וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעבר של ערוץ עצמאי על תשתיות הלוויין והכבלים יעלה יותר מ-2 מיליון ש' בשנה

ערן גבאי

26.8.2007 / 9:31

המרוויחים העיקריים - הכבלים והלוויין. ההחלטה קשורה להכנסת רפורמת ערוצי החינם לחוק ההסדרים



יותר משנה וחצי לאחר שהרפורמה לכניסת ערוצי נישה חדשים לשוק הטלוויזיה הרב ערוצית הוכתרה ככישלון ולאחר דיונים, שימועים ועיכובים במשך שנים, קבע בסוף השבוע משרד התקשורת את דמי השימוש שיידרש כל ערוץ טלוויזיה חדש שירצה לפעול על גבי תשתית הכבלים לשלם לחברה. נקבע כי דמי השימוש יגיעו לכ-2.3 מיליון שקל בשנה - יותר מהתחזיות המוקדמות.



הרפורמה הזאת, שרבים תלו בה בעבר תקווה שתוכל לאפשר ליזמים חדשים להיכנס ולפעול על גבי תשתית חברת הכבלים, להגדיל את היצע התכנים, וליצור מהפכה של ממש בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית - נכשלה בשנים האחרונות.



בזמן שההגעה להסכם היתה נתונה לשיקול הדעת של שני הצדדים ולהגעה להסכמות ביניהם, פעלו בפועל עד כה מספר קטן של בעלי רישיונות מיוחדים, בהם ערוץ ההיסטוריה הישראלית, ערוץ קליקה וערוץ טבע הדברים.



במשך השנים פנו כמה גופים אל שר התקשורת בבקשה כי יעשה שימוש בסמכותו, ויקבע בעצמו את דמי השימוש להעברת ערוץ חדש של יזם עצמאי (בעל רישיון מיוחד) ברשת הכבלים.



בסוף השבוע, לאחר עיכובים רבים, הכריע שר התקשורת, אריאל אטיאס, וקבע שדמי השימוש השנתיים בעד העברת ערוץ שידור בעל רישיון מיוחד ברשת הכבלים יהיו כ-1.304 מיליון שקל מחיר קבוע; וכ-4,273 שקל נוספים תמורת כל מנוי על אותו ערוץ חדש (כך שלא יהיה יותר מ-1.068 מיליון שקל).



מטרת המחוקק בניסוח הרפורמה היתה שעשרות ערוצים חדשים יוכלו לעלות לשידור, לפנות בשידורי נישה לקהלי יעד מוגדרים ולהעצים את התחרות בענף הטלוויזיה הרב ערוצית. ואולם, כאמור, במשך חמש שנים רק שלושה ערוצים קיבלו את הרישיון המיוחד לשידור.



עד מהרה הסתבר שאין סיכוי למהפכה מלמטה בתכנים המשודרים בטלוויזיה הרב ערוצית - כששני רגולטורים (משרד התקשורת והמועצה לשידורי כבלים ולוויין) מחזיקים בסמכויות לניהול רפורמה אחת וכשמפיק עצמאי צריך להתמודד לבדו מול דואופול בקשיים (הכבלים והלוויין). במקביל, עלה בהצלחה לא קטנה שירות VOD (וידיאו לפי דרישה) בכבלים והקטין עוד יותר את כדאיות הפעלת ערוצי הנישה על ידי יזמים חדשים.



היחיד שיכול היה להחיות את הרפורמה היה משרד התקשורת, אך הוא העדיף במשך שנים לברוח מהחלטות. רק עתה, לאחר שנכנסה לחוק ההסדרים הרפורמה החשובה בהרבה להפעלת טלוויזיה דיגיטלית טריסטריאלית (קליטת חמישה ערוצי חינם - 10,2,1, 33 וערוץ הכנסת - בנפרד מתשתיות הכבלים והלוויין), החליט המשרד שניתן לקבל החלטה גם בעניין ערוצי הנישה העצמאיים וקיבל החלטה קשה מבחינתם של היזמים החדשים. אי אפשר לראות את ההחלטה שלא על רקע ניסיון לרצות את הכבלים והלוויין על רפורמת ערוצי החינם שבדרך, העשויה להוביל לנטישה של עשרות אלפי מנויים בתעשייה.



בכבלים ובלוויין העריכו אמנם תחילה את שווי דמי המעבר של הערוצים העצמאיים בכמה מיליוני דולרים בשנה, אך עד מהרה התקפלו לדרישה למחירים של מאות אלפי דולרים בודדים בשנה.



ההחלטה של אטיאס על דמי שימוש (קבועים ומשתנים) של יותר מ-2.3 מיליון שקל תקשה מאוד על יזמים חדשים להקים ערוצי נישה ולפעול על גבי תשתיות הכבלים או הלוויין.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully