וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המשבר בשוקי האשראי יש מי שלא מתקשה לממן רכישות: ריו טינטו לוותה 40 מיליארד דולר

סוכנויות הידיעות

26.8.2007 / 11:00

הביקוש לאג"ח עלה על ההיצע; מנגד - נפילה של 68% בהיקף הרכישות שביצעו קרנות השתלטות מתחילת החודש



חברות בעלות דירוג אשראי גבוה וקופות מזומנים גדושות אינן מתקשות להמשיך להשיג מימון מבנקים לביצוע מיזוגים ורכישות גדולים, למרות המשבר בשוקי האשראי. כך דיווח אתר חדשות הפיננסים מרקטווץ'. תנאי הכרחי נוסף לקבלת הלוואות מבנקים הוא ריחוק ממגזר הדיור האמריקאי, אשר נפגע קשות מהמשבר בשוק משכנתאות הסאבפריים בארה"ב.



כך למשל, ריו טינטו (סימול RIO.L), חברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם, השלימה בשבוע שעבר גיוס הלוואות בסך 20 מיליארד ליש"ט (40 מיליארד דולר) למימון רכישת יצרנית האלומיניום הקנדית אלקאן. ההלוואה - שניתנה על ידי קבוצת בנקים הכוללת את דויטשה בנק, קרדי סוויס, רויאל בנק אוף סקוטנלד וסוסייטה ג'נרל - היתה הגדולה מעולם שניתנה לחברה בורסאית בריטית, והרביעית בגודלה מעולם, לפי נתוני חברת המחקר דילוג'יק.



ריו טינטו הגישה בחודש יולי לאלקאן הצעת רכש בסך 38 מיליארד דולר, ובכך גברה על הצעת רכש עוינת שהגישה לאלקאן יצרנית האלומיניום האמריקאית אלקואה. שווי עסקת רכישתה על ידי ריו טינטו, כולל נטילת חובות של אלקאן, מסתכם ב-44 מיליארד דולר. מתוך סכום זה, נטלה כאמור ריו טינטו הלוואות בסך 40 מיליארד דולר.



הביקוש לאג"ח שהנפיקו ארבעת הבנקים למימון ההלוואה לריו טינטו, עלה על ההיצע, מסרה ענקית הכרייה. "הדיבורים על כך שהביקוש לאג"ח למימון ההלוואה לריו טינטו עלה על ההיצע, מאשרים על הטענה כי חברות גדולות בעלות דירוג אשראי גבוה אינן מתקשות להשיג אשראי", אמר האנליסט ג'ף ויצ'מן מחברת מחקר האשראי קרדיט-סייטס, לאתר מרקטווץ'. חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס מעניקה לריו טינטו דירוג של A+ וחברת מודי'ס מעניקה לחברה דירוג של Aa3.



המשבר שנרשם בשוקי האשראי גרם בחודש יולי לעיכוב סגירת עסקת רכישת יצרנית המכוניות קרייזלר על ידי קרן סרברוס ב-7.4 מיליארד דולר, ובאחרונה גם להקפאת השתלטות של ההנהלה על חברת שירותי טכנולוגיית המידע אפיליאייטד קומפיוטר סרווייסס (סימול ACS).



יתר על כן, רכישות של חברות על ידי קרנות השתלטות בסך 220 מיליארד דולר ממתינות למימון בארה"ב לבדה, לפי נתוני חברת המחקר תומסון פייננשל. לפיכך אין פלא שהמשבר בשוקי האשראי העמיד בספק את השלמתן של מספר עסקות, אפילו כאשר מדובר ברכישות של חברות שאין להן כל קשר למגזר הדיור. בין העסקות שהתעורר באחרונה ספק לגבי יציאתן לפועל - רכישת חברת החשמל האמריקאית TXU על ידי קרנות ההשתלטות KKR וטקסס פסיפיק תמורת 45 מיליארד דולר, ורכישת יצרנית הכימיקלים האנטסמן על ידי חברת ההשקעות הפרטית אפולו מנג'מנט.



רכישות שביצעו חברות השקעה פרטית היוו 17% מסך המיזוגים והרכישות שבוצעו בעולם בשנה שעברה, ומתחילת השנה ועד תחילת חודש אוגוסט היוו 26% מכלל העסקות, לפי נתוני דילוג'יק. עם זאת, מאז תחילת חודש אוגוסט ועד ל-21 בחודש, הודיעו חברות השקעה פרטית על עסקות בהיקף של 13 מיליארד דולר בלבד, נפילה של 68% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת, בעוד שסך המיזוגים והרכישות בעולם באותה התקופה ירד ב-8% בלבד.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully