וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה שילמנו על יחסי הציבור של גבי אופיר?

גיא לשם

26.8.2007 / 7:20

רשות שדות התעופה העסיקה בתקופת מנכ"לותו של אופיר 5 יועצים במקביל במיליוני שקלים. גורמים ברשות: מדובר בעיקר בייעוץ אישי לאופיר

רשות שדות התעופה העסיקה בשנים האחרונות במקביל חמישה גורמים העוסקים בייעוץ ואסטרטגיה תקשורתית בעלות של מיליוני שקלים - כך עולה ממסמכים שהגיעו לידי TheMarker.

מהמסמכים עולה כי החל בתקופתו של גבי אופיר כמנכ"ל הרשות הופסקה העסקתו של דובר הרשות והסמנכ"ל לקשרי חוץ, פיני שיף, ומאז נפרצה הדרך לשכירת שירותים חיצוניים, בטענה שחיסול לשכת הדובר מאפשר הסטת תקציבים ליועצים חיצוניים.

ביוני 2003 נשכרו שירותיה של חברת הלובי פוליסי, שבראשה עומדים הלוביסט בוריס קרסני וחבר הכנסת לשעבר אפי אושעיה, המקורבים לצמרת מפלגת העבודה ולשר שמינה את אופיר, אפרים סנה. משימתם הוגדרה כ"שירותי ייעוץ בתחום התקשורת - יחסי גומלין עם מוסדות השלטון".

הבחירה בוצעה לאחר שהתקבלו כמה הצעות מחיר, בהן זו של פוליסי שהיתה הגבוהה ביותר: 6,000 דולר לעומת 2,200 דולר של ההצעה הבאה אחריה. בניקוד להצעות נקבע כי אין הבדל ביניהן ביכולת המקצועית, ועל כן יש לקבוע על פי המחיר, אך אופיר התעלם מההמלצה ובחר בהצעה הגבוהה מביניהן.

על אף שבמקור היה החוזה לתקופה של שנה אחת, הוא הוארך פעמיים נוספות עד סוף 2006, והתשלום החודשי הועלה ל-7,500 דולר. תחום ההתקשרות שונה ל"מתן שירותי ייעוץ תקשורת למנכ"ל".

במהלך התקופה פנה אושעיה לאופיר בבקשה שיאושר לפוליסי בונוס של 70 אלף שקל מעל לשכר החודשי הקבוע. אופיר אישר בונוס בגובה 50 אלף שקל. יצוין כי במגזר הציבורי לא נהוגה הענקת בונוסים ליועצים חיצוניים. לאורך תקופת החוזה שולמו לפוליסי 1.2 מיליון שקל.

העסקת פוליסי לא מנעה העסקה של משרד נוסף בעל קשרים בשלטון. המדובר במשרד GCS של היועץ טל זילברשטיין, שנשכר בחוזה בהיקף של 80 אלף דולר לשנה בחוזה לשנה אחת - שהוארך כבר פעמיים ויסתיים בספטמבר השנה.

הקשרים לשלטון עולים הון

זילברשטיין היה באותה תקופה אחד האנשים הקרובים לשר התמ"ת אהוד אולמרט, לשר התיירות הירשזון ולבכירים נוספים בקואליציה. במקביל נשכרו גם שירותיו של משרד וילדר יחסי הציבור, שבבעלות צבי וילדר, לקידום טרמינל 3, וכן שירותיה של חברת קידום המכירות סופרפוש.

העסקת היועצים החיצוניים בטענה כי מדובר בחיסכון ביחס להעסקת לשכת דובר פנימית לא שינתה את העובדה שרש"ת המשיכה להחזיק לשכת דובר פעילה, אך ללא הדובר שיף. במקומו הובאה עו"ד ענת מור, שעבדה בעבר עם עו"ד חיים כהן, איש מפלגת העבודה ומקורבו של אופיר המטפל גם הוא בתיקים משפטיים בעבור הרשות.

תחתיה הועסקו שתי עוזרות נוספות שעסקו בהעברת הודעות ותגובות לעיתונות. גם יחיאל אמיתי, דובר קודם של רש"ת, המשיך לקבל שכר והועסק בעריכת ביטאון הרשות.

גורמים ברשות טוענים כי העסקתם של זילברשטיין וקרסני במקביל נועדה להבטיח לאופיר "רשת ביטחון" מול משרדי הממשלה שאליהם מקורבים השניים, וכי עיקר עיסוקם במהלך השנים היה בייעוץ אישי לאופיר ולא לרשות עצמה.

"הליך הדחת אופיר יימשך"

מנהל נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, עו"ד הלל שמגר, דחה בסוף השבוע את בקשת מנכ"ל רשות שדות התעופה, גבי אופיר, לחקור את תלונתו בעניין "שחיתויות ואי סדרים חמורים ברש"ת", וקבע שאין בסיס חוקי למתן צו הגנה כמבוקש שימנע את המשך הליך ההדחה עד לאחר בדיקת המעשים שפורטו בתלונה.

במכתב לבא כוחו של מנכ"ל רש"ת, עו"ד אליעד שרגא, מפרט שמגר את הטעמים לדחיית מתן הצו.

תשובת שמגר מתייחסת לתלונת אופיר מה-13 באוגוסט ומכתבו מה-16 בחודש. בתלונה נפרשו טענות מנכ"ל רש"ת בדבר "התנהלות בלתי תקינה ואף פלילית לכאורה" של יו"ר מועצת רש"ת, עובדיה עלי; יועצה המשפטי של רש"ת, אריה שחם, ומנהל נתב"ג, זאב שריג.

זוהר בלומנקרנץ

אופיר: החברות אינן מספקות את אותו שירות

במאבק שמנהל גבי אופיר בימים אלה נגד הדחתו הוא שכר באופן פרטי את שירותיו של יועץ תקשורת חיצוני, אך משרדו של טל זילברשטיין ממשיך להגיב בעבורו על פניות מהתקשורת.

אופיר מסר בתגובה כי משרד פוליסי הועסק ברשות לנושא קשרי ממשל ולובינג: "המשרד הועסק על ידי הרשות החל משנת 2000 בעבודה מזדמנת בייעוץ לתביעות נגד הרשות בגין התמ"א. בהמשך עבר המשרד הליך התקשרות נוסף כנדרש במאי 2003.

"המשרד קיבל תשלום על פי הצעתו בהליך ההתקשרות ובניכוי הנחה נוספת. ההתקשרות עם המשרד הסתיימה ב-2006 ולא חודשה. ב-2004, לאור היקפי העבודה לקראת פתיחת טרמינל 3, שעלו על תחזית היקף העבודה בהתקשרות, שולם לחברה בונוס שאושר בוועדת המכרזים על פי הנדרש.

"ההתקשרות עם חברת פוליסי בוצעה על פי הנהלים. בעת בחירת היועץ בוצע שקלול היכולות, התאמת המשרדים לצורכי הרשות באותה עת ויכולתם להביא לתוצאות.

"משרד GCS, העוסק בנושאי תקשורת ויחסי ציבור ומחליף העסקת עובד רשות בכיר במשרת דובר בקבלת שירותים במיקור חוץ, החל את עבודתו ברשות במארס 2005, לאחר שעבר הליך התקשרות בהתאם לתקנה 5 - חוק חובת המכרזים להליך בחירת יועצים. התשלום לחברה הוא על פי הצעתה בהליך ההתקשרות וללא שינוי בתקופת ההתקשרות. החוזה הוארך בחצי שנה נוספת על מנת לאפשר לרשות לסיים הליך בחירת יועץ.

"שתי החברות אינן נותנות אותו שירות. האחת עוסקת באסטרטגיה, קשרי ממשל ולובינג והשנייה מבצעת עבודת דוברות שוטפת ברשות במקום העסקת עובד רשות בכיר ובעלות נמוכה יותר.

"משרד וילדר סיפק לרשות תגבור בתחומו המקצועי לקראת פתיחת טרמינל 3 ב-2004. לאחר פתיחת הטרמינל הסתיימה העסקתו ולא חודשה. ההעסקה בוצעה בידיעת מועצת המנהלים ותרמה רבות למהלך התקשורתי של פתיחת הטרמינל".

גיא לשם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully