פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      זה לבן על לבן

      אם אתם חסידים של מוצרי חלב, כדאי שתדעו שלא כל הלבן בריא. מדריך מעדני החלב של ישראל: מה הכי מומלץ ועל מה כדאי לוותר

      גם ההורה המודע והמתוחכם ביותר יתקשה לעמוד מול מקרר מעדני החלב בסופרמרקט ולהחליט, באופן מושכל ולא אינטואיטיבי בלבד, איזה מעדן בריא יותר ומתאים יותר לילדיו: מהמדף מחייכים אליו עשרות מעדנים עם הבטחות שיווקיות שונות ומשונות על ערכים בריאותיים וטעמים חדשים ומפתיעים, וההשוואה ביניהם כמעט בלתי אפשרית. וכשהילד מתלווה לסיבוב בסופר, מה שיכריע את הכף בבחירה יהיה פשוט - איזו אריזה הכי מוצאת חן בעיני הילד. אחרי הכל, גם זה שיקול.

      לנוכח הבלבול הזה יצאנו לבדוק אחת ולתמיד, בסיוען של הדיאטנית הקלינית אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבית החולים איכילוב בתל אביב והמחלקה לתזונה במכללת אריאל, והדיאטנית ד"ר הגר שפר, מומחית לתזונת ילדים, אילו מהמעדנים מומלצים יותר לילדינו ואילו פחות.

      הכי מומלצים

      גמדים תות בננה; דניאלה; מעדנים מסדרת טום וג'רי; מעדני תות למבוגרים של דנונה ויופלה: רז ממליצה על גמדים, מכיוון ש"הם מכילים כמות טובה של סידן וחלבון, לא הרבה סוכר, מועשרים בוויטמינים ולא פחות חשוב - הם מגיעים באריזות של 50 גרם, כך שצריכתם לא מוגזמת".

      על דניאלה אומרת רז: "זו יותר גבינה ממעדן. המרקם הגבינתי משביע, ואם כבר נותנים לילד משהו מתוק, זה עדיף על מעדנים אחרים, כי יש בזה פי שניים יותר חלבון מהממוצע. עם זאת, ברור שגבינה רגילה עדיפה על דניאלה, כי היא לא מכילה סוכר ויש בה פחות קלוריות".

      שאר המעדנים שנכנסו לרשימת המומלצים מצטיינים במינונים נכונים וטובים של סידן, נתרן וחלבון, וחלקם מכילים גם ויטמין D וויטמינים אחרים. העובדה שמעדנים שאינם ייעודיים לילדים נמצאו כמומלצים גם לילדים היא נקודה למחשבה להורים רבים שכלל לא מתייחסים למוצרים אלה כשהם בוחרים לילדיהם מעדן. רז מסבירה שחלק מהמעדנים לילדים פחות מוצלחים מבחינה תזונתית מהמעדנים הרגילים, מכיוון ש"החברות מנסות לקלוע לטעם הילדים והרבה פעמים מוסיפות יותר סוכר למעדנים שלהן כדי להגיע למתיקות שהם אוהבים".

      ככה ככה

      פרילי תות; באדי תות; גמדים פטל משמש תות; דני וניל ושוקולד; קרלו וניל ושוקולד: מעדנים אלה זכו לדירוג "בינוני" על ידי רז ושפר והם פחות מומלצים מסיבות שונות כמו רמות סידן נמוכות יותר, כמות קלוריות או פחמימות גבוהה יותר, או כמות פחותה של סידן לעומת המעדנים המצטיינים.

      מעניין, למשל, למצוא בקבוצה זו את הסדרה החדשה של גמדים פטל משמש תות, בעוד שסוג אחר של גמדים, תות בננה, נמצא ברשימת המומלצים. הסיבה היא שבסוג זה של גמדים, המיועד גם להקפאה, יש כמות גדולה יחסית של קלוריות (134 ל-100 גרם) - לעומת גמדים תות בננה המכילים 110 קלוריות. מתברר שגם בתוך אותו מותג יכולה להיות שונות בין הערכים התזונתיים של מוצרים שונים, כך שכדאי להציץ בטבלת הערכים לפני שמכניסים את המוצר לעגלה.

      הכי פחות מומלצים

      מילקי ומילקי טופ; באדי שוקולד; מעדן תות של טרה; דנונה תות + קורנפלקס מצופה שוקולד: במעדנים הפחות מומלצים מככבים כמובן המעדנים עם התוספות. מילקי, למשל, מגיע עם תוספת של קצפת העשויה משמנת מתוקה ומכילה אחוזי שומן גבוהים ומספר קלוריות גבוה. מילקי טופ, שמכיל בנוסף גם שבבי שוקולד, הוא בעייתי אפילו יותר מבחינה תזונתית וכך גם דנונה תות שמגיע עם קופסת קורנפלקס מצופת שוקולד לידו.

      "המעדנים עם התוספות הם פחות מומלצים", אומרת רז. "ראשית, הם מגיעים באריזות גדולות יותר ומכילים המון קלוריות והמון נתרן וגם אחוזי שומן גבוהים בהרבה ממעדנים רגילים. גם מבחינת חינוך לתזונה נכונה, גרוע מאוד להרגיל את הילד לאכול כל דבר עם תוספת או לשלב ממתק בכל ארוחה, בטח ובטח כשהתוספת הזו מורכבת משוקולד או סוכריות - זה חינוך לצריכת מזון לא מאוזנת ולא בריאה. הורים שנותנים את זה לילד צעיר צריכים לקחת בחשבון שהם מציבים רף שממנו הילד ידרוש לאכול כל דבר עם ממתק או הפתעה ולא יוכל ליהנות ממזון פשוט ובריא".

      הכי בריאים - היוגורטים הטבעיים

      זה אולי נשמע טריוויאלי, אבל בכל זאת כדאי להזכיר זאת שוב - היוגורטים ה"טבעיים", הלבנים הפשוטים, הם הבריאים והמומלצים ביותר לילדים: עם כמעט חצי מכמות הקלוריות הממוצעת, פי שניים חלבון, פחות סוכר וכמות יפה של סידן ובלי צבעי מאכל - מדובר במוצר עדיף בהרבה מבחינת ערכים תזונתיים מהיוגורטים הממותקים.

      אבל איך לעזאזל משכנעים את הילד לאכול אותם ולא את היוגורט המתוק עם הציור של גיבור הילדים האהוב עליו? התשובה של הדיאטנית הקלינית אולגה רז מאוד פשוטה - מינימום חשיפה ליוגורטים המתוקים בשנים הראשונות לחיי הילד: "ילד שלא טעם מתוק מלכתחילה, לא ידרוש אותו", אומרת רז. "לעומת זאת, ברגע שילד טועם מתוק - לא תהיה כמעט אפשרות לתת לו מזון מקביל לא מתוק.

      "זה אומר שעדיף לתת לו בהתחלה ולמשך זמן ארוך ככל הניתן את היוגורטים הטבעיים כדי שיכיר וייהנה גם מהטעם הטבעי של מזון". לדברי רז, "הרצון שלנו לתת מה שבעינינו הוא 'הכי טעים' לא בהכרח מיטיב עם הילד, וחשוב לזכור שתינוק וילד קטן עדיין לא נחשפו לטעמים האלה וכדאי לדחות את החשיפה הזו ככל האפשר, עד לשלב שבו הילד דורש זאת בעצמו".

      הדיאטנית הגר שפר ממליצה על יוגורט טבעי כארוחת בוקר, בשל רמת הסוכר הנמוכה שמאפשרת שמירה על רמות אנרגיה וריכוז טובות בלימודים. "מי שמעדיף קצת מתיקות אני ממליצה לו להוסיף כפית ריבה או סירופ מייפל אמיתי - ילדים מאוד אוהבים את השילוב הזה". את היוגורטים והמעדנים היותר מתוקים לילדים ממליצה שפר להשאיר לארוחת אחר הצהריים: "בצורה כזאת הם לא צורכים ארוחה עמוסה בסוכר לפני הלימודים וכך לא מזיקים לריכוז".

      חיידקים - לא יועיל לא יזיק

      הורים רבים שולחים את ילדיהם לגן או לבית הספר עם בקבוקון של משקה יוגורט פרוביוטי (המכיל חיידקים פרוביוטיים), שנהנה מתדמית בריאותית לעילא ולעילא. ואולם, האם היוגורטים האלה אכן מקיימים את ההבטחה?

      קודם כל קצת סדר: על המדף קיימים שלושה מוצרים בבקבוקונים: אקטימל, יופלה 360 וגמדים. חשוב לדעת שהגמדים הם אמנם משקה יוגורט בבקבוק, אך זהו אינו משקה פרוביוטי, אלא פשוט יוגורט נוזלי.

      לגבי האחרים, הדיאטנית הקלינית אולגה רז לא מצאה הבדלים משמעותיים בערכים התזונתיים ולדבריה "שניהם בעלי ערכים תזונתיים טובים, כמו מספר קלוריות נמוך, נתרן נמוך יחסית, כמות קטנה בבקבוקון, פחות סוכר לעומת מעדנים אחרים, וכמובן החיידקים הפרוביוטים שמשפרים את פעילות המעי ועוזרים במניעת עצירות או שלשול".

      עם זאת, לדברי רז "יש ויכוחים האם סוגי החיידקים האלה אכן מתיישבים במעי, ולכך אין תשובה מוחלטת. בכל מקרה, להזיק זה בטח לא יכול". האם הם יכולים לשמש תחליף לארוחת בוקר? לדברי רז לא, "מכיוון שהמרקם שלהם נוזלי ולכן הם אינם משביעים. לעומת זאת, הם בהחלט יכולים להחליף שוקו בבוקר ועדיפים עליו".

      ממשרד הבריאות נמסר: "משקאות המכונים פרוביוטיים מותרים לצריכה לתינוקות לקראת סוף השנה הראשונה לחייהם".

      "הילדים מעדיפים מעדן חלב ולא יוגורט"

      תנובה: "רוב הילדים מעדיפים לאכול מעדן חלב ולא יוגורט. מבין מעדני החלב המוצעים כיום בשוק, קרלו מציע יתרונות בריאותיים העולים על שאר המעדנים.

      "כל מעדני קרלו עברו לכמות של 2% שומן בשנה האחרונה והם הועשרו בתוספות של סידן וברזל, החשובים ביותר להתפתחות הילד. באדי יעבור שינוי בחודשים הקרובים, עם המעבר לייצור במחלבת אלון תבור".

      שטראוס: "אל מול מגוון האופציות עתירות השומן והקלוריות הנמצאות בשוק, מספקים כל מעדני החלב של שטראוס אלטרנטיבה בריאה יותר, עשירה בסידן וחלבון ודלה בשומן. מעדנים אלה נותנים מענה לצורך של הילדים בחטיף מפנק. לכל היוגורטים של שטראוס יש יתרונות בריאותיים. כתוצאה מתהליך התסיסה של היוגורט, יש בו חיידקים חיים, התורמים לבריאות העיכול, לספיגת ויטמינים ומינרלים, לפעילות החיסונית של הגוף ולבריאות הכללית. דנונה תות + קורנפלקס מצופה שוקולד הוא דרך לשכנע 'סרבני יוגורט' להיכנס לקטגורית היוגורטים על-ידי שילוב של תוספות מפנקות עם יוגורט בריא".

      מטרה לא התקבלה תגובה.

      הידעתם?

      מזון של ילדים לא צריך להיות דל קלוריות, כי זו אנרגיה הדרושה להם לגדילה. כמות טובה של קלוריות במעדן חלב היא בערך 100 קלוריות ל-100 גרם

      שימו לב!

      עדיף לתת לילדים לאכול מעדנים מתוקים אחר הצהריים ולא בבוקר, כדי שלא ייפגם הריכוז שלהם לפני שעות הלימודים