין התאונה באחוזם ב-2005. הצפי לגירעון של 82 מיליון שקל ב-2008 מניח כי הרכבת תצליח להגדיל את האשראי שהיא מקבלת מחברת פז ל-45 מיליון שקל.

רכבת הקיצוצים

לפני כמה שבועות פנה מנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי, לדירקטוריון החברה בבקשה לאשר לו קו אשראי בהיקף 110 מיליון שקל מגורם מימוני חיצוני (בנקאי או מוסדי). זאת כאשר עלות הריבית תמומן בידי הסכם הסובסידיה החדש שייחתם בין הרכבת למדינה ב-2009. עם זאת, יש לציין כי הרכבת טרם הציגה מאזנים חתומים, ועל כן עלולה להיתקל בבעיה בקבלת אשראי מהמערכת הבנקאית. דירקטוריון החברה אישר ללינצ'בסקי לסכם עם הבנקים על מסגרת אשראי שוטף של עד 110 מיליון שקל, ללא שעבודים או ביטחונות וללא קיזוז בין חשבונות - אך בשלב זה התיר מימוש אשראי עד להיקף של 30 מיליון שקל בלבד.

הדירקטוריון הנחה את הרכבת ליישם תוכנית קיצוצים והתייעלות כבר בתקציב השוטף של 2007, הכוללת בין השאר יישום תוכנית פרישה בהסכמה לכ-150 עובדים, שינוי תנאי חידוש ביטוח הציוד הנייד, קיצוץ בהקמת מבנים חדשים וסגירה במשך הלילה של תחנות באר שבע מרכז וקריית גת. בנוסף, הורה הדירקטוריון על שורת קיצוצים נוספים, בהם קיצוץ 2 מיליון שקל בתעריף אחזקת תקשורת, קיצוץ רוחבי בסעיפי הנהלה וכלליות (3 מיליון שקל), קיצוץ רוחבי בתקציבי הרווחה (מיליון שקל) ואף קיצוץ בתקציבי הניקיון ברכבת (מיליון שקל).

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "לאור חוב של משרד האוצר לרכבת ישראל, בסך של 70 מיליון שקל, תביעה של העובדים נגד המדינה בגין התוכנית לפרישה מוקדמת, הגדלת הוצאות ביטחון ובטיחות וכן דרישות ארנונה חדשות ורטרואקטיביות מצד רשויות מקומיות - עלו דרישות כספיות חדשות אשר אינן חלק מתוכנית הסובסידיה של הרכבת. הרכבת הגיעה עם פז להסכם להגדלת אשראי הספקים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "מדובר בחוב של 50 מיליון שקל בלבד, אשר יוסדר במסגרת הסכם הפיתוח שייחתם בעתיד הקרוב. בהסכם יידונו גם החריגות בהיקף מיליארדי שקלים שלקחה הרכבת על עצמה במסגרת תוכנית הפיתוח".

עוכב מינוי ממלא מקום למנכ"ל

עוכב מינויו של ממלא מקום למנכ"ל רכבת ישראל, עופר לינצ'בסקי. דירקטוריון החברה התכנס בסוף השבוע שעבר כדי לבחור מחליף זמני למנכ"ל, לאחר שלינצ'בסקי הודיע כי יעזוב באוקטובר לטובת מנכ"לות אפ"י אירופה.

תחילה נדחתה החלטת הדירקטוריון בכמה ימים וכעת הוקפאה. בכירים ברכבת טוענים כי הסיבה לכך היא שנציגי משרד התחבורה הודיעו בדירקטוריון כי יימנעו מלקחת חלק בהליך.

שלושת המועמדים לתפקיד הם סמנכ"ל תחזוקה וציוד נייד, יצחק פריד, סמנכ"ל חטיבת הנוסעים, שי אייזנברג, וסמנכ"ל הבטיחות של הרכבת, עמוס גלרט.

במשרד התחבורה הכחישו כי נציגי המשרד בדירקטוריון קיבלו הנחיה לעכב את הליך בחירת ממלא המקום, וכי מדובר בהליך מורכב המנוהל לפי סדרים קבועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully