וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החלום הרטוב של הסלולרי לרכב"

ערן גבאי

26.8.2007 / 8:58

מוטורולה תשווק בקרוב מכשיר חדש. המנהל, גולן חבר, חושב שהוא יהיה הנמכר ביותר, אבל לא בטוח שנכון להעביר את המשרד לרכב

ברחוב קרמניצקי 3 בתל אביב, בבניין מוטורולה, ממוקמת חטיבת הטלפונים הקבועים לרכב של מוטורולה ישראל - שהיא אחת מהפעילויות של חטיבת המוצרים המשלימים בשלוחה הישראלית. בקומה השלישית בקצה המסדרון נמצא החדר של גולן חבר, שמנהל את הפעילות ודואג לייצור, פיתוח ושיווק המוצר עבור מוטורולה העולמית. בחדר, בתוך ארון עץ לבן, נעול בשתי נעילות, נמצא כבר הטלפון החדש לרכב של מוטורולה ישראל. "זה יהיה המכשיר הנמכר ביותר שלנו והחלום הרטוב של מכשירי הרכב", מצהיר חבר.

כ-20 איש עבדו על פיתוחו של הדגם החדש במפעל מוטורולה ישראל בערד. עוד כמה אנשים בודדים בחטיבה של חבר, המונה בסך הכל כ-80 עובדים בישראל ובעולם, נחשפו אליו. המכשיר ייצא לשוק בתוך כמה חודשים, אבל כרגע הוא נמצא תחת חשאיות גדולה - והחברה טרם חשפה אותו בפני לקוחות או מפיצים. המכשיר החדש מיועד בעיקר לשוק האמריקאי, שהחברה מצליחה לחדור אליו בשנה וחצי האחרונות באמצעות מכירות ראשונות של מכשירי טלפון קבועים לרכב.

מדובר במכשיר בעל יכולות גבוהות פי כמה מהטלפונים הקבועים לרכב שהוציאה מוטורולה ישראל עד היום - דגמי 930-800 ,M-M ו-710-M, הפועלים בכל הטכנולוגיות הסלולריות. המכשיר החדש גדול יותר, עם צג ענק וברור ועם מיקרופון ורמקול המשולבים בו. גולת הכותרת במכשיר החדש היא יכולת זיהוי הדיבור וההפעלה הקולית הקיימת בו. למעשה, המכשיר מאפשר לנהג לתפעל את כל מערך השיחות שלו כששתי ידיו על ההגה. הכל נעשה באופן קולי באמצעות טכנולוגיית הבלו-טות' (חיבור אלחוטי לטווחים קצרים). כך, לדוגמה, המכשיר משוחח עם הנהג ומיידע אותו בזהות האדם או המספר שמתקשר אליו, ומבקש הנחיה מהנהג אם להעביר את השיחה. אם הנהג מחליט לדחות את השיחה, המתקשר מועבר לתיבת המענה הקולי.

חבר מדבר על מכשיר שמתמודד עם זיהוי קולי באופן מלא וללא שגיאות בכל פעולה הקשורה בתפעול מערך השיחות מהאוטו. התרגום של ספרות שנאמרות על ידי הנהג לחיוג מדויק ליעד טוב בהרבה מהחלופות של חיוג מספר באמירת מלת קוד שתוכנתה עוד קודם למכשיר, כיוון שמערכות כאלה דרשו משאבי זיכרון גדולים - ולכן אפשרו הזנת מספרי טלפון מעטים. מצד שני, חבר מודה כי היום שבו נהג יוכל להעביר הודעת SMS בהכתבה למכשיר הטלפון במכונית עדיין לא מספיק קרוב. "יש לנו כמה פיתוחים שלא ניתן להרחיב בהם, ואנחנו מכירים מקרוב טכנולוגיות של חברות סטארט-אפ בתחום הזיהוי הקולי - כך שאנחנו בהחלט מתכוונים להמשיך ולהעצים את יכולות המכשיר בהעברת נתונים שוטפת לנהג בעתיד", אומר חבר.

לא חייבים דור שלישי

בזמן שחברות הסלולר כבר נמצאות בדור 3.5, עם יכולות וידאו ודאטה גבוהות וגישה מלאה ונוחה יותר לאינטרנט הסלולרי - הטלפון לרכב נותר עדיין מאחור. נהג עדיין לא יכול, לדוגמה, לקבל בהוראה בעל פה את ציטוט מניית טבע בזמן הנסיעה. "אנחנו מדברים על כך שהטלפון המשרדי עובר לרכב, אך עדיין לא מתכוונים לכך שפעילות המשרד כולו תועתק לרכב. אני גם בכלל לא בטוח כרגע שזה מהלך נכון", אומר חבר.

נראה שזו גם הסיבה שמכשיר הטלפון החדש הקבוע לרכב, הפנינה החדשה של מוטורולה, פועל למעשה בטכנולוגיית דור 2.5, טכנולוגיית ה-EDGE. אם לא צריך שירותי וידיאו זוללי רוחב פס, מטעמי בטיחות נסיעה מובנים - אז גם לא בהכרח צריך שמכשיר הטלפון הקבוע לרכב ידלג, כמו יתר ענף הסלולר, לדור 3.5. כך לפחות חושבים במוטורולה. גישה זו מתחילה להשתלב במגמה האחרונה, שבה נוצרת דיפרנציאציה ברורה בהתאמת מכשיר הסלולר ליכולות המשתמש. יש כיום הרבה יותר לגיטימציה לשיווק מכשירי סלולר ייעודיים שלא יהיו בהכרח בדור 3, והדוגמה הבולטת ביותר לכך הוא מכשיר ה-iPhone המדובר כל כך של אפל - הפועל אף הוא בדור 2.5, כיוון שהוא מיועד לתת בעיקר מענה עיצובי מדליק.

מוטורולה אכן לא ממהרת לשום מקום בכל הקשור לטלפון קבוע לרכב. הפעילות בחברה הישראלית, שהחלה כבר לפני שש שנים, צברה תאוצה כשהחברה פיתחה את מכשיר הספיריט המפורסם שלה, שמשווק בישראל זה ארבע שנים - תחילה ללקוחות פלאפון, ומסוף 2004 גם ללקוחות ה-GSM של פרטנר וסלקום. מאז המשיכה מוטורולה ישראל לנסוע בעיקר בנתיב הימני לאט, כיוון שאף אחד לא דלק אחריה. היחידה שמנסה מדי פעם לצפצף מאחור באיומים קלים על שוק הטלפונים לרכב באירופה היא נוקיה.

ההתנהלות הרגועה הזו איפשרה למוטורולה ישראל להתקדם לאטה. למעשה, גם היום, כמה שנים מאז שהחלה החברה לחתום על הסכמים לשיווק מכשירי הרכב באירופה ובארה"ב - עיקר המכירות שלה הן בישראל. "כ-50% מהמכירות שלנו הן בשוק הישראלי. עם זאת, רק לפני שנה וחצי הצלחנו לחתום על הסכמים עם כל המפעילים בארה"ב ועם ארבעה מפיצים גדולים, ורק מפברואר השנה יש לנו כמה הסכמי הפצה חשובים באירופה בגרמניה, איטליה, אנגליה וצרפת. לפיכך אני צופה שכבר בסוף 2007, ארה"ב תהווה במונחי הכנסות כ-45% מהיקף המכירות שלנו, ישראל תרד ל-30% ואירופה תגיע ל-25%", אומר חבר. מדובר בהכנסות של כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה שמספקת החטיבה למוטורולה ישראל. לדברי חבר, "מי שלא מתלהב מכך או חושב שאלה לא מספרים גבוהים מספיק אינו מנתח נכון את השוק. אלה מספרים שכל סטארט-אפ היה מתחלף איתנו בהם, והפוטנציאל רק בתחילתו", אומר חבר.

נהגים מעדיפים את הסלולר

למרות קביעה זו, שוק הטלפונים הקבועים לרכב הוא עדיין קטן. עד היום מכרה מוטורולה ישראל קצת יותר מ-900 אלף מכשירים קבועים לרכב, וזאת לאחר שהסכמים ראשונים עם חברות הסלולר בישראל ועם חברות ענק בעולם כבר נחתמו לפני כמה שנים. "הבעיה היא שמרגע שמתקשרים עם הספקיות ועד שמקבלים את כל האישורים לשיווק עובר זמן רב", אומר חבר, ומבטיח כי "2007 תהיה שנת הפריצה במכירות של מכשירי הטלפון הקבועים לרכב בעולם".

בישראל כ-1.7 מיליון כלי רכב, ובשנה האחרונה מוצעות התקנות של טלפונים קבועים לרכב של מוטורולה בכ-55% מהמכוניות החדשות בישראל כבר בשלב הקנייה. לפי הערכות, כיום נאמד שיעור חדירת מכשירי הטלפון הקבועים לרכב בישראל בכ-6%-7%, אך בשנה האחרונה מדבר חבר על נתח שוק של 30% מהרכבים שמבצעים התקנות של מכשיר טלפון קבוע לרכב. מדובר בכמה עשרות אלפי טלפונים נוספים בשנה, שהם כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה (לפי מחיר של כ-250 דולר למכשיר).

מרבית הנהגים מעדיפים עדיין לעשות שימוש במכשיר הסלולר האישי שלהם ברכב, ובלא מעט מדינות ניתן לנהוג תוך כדי החזקת מכשיר הסלולר ביד. גם בארה"ב, במרבית המדינות ניתן להחזיק את הסלולר ביד בזמן נהיגה - ורק בחמש מדינות אוסרים זאת. בישראל, שהיא עדיין זירת הניסוי העיקרית של מוטורולה העולמית למכשירים, החליטו לאחרונה להעלות את גובה הקנס על נסיעה תוך כדי החזקת טלפון מ-750 ל-1,000 שקל. ואולם, חבר מודה כי לא תהיה לכך השפעה של ממש על המכירות.

השוק הפרטי אכן נוטה לעשות שימוש עדיין בדיבוריות של חברות הסלולר, שמציעות גם יכולות ניווט קולי שמכשירי מוטורולה לרכב צריכים להתחרות בהן. עם זאת, שירותי הניווט הופכים פופולריים יותר בשנה האחרונה. לפי הערכות, יש בישראל כ-250 אלף מנויים למערכות GPS - וכ-30% מהם עושים בהן שימוש קבוע.

עם זאת, בחברות הסלולר ייהנו מההצלחה של מכשיר הטלפון הקבוע לרכב אם הוא יביא להגדלת זמן האוויר שצורכים המנויים. לפי הערכת מוטורולה, שכבר נמסרה בעבר, מכשיר נוח להפעלה עשוי להגדיל את זמן האוויר הנצרך בכ-15% בממוצע. במוטורולה ישראל בטוחים שהמכשיר החדש יעשה את העבודה ב-2008.

  • עוד באותו נושא:
  • מוטורולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully