וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האסון עשוי לפעול כמייצב אוטומטי לכלכלה האמריקאית"

13.9.2001 / 10:14

כלכלן המקרו הראשי של נשואה זנקס, שלמה מעוז, צופה הורדת ריבית והזרמת כספים למשק האמריקאי שיביאו להתאוששות מהירה; היום צפוי להתחדש המסחר בוול סטריט, לאחר יומיים של הפסקה

מאת סופי שולמן

יום שני של חוסר ודאות בכל הקשור לעתידה של הכלכלה העולמית הסתיים אתמול. הבורסות בארה"ב נותרו סגורות, והמסחר בשווקים ביתר העולם התאפיין בעצבנות ותנודתיות. עיריית ניו יורק סגרה את מנהטן מתחת לרחוב 14, כך שכל האזור המכונה "פייננשל דיסטריקט" הכולל את וול סטריט עצמה נותר סגור לציבור, והברוקרים קיבלו הודעה להישאר בבתיהם.

ואולם, חוסר הוודאות גרוע יותר מכל תרחיש פסימי שעלול לקרות במהלך המסחר בוול סטריט. ההיסטוריה האמריקאית מלמדת כי הפסקת מסחר של יומיים היא חריגה ביותר והציבור האמריקאי מצפה לפתיחה מחודשת של השווקים בהקדם האפשרי. לפיכך, העריך אתמול יו"ר רשות ניירות ערך האמריקאית, הארווי פיט, כי היום ייפתח המסחר בוול סטריט.

"התקווה והציפייה שלנו היא לחידוש פעילות השווקים מחר, או מוקדם ככל הניתן", אמר אתמול פיט בראיון לרשת החדשות האמריקאית CBS.

כל ההערכות כעת הן לנפילות חדות במניות עם פתיחת המסחר בבורסות בארה"ב, שיתייצבו בתוך כשבוע. הקריסות הגדולות ביותר, כנראה בלא התאוששות מהירה, צפויות במניותיהן של חברות התעופה והביטוח. גם מגזר הפיננסים עצמו שרוי במצב של אי ודאות, מכיוון שמשרדיהם של בנקי השקעות וחברות ברוקרים לא מעטות שכנו במרכז הסחר העולמי.

בנק ההשקעות מורגן סטנלי הודיע אתמול כי ההנהלה לא יודעת מה עלה בגורלם של 3,500 עובדי הבנק. הודעות על עובדים נעדרים פורסמו גם על ידי חברות נוספות. בנק השקעות גדול נוסף שנפגע בהתרסקות המטוסים שלשום בניו יורק הוא סלומון סמית בארני מקבוצת סיטיגרופ, שאיכלס את בניין מספר 7 בן 47 קומות במרכז הסחר העולמי.

על אף הזעזוע הקשה, שממדיו עדיין לא נתפשים במלואם, סבורים כלכלנים רבים כי הכלכלה העולמית לא תיפגע, ולדעת חלק מהם אף עשויה לצאת מההאטה אליה נקלעה בשנה האחרונה. "אחרי שהאבק בניו יורק בוואשינגטון ישקע, איני רואה אסון כלכלי, אלא להפך", אומר כלכלן המקרו הראשי של חברת ההשקעות נשואה זנקס, שלמה מעוז.

מעוז סבור כי האירועים האחרונים יפעלו כמו "מייצב אוטומטי" לכלכלה האמריקאית, ובעקבות כך יגיעו גם לכלכלה העולמית. "אם האסון היה מתרחש כשהמשק האמריקאי היה בפעילות עודפת, ההשפעה על הכלכלה היתה יכולה להיות שלילית", הוא אומר, "ואולם במצב הנוכחי שהוא על סף מיתון, הזעזוע יכול רק לעורר את הכלכלה". "אלן גרינספאן יוריד הריבית"

לדעת מעוז, בהתכנסות הקרובה של בכירי הפדרל ריזרב ב-2 באוקטובר יודיע היו"ר, אלן גרינספאן, על הפחתת ריבית בארה"ב בשיעור של %0.25-%0.5, ועוד לפני כן יורה על הזרמת כספים לשוק. "כבר כיום מתאפיינת הכלכלה האמריקאית בעודף תקציבי והממשלה שולחת צ'קים לאזרחים", מציין מעוז, "הדבר מחזק את ההנחה כי הבנק המרכזי יתמוך בחברות הביטוח ויתר הנפגעות במטרה למנוע את התמוטטותן".

שלשום הודיע גרינספאן כי הפדרל ריזרב יהיה מוכן להזרים כל סכום שיידרש כדי למנוע את קריסת הדולר, ומעוז סבור כי הזרמת הכספים תשמש כשמן סיכה לכלכלה האמריקאית. מעוז העריך גם כי הזינוק במחירי הנפט ביום שלישי היה תגובה היסטרית, ואכן כבר אתמול ניתן היה לראות חזרת המחירים לרמות שלפני גל הפיגועים. "איני רואה עלייה במחירי הנפט בטווח הארוך יותר, גם מסיבה פשוטה שארה'ב תוכל להפעיל לחץ על מדינות הנפט להגדיל את התפוקה", אומר מעוז. הדברים של מעוז נאמרו במסגרת מפגש עם כלכלני נשואה זנקס, שבו הם היו אמורים לתת הערכות לשנה הקרובה בנוגע לכלכלת ישראל ושוק מניות הטכנולוגיה. התקפת הטרור שלשום בארה"ב טרפה את הקלפים, ולמצגות שהוכנו על הכלכלנים לא היה המשקל הצפוי, משום שהפכו למיושנות וכמעט בלתי רלוונטיות בן-לילה. בארה"ב חוששים מירידה בפעילות הצרכנית על אף האופטימיות הזהירה שמשדרים בישראל, נראה כי הכלכלנים האמריקאיים פסימיים יותר. החשש העיקרי הוא מפגיעה חמורה במדד מצב הרוח של הצרכנים האמריקאיים, שאחראים לשני שלישים מהתוצר במדינה. לפי ההערכות, יוציאו הצרכנים האמריקאיים בתקופה הקרובה פחות על רכישת מכוניות חדשות, יטוסו פחות ויימנעו מלהגיע לאירועים רבי משתתפים כמו משחקי ספורט. גם באירופה חוששים מכניסת הכלכלות למיתון, בעיקר בשל פגיעות בחברות הביטוח המובילות וחברות התעופה. בהתחשב במצבה העגום של הכלכלה היפאנית, דיברו אמש הכלכלנים האמריקאיים על מצב חדש ומסוכן, שבו כל שלוש הכלכלות הגדולות בעולם ייכנסו למיתון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully