וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים, תפתחו גוגל Earth ותענו על השאלות

גיא גרימלנד

26.8.2007 / 9:20

רוב בני הנוער בישראל כבר יודעים איך לחפש בגוגל, מה זה icq ואיך כותבים עבודות בוורד; כמעט בכל בית, הילד או הבן של השכן הוא שאחראי על התקנת תוכנות, תיקון המחשב ומציאת חומרים באינטרנט; אבל מה עם המורים? יוזמה חדשה לחלוקת עשרות אלפי מחשבים ניידים למורי ישראל



הילדים של היום בקיאים ברזי המחשב כאילו נולדו אליו. כמעט בכל בית, הילד או הבן של השכן הוא שאחראי על התקנת תוכנות, תיקון המחשב ומציאת חומרים באינטרנט. אחת הבעיות הגדולות שנוצרות מכך היא הפער שבין מורים לתלמידים: המורים נותרים מאחור, בעמדת נחיתות, בכל הקשור לידע במחשבים - וזה לא תמיד נעים.



יוזמה חדשה של עמותת אתנה, הסתדרות המורים, משרד החינוך, תורמים ורשויות מקומיות אמורה לשנות זאת. במסגרת היוזמה, עשרות אלפי מורים ישראלים אמורים לקבל בשנים הקרובות מחשבים ניידים מתוצרת פוטג'יסו סימנס (Amilo Pro V3405), ולעבור הדרכה בת 112 שעות לשימוש במחשב - שעליה יקבלו גמול השתלמות. שלוש שנים לאחר שהמורה יקבל את המחשב, הוא יהיה זכאי לקבל אותו לרשותו בחינם. עלות המחשב בשוק הפרטי היא 1,100 דולר.



בימים אלה נערך פיילוט ראשון של חלוקת המחשבים ב-12 בתי ספר יסודיים בבאר שבע (חמישה בתי ספר) ובערד (חמישה בתי ספר), אליהם תורמים ארגון אורט העולמי וקרן דייוויד מיראג', ובירוחם (שני בתי ספר). בשנה הבאה יחולקו 6,000 מחשבים ניידים נוספים למורי ישראל, ובשנה שלאחר מכן יחולקו 10,000 מחשבים נוספים.



"אני מניח שיהיה לחץ מצד מורים לקבל ראשונים את המחשבים, אבל כרגע הפרויקט פועל בהתאם למציאת תורמים. אנחנו מחפשים תורם לכל עיר. אם יגיע יצחק תשובה וירצה לתרום מחשבים ניידים לנתניה, אז הפרויקט יתבצע שם", מסביר אורי בן ארי, לשעבר סמנכ"ל בנס טכנולוגיות וכיום מנהל עמותת אתנה והרוח החיה מאחורי היוזמה.



"אני מאמין שנגיע לכל עיר בישראל. המודל שלנו הוא למצוא תורם לכל בית ספר, עיר ומחוז. אנחנו עדיין מחפשים תורם-על שירצה לקחת אחריות על הפרויקט כולו".



ומה יקרה לעיר שלא תמצא לעצמה תורם?



"אלה שאין להם תורם יצטרכו למצוא אחד כזה, ואם הם לא ימצאו - נעזור להם למצוא. ראשי ערים ששמעו על הפרויקט פנו אלינו בכדי שנסייע להם להרים אותו ולמצוא תורמים.



"להרים פרויקט כזה עבור בית ספר לא דורש סכומי כסף גדולים. העלות היא אלפי דולרים, ועל כל תרומה שהרשות המקומית מביאה תגיע תרומה זהה מצדנו. מה שכן, אנחנו דורשים מהעירייה שיהיה אינטרנט אלחוטי בכל בית ספר בכדי לקבל את המחשבים".



כמה מחשבים תחלקו למורים?



"התוכנית מדברת על חלוקה של 40 אלף מחשבים ניידים בשלוש השנים הבאות. בתום השנה הרביעית נחלק 60 אלף מחשבים ניידים. אני מקווה שעד אז תחוקק הכנסת חוק שלפיו כל מורה בישראל צריך לקבל מחשב נייד ככלי עבודה סטנדרטי - כדי שלא נצטרך לחלק מחשבים ניידים לכל 128 אלף המורים בישראל".



בן ארי התחיל ליזום את פרויקט מחשב לכל מורה לפני כשנה בערך, עוד כשעבד בנס טכנולוגיות. את השם אתנה שאב מהמיתולוגיה היוונית, בה אתנה היא אלת החוכמה. "הייתי חבר בצוות שהנפיק את נס. לאחר שש שנים רציתי לבצע שינוי כיוון", הוא מסביר.



יש פרויקטים דומים בחו"ל?



"באנגליה הממשלה חילקה 120 אלף מחשבים והמורים הביעו שביעות רצון. המורה, כמו כל בעל מקצוע אחר, זקוק למחשב. הוא צריך גישה לאינטרנט בכדי לבצע מחקר. הוא צריך להראות לתלמידים מצגות. הוא יכול לתקשר באמצעות אי-מיילים ולתת ציונים".



"המורים הם הקטר של מערכת החינוך"



איך המורים מגיבים לרעיון שיקבלו מחשבים ניידים?



"הם מתלהבים מאוד שחושבים עליהם, שמוכנים לתת להם כלי עבודה. זה גם נותן להם סמל סטטוס מסוים.



"לפני שאנחנו מחלקים את המחשבים הניידים, אנחנו דורשים מכל בית ספר ורשות מקומית לעמוד בתנאים מסוימים: שתהיה רשת אלחוטית, שיהיה מקרן, שיהיה יחס מסוים של מחשבים נייחים עבור כל תלמיד, שתהיה מעבדה. שבית הספר לא יהיה מפגר לגמרי מבחינת תקשורת. בירוחם, למשל, יש יחס של חמישה מחשבים לכל תלמיד, בעוד שבמערכת החינוך כולה מדובר במחשב אחד לכל 12 תלמידים".



מי בעצם קובע שכאשר למורים יהיה מחשב נייד, הפער הדיגיטלי יצטמצם והם ייהפכו למורים טובים יותר?



"כיום אין ילד בכיתה שלא יודע להכין מצגת, לכתוב בוורד או להסתייע באינטרנט כדי לבצע עבודות. אבל אני לא בטוח שכל המורים יודעים לעשות זאת. למורים נוצר חוסר ביטחון עצמי במתן עבודות הכרוכות בשימוש במחשב. אני יכול לתת לך דוגמה: תלמידה סיפרה לי שהמורה שלה התעקשה שתכתוב את העבודה בכתב יד, ושאת הציון היא תקבל בפגישה במקום דרך האינטרנט.



"אין ספק שצריך גם להעלות את משכורות המורים ולתת להם יותר תמיכה ציבורית. צריך להעמיד את המורים בראש סדר העדיפויות החברתי אם אנחנו רוצים להיות מדינה מודרנית, והמורים הם הקטר שמוביל את מערכת החינוך. היוזמה הזו תסייע להם".



המורים יקבלו כעת מחשבים ניידים, אבל מערכת החינוך עדיין לא מוכנה ללימוד מקוון או דיגיטלי. איך המורים יעבירו את החומר לתלמידים באמצעות מחשבים אם הסביבה שלהם לא תומכת בכך?



"בדיוק מהסיבות האלה דרשנו שיהיו מקרנים ויחס מסוים של מחשבים. לא צריך להתנהג בתבוסתנות ולומר שבגלל שהסביבה לא מסייעת המיזם לא יעבוד. אני מאמין שאם איתנו לבתי הספר מחשבים, המורים ידרשו גם שהסביבה תהיה ממוחשבת".



החומר הלימודי בבתי ספר עדיין לא ממוחשב.



"היום אין תוכן כי טוענים שהמורים לא יודעים להשתמש בחומר ממוחשב. אבל מחשב משמש לא רק עבור לימוד בכיתה. אני רוצה שהמורים יתחילו לעבוד עם אי-מיילים: שיענו להורים במייל, שיתנו ציונים במייל. שיבצעו חיפוש באינטרנט אם הם צריכים. שתהיה להם גישה לאינטרנט שיפתח להם את העולם.



"אחרי שהמערכת תהיה מתקושבת והם יוכלו לתקשר עם התלמידים, הם יוכלו לעבור לשלב הבא. חוץ מזה, יש כיום במט"ח מערכי שיעור ממוחשבים נהדרים".



כיצד אתה חש נוכח העובדה שעוד מעט 2008, ומהפכת המיחשוב מגיעה רק כעת למורים - וגם זה כתוצאה מיוזמה פרטית, לא מיוזמה ממשלתית?



"במילה אחת: רע. העולם הופך להיות עולם של ידע, והידע קיים היום באינטרנט. מי שלא יודע להשתמש באינטרנט מאבד את הסיכוי להצליח.



"למה שמורה לגיאוגרפיה לא יוכל לפתוח גוגל Earth וללמד, במקום לגלגל מפה ולהציג לתלמידים? מדוע שמורה רק יספר על מוזיאון הלובר, ולא יראה לתלמידים באמצעות האינטרנט והמחשב איך הוא נראה? אני מאמין שכך צריך להתבצע לימוד בבית ספר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully