וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בשוקי ההון בארה"ב יחודש ביום שני

יהודה שויצר

14.9.2001 / 0:09

לראשונה מאז 1933 ישותק המסחר ל-4 ימים; גורמים רבים בשוק מברכים על ההחלטה - "אנו צריכים זמן לעכל את המתרחש"

לראשונה מאז 1933, שוקי ההון בארה"ב יהיו סגורים ארבעה ימים ברציפות. מנכ"ל בורסת ניו יורק, ריצ'ארד גראסו, הודיע כי המסחר בבורסות ארה"ב יחודש ביום שני בבוקר. גראסו ציין כי ראשי שוקי ההון בארה"ב החליטו על אי חידוש המסחר בעצה אחת עם יו"ר רשות ניירות ערך של ארה"ב, הארווי פיט.

גורמים רבים בעולם העסקים בירכו על החלטה זו של ראשי שוק ההון. "אני מעדיפה שהמסחר יחודש רק ביום שני", אמרה דונה ון בלאק, מנהלת אגף המסחר בחברת ברנדיוויין. ון בלאק הדגישה כי איבדה לא מעט חברים באסון ורצוי כי כל הגורמים המעורבים במסחר ינצלו את סוף השבוע על מנת לעכל את מימדי האסון.

הנשיא ג'ורג וו. בוש הכריז על יום שישי כיום של "תפילה וזיכרון". הנשיא עודד את האומה האמריקאית לצאת ולהתפלל להצלת הלכודים מתחת להריסות. הכרזה זו של בוש עודדה את ראשי שוק ההון לנקוט בצעד של הפסקת המסחר.

מתקפת הטרור ההרסנית תיכנס לדפי ההיסטוריה לא רק בהיקף חסר התקדים של הנפגעים, אלא גם בהשלכותיה על הכלכלה העולמית.

קצת היסטוריה

מאז החלה לפעול בשנת 1885 הופסק המסחר בבורסת ניו יורק עשרות פעמים, אך בעיקר לתקופות זמן קצרות. הפסקת מסחר בבורסה קשורה תמיד לאירועים דרמתיים - שמחים ועצובים כאחד.

הפסקת המסחר המפורסמת ביותר היתה מיד לאחר רצח נשיא ארה"ב קנדי ב-22 בנובמבר 1963. הרצח התרחש בשעה 13:30 בצהריים (שעון ניו יורק), והמסחר הופסק ב-14:07 שעון ניו יורק. בפרק הזמן הקצר שבו הופסק המסחר הספיק מדד דאו ג'ונס לאבד כ-3% מערכו. הפסקת המסחר המהירה נבעה מאי ודאות ששררה בשעות הראשונות לאחר הרצח, כשאחת הסברות הראשונות היתה שההתנקשות בנשיא קשורה למלחמה הקרה.

רצח קנדי אירע כאמור ביום שישי, והמסחר בבורסה התחדש רק ביום שלישי. יום שני הוכרז כיום אבל לאומי ולא התקיים בו מסחר. למרות ההקשר השלילי של הפסקת המסחר בבורסה, פעולה זו נקשרה לא אחת לאירועים משמחים בקנה מידה גדול. אחת מהפסקות המסחר המפורסמות היתה לאחר הנחיתה של האדם הראשון על הירח ב-21 ביולי 1969.

הפסקת המסחר הארוכה ביותר בהיסטוריה של הבורסה בארה"ב אירעה ביולי 1914, עם פתיחת מלחמת העולם הראשונה. אז הופסק המסחר בבורסה של ניו יורק למשך ארבעה וחצי חודשים.

18 טרוריסטים שיתקו את כלכלת העולם

על פי הערכות ה-FBI היו על סיפון המטוסים שנחטפו 18 טרוריסטים. אותם 18 טרוריסטים הצליחו בפעולתם לשתק את לב ליבו של מרכז הכלכלה העולמי. המתקפה גרמה לשיתוק מוחלט של רובע העסקים והפיננסים העולמי, וגרמה לשיבושי מסחר ולתנודות קשות בבורסות בכל רחבי העולם.

השיתוק של רובע העסקים, הממוקם ב-downtown מנהטן, נבע גם מהחלטתו של ראש העיר של ניו יורק, רודי גו'ליאני, לסגור את דרום מנהטן מרחוב 14 ודרומה לכניסת אזרחים. גם הגשרים והמנהרות המוליכים אל האי נסגרו.

במרכז הסחר העולמי ובבניינים הסמוכים לו ממוקמים משרדים רבים של חברות השקעות. משרדי בורסת הנאסד"ק עצמה ממוקמים בקומות 49 ו-50 בבניין ליברטי פלאזה, שנמצא ממול למקום שבו ניצבו מגדלי התאומים. היום דווח כי חלק מבניין זה אף הוא נפגע.

אחרי הפיגוע - הכלכלה לאן?

בית ההשקעות מורגן סטנלי הוריד את תחזית הצמיחה העולמית בעקבות מתקפת הטרור בארה"ב. הכלכלן הראשי של מורגן סטנלי, סטיבן רואץ', כתב ממילנו כי להתקפה יש פוטנציאל לגרום זעזוע חמור לביטחון הצרכנים בארה"ב. בעקבות זאת חוזה רואץ' כי הצמיחה בשנת 2001 תהיה 1.5% לעומת תחזיות קודמות ל-2%. לשנת 2002 הקטין האנליסט את התחזיות ל-3% או פחות, מ-3.4%.

עם זאת, ראוי לציין כי יש להתייחס להערכה זו של רואץ' בערבון מוגבל לנוכח ההלם והבלבול שהתמונות הקשות זרעו בלב רבים, ובליבו בפרט. רואץ' ציין כי דבריו נכתבו בעודו במצב של הלם. הוא שהה במלון במילנו במסגרת מסע עסקים. חבריו לעבודה נמצאו בחלקם בבניינים שהתמוטטו באסון, אותם ראה ב-CNN.

למרות הערכותיו הקשות של רואץ', ניתוח היסטורי של פעמים אחרות בהן הופסק המסחר כתוצאה מטרגדיה לאומית הוכיח כי המדדים שבים ומתאוששים במהרה. לטווח קצר גורמים אירועים מסוג זה לפאניקה, חשש ושיבוש המערכת הכלכלית, אך אז מגיע השוק לתחתית, ושנה לאחר מכן השווקים הפיננסיים חזקים יותר עם שיבת היציבות הכלכלית והמשקיעים. הערכה זו עולה מבדיקה שערך גיבונס ברק, עורך באתר האינטרנט MarketHistory.com, המספק נתוני מסחר וסטטיסטיקה.

השוק עלול לגלות אי יציבות לטווח קצר, אך מיד אחר כך תשלוט המגמה הפרית, העריך גיבונס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully