וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום לפני ההודעה על הריבית שוררת הסכמה בקרב הכלכלנים: הריבית תעלה מחר ב-0.25% וייתכן שב-0.5%

טל לוי

26.8.2007 / 13:17

בבתי ההשקעות סבורים כי בסוף השנה תעמוד הריבית על 4.5%-5%



יום אחד לפני ההודעה על הריבית ובבתי ההשקעות קיים קונצנזוס הקובע כי ריבית בנק ישראל תעלה מחר. בכל בתי ההשקעות סבורים כי הריבית תעלה לפחות ב-0.25% (לרמה של 4%) ויש גם מי שסבור שנגיד הבנק יבחר להעלות את הריבית ב-0.5%. ריבית בנק ישראל הנוכחית עומדת על 3.75% לעומת ריבית של 5.25% הנהוגה בארה"ב.



מדד חודש יולי שעלה בשיעור ניכר של 1.1% הפתיע, שכן התחזיות דיברו על עלייה של סביב 0.8%. האינפלציה הגבוהה מאותתת על עליית מחירים במשק, כאשר הצעד הכלכלי המקובל במקרים שכאלה הוא "צינון" הצריכה באמצעות העלאת ריבית: כאשר הריבית גבוהה, קיים תמריץ לחסוך כסף רב יותר ולא להוציאו על קניות.



העלאת ריבית אינה חביבה על המשקיעים בבורסה שכן מצד אחד היא מטילה הוצאות מימון גבוהות על החברות ומצד שני גורמת לציבור להסיט כסף לטובת השקעה בטוחה בפקדון בנקאי ולא בבורסה.



הקונצנזוס: הריבית תעלה ב0.25% ואולי ב-0.5%



בבית ההשקעות מיטב סבורים, כי "הנגיד יתלבט בין העלאת הריבית לחודש ספטמבר בשיעור של 0.25% לבין העלאתה בשיעור של 0.5%". הכלכלנית הראשית בבית ההשקעות אי.בי.אי, איילת ניר סבורה כי "בנק ישראל יודיע על העלאת ריבית של 0.25% לפחות", אולם מוסיפה, כי "לא נופתע באם יבחר הנגיד להעלות את הריבית בשיעור גבוה יותר".



בהראל ביטוח ופיננסים סבורים כי הריבית תועלה ב-0.25% כאשר עד סוף השנה (כולל החלטת הריבית בדצמבר 2007) תעמוד הריבית על 4.5%. הנתונים הללו נכונים לתנאי השוק הנוכחיים כאשר שינויים בשער החליפין ובתנאי השוק עשויים לשנות את התחזית.



בבנק ההשקעות מורגן סטנלי לא מספקים תחזית ספציפית למחר אולם בסקירה שהוציא האנליסט סרחאן סביק לפני יומיים הוא צופה, כי "בנק ישראל יעלה את הריבית לרמה של 4.75%-5%" לעומת רמה נוכחית של 3.75%. פירוש הדבר כי סביק צופה עליית ריבית של 1%-1.25% עד סוף השנה.



בבנק ההשקעות להמן ברדרס סבורים כי בשל ההצמדה הנרחבת שקיימת בישראל לשער הדולר, הרי שבנק ישראל יעקוב אחר הריבית בארה"ב. הפער אותו רואים בלהמן כסביר עומד על 0.5% לטובת ארה"ב. פירוש הדבר כי אם הפדרל ריזרב יותיר את הריבית ברמה של 5.25%, מעריכים בלהמן ברדרס כי הריבית בישראל אמורה לעמוד על 4.75%. בבנק ההשקעות סיטי (לשעבר סיטיגרופ) צופים עלייה של 0.25%.



בבנק לאומי נוקטים בלשון עמומה וכותבים, כי "אם עד לסוף השבוע שעבר היה נראה כי העלאת הריבית צפויה להיות אגרסיווית יותר, כיום בשל היחלשותו של הדולר מול השקל וירידת מחירי הנפט שצפויות למתן את קצב האינפלציה בחודשים הבאים נראה כי קיימת הסתברות גבוהה יותר להעלאה מתונה בלבד".



בבנק הפועלים כותבים, כי "ההערכות הן, כי בנק ישראל יעלה את הריבית השקלית ביום שני הקרוב" אולם לא כותבים בכמה בדיוק. לעומת זאת, כותבים בבנק כי על פי התחזית של המחלקה הכלכלית, הריבית בסוף השנה צפויה להגיע לרמה של 4.5% שהיא "ריבית ריאלית סבירה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully