וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחילת מאי 2007 איבד מדד הנדל"ן 23% מערכו ברצף הירידות הארוך זה שנים

שרון שפורר

24.8.2007 / 11:06

רק לפני כמה חודשים היללנו, יחד עם כל שוק ההון, את ההשקעה בענף הנדל"ן; חברות נדל"ן רכשו בקצב מסחרר נכסים בחו"ל, והציבור רץ לרכוש קרנות נאמנות שהשקיעו בנדל"ן; בשיחות הסלון של יום שישי כבר סיפרו על הסיבובים שעשו; הנדל"ן היה הענף של שוק ההון במשך כמעט שנתיים;



רק לפני כמה חודשים היללנו, יחד עם כל שוק ההון, את ההשקעה בענף הנדל"ן. חברות נדל"ן רכשו בקצב מסחרר נכסים בחו"ל, נטלו מימון במיליארדי דולרים, התראיינו תחת כל עץ רענן, והמניות רשמו בהתאם תשואות פנומנליות. הציבור רץ לרכוש קרנות נאמנות שהשקיעו בנדל"ן ובשיחות הסלון של יום שישי כבר סיפרו על הסיבובים שעשו. הנדל"ן היה הענף של שוק ההון במשך כמעט שנתיים. כיום, המצב שונה.



בתחילת מאי 2007 בדקנו את ביצועי קרנות הנדל"ן הציבוריות בתקופת העליות החדות - מתחילת 2006. שנה וארבעה חודשים. מגדל דקלה נדל"ן ניצבה אז במקום הראשון עם תשואה של 37% ואחריה בחמישייה הראשונה אפריקה נדל"ן, הלמן נדל"ן תשתיות, קיי.זי.אי נדל"ן ונציגה נוספת של מגדל - דקלה לנדל"ן אקטיבית.



אבל מאז הכל התהפך. מתחילת מאי 2007 איבד מדד הנדל"ן 23% מערכו ברצף הירידות הארוך זה שנים, והרשימה המובילה השתנתה באופן משמעותי. שוב חזרנו אל טבלאות הבורסה ובדקנו מי היו הקרנות שנתנו בתקופה זו את התשואה הגבוהה ביותר - או אם לדייק: את התשואה השלילית הקטנה ביותר. אולי מדובר על תקופה קצרה יחסית למדוד תשואות של קרנות נאמנות, אבל בהחלט ניתן ללמוד מכך על היכולת של הקרן להציג ביצועים בשוק יורד - מיומנות לא פחות חשובה מהשגת תשואות חיוביות בשוק עולה.







את התשואה הטובה ביותר בתקופה השיגה קרן הנאמנות ספרינט נדל"ן ותשתיות - אותה קרן שפיגרה בסוף אפריל אחרי כל הקרנות כמעט, עם תשואה של 20%. בתקופה האמורה רשמה הקרן את הירידה הקטנה ביותר - של 9.5%.



במקום השני ניצבת אפריקה נדל"ן עם תשואה שלילית של 10.2%; פיא נדל"ן ניצבה במקום השלישי עם תשואה של 10.3%, אילנות בטוחה ירדה ב-10.8%, ובאותו שיעור ירדה גם מגדל דיקלה אקטיבית שחולקת עמה את המקום הרביעי.



מגדל נותרה לפתע עם נציגה אחת בלבד בחמישייה. זאת אחרי שמגדל דקלה נדל"ן ירדה בכ-13.4% בתקופה זו - המקום הרביעי מהסוף. גרועות ממנה היו רק קיי.זי.איי עם תשואה שלילית של 14.6%, פריזמה נדל"ן שנחתכה ב-16.4% ואייפקס עם צניחה של 19.8%. התשואה העלובה של אייפקס בחודשים האחרונים, שנבעה בחלקה הגדול בשל קריסת חברת חפציבה, החמירה את מצבה של קרן הנדל"ן כשהתשואה שהיא מציגה מתחילת השנה היא 7.4%- בעוד כל הקרנות המתחרות שלה הציגו תשואה חיובית בין 3.4% (רמקו נדל"ן ותשתיות) ל-21.9% (מגדל דיקלה אקטיבית).



ההחמרה הזו במצבה היא שהביאה כנראה את אייפקס לבצע מהלך שאינו נתפש טוב אצל המשקיעים וחברות הדירוג: הקרן שינתה שם ומדיניות. שמה שונה מאייפקס נדל"ן ותשתיות לאייפקס סקנדינוויה שבדיה - והיא ונהפכה לקרן נאמנות שתשקיע בסקנדינוויה.



חייבים להודות שהשינויים האלו ברשימה לא כל כך מפתיעים. תשואות הולכות לא אחת יד ביד עם סיכון, וכשהתנודתיות בשווקים עולה, כלומר סטיית התקן שמייצגת את הסיכון עולה - הירידות עשויות להיות כואבות יותר דווקא בקרנות שהשיגו בימים יפים תשואה גבוהה.



מדוע הודחה מגדל מהמקום הראשון בתקופה האחרונה (על אף שיש לציין כי מתחילת השנה היא עדיין מובילה את כל קרנות הנדל"ן כמעט ללא עוררין)? כיצד נחתכה ספרינט במחצית מהירידות שספג מדד הנדל"ן? את התשובות לשאלות האלו אפשר לקבל מבדיקת הרכב הנכסים של הקרן - המפורסם - גם אם בעיכוב מסוים - באתר קרנות הנאמנות Funder.



שש האחזקות הגדולות של ספרינט הן אוסיף, אלביט הדמיה, רילון, חירון 1, אשטרום ושיכון ובינוי. רק שתיים מהן ירדו - אוסיף שבשליטת גאידמק שצנחה ב-24% ורילון שאיבדה 12%. כל השאר עלו בשלושת החודשים האחרונים - בזמן שמדד הנדל"ן המשיך לצלול בהתמדה כלפי מטה. אלביט הדמיה הוסיפה 1.5%; וחירון אשטרום ושיכון ובינוי עלו ב-20%-25% כל אחת.



מגדל דקלה נדל"ן, לעומת זאת, שילמה על אחזקות במניות הכבדות יותר. גזית גלוב, שהיוותה נכון לסוף מאי 7.7%, מהקרן צנחה ב-14%; אפריקה - האחזקה הכבדה הבאה בתור - צללה ב-27% ומשכה את הקרן למטה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully