וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יונתן נשיא: "המיזוגים מתחדשים והמשקיעים חוזרים"

שרית מנחם

27.8.2007 / 9:16

מנהל תחום השקעות גלובליות בפעילים חושב שיש הזדמנויות במניות ערך ובאפיק האג"חי



בסוף השבוע התפרסמו עוד ידיעות על חשיפה של גופים פיננסים למשבר הסאבפריים. ואולם בניגוד להלך הרוח שאיפיין את החודש האחרון, החדשות לא תורגמו לירידות חדות ונראה שהמשקיעים מתרגשים הרבה פחות מהנתונים.



"יש ירידה בפחד ויש לא מעט אינדיקטורים שמראים זאת", מסביר יונתן נשיא, מנהל תחום השקעות גלובליות בפעילים. "הירידה בפחד מתורגמת היטב במדד ה-vix, שמודד את התחזיות לגבי תנודתיות עתידית במדד ה-500 S&P ומכונה 'מדד הפחד'". נשיא מצביע על זינוק המדד ביותר מ-100% בשיא הפאניקה והירידה המשמעותית נרשמת בגרף בימים האחרונים.



"הפחד יורד וזו אינדיקציה טובה לשוק, במיוחד למגזר הפיננסים. לא בטוח שלא יגלו עוד שלדים, אבל הביטחון מתחיל לחזור. גם התעוררות צנועה בפעילות הרכישות ומיזוגים תורמת למצב הרוח. היעדר תהליכים מסוג זה ויסתו תחזיות צמיחה של חברות רבות ובוודאי שהשפיעו על השווקים הפיננסיים".



נשיא מדגיש כי המרווחים במחירי המניות על עסקות שכבר הודיעו עליהן עוד לא נסגרו. ואולם יש מגמת הצטמצמות בימים האחרונים: "תהליך זה מורה שהעסקות ייסגרו, ולכן הפער בין מחיר המניה בשוק למחיר המניה בזמן הרכישה - מצטמצם".



בין ההשקעות הבולטות שמציין נשיא: הודעת קרן ההשקעות של דובאי על רכישה של 9.5% ממניות MGM תמורת 5.1 מיליארד דולר. כמו כן, הבורסה של דובאי פירסמה הצעת רכש לבורסה של סטוקהולם תמורת 4 מיליארד דולר. יש גם את ההשקעה של 2 מיליארד דולר על ידי בנק אוף אמריקה, הבנק השני בגודלו בארה"ב, בחברת המשכנתאות הגדולה בארה"ב קאנטריוויד פיננשל - השקעה מעודדת מאוד לאור המשבר בענף.



איפה יש הזדמנויות השקעה



כעת, כשמסתמנת רגיעה מסוימת בשוק, נשיא מדגיש כי נוצרו הזדמנויות השקעה. הוא מסביר כי במשברים שכאלה, חברות צמיחה סופגות מימושים גדולים יותר ביחס לחברות ערך שמאופיינות באיתנות גבוהה יותר. ואולם המשבר הנוכחי הציג תמונה הפוכה. מניות של חברות ערך נחתכו יותר ממניות צמיחה.



"חלק מהירידות נובע מפעילותן של קרנות הגידור שנהגו למקם פוזיציית קנייה (LONG) על מניות ערך ומכירה בחסר (SHORT) על מניות צמיחה. כשהגיע המשבר ספגו הקרנות הפסדים גדולים, בעיקר בשל הפוזיציות באשראי. כדי לעמוד בדרישות הביטחונות של הבנקים הם נאלצו לסגור פוזיציות במהירות.



הפוזיציות באשראי לא היו נזילות, ולכן לא היה ניתן לממש אותן והקרנות נאלצו לסגור פוזיציות באפיק המנייתי. הקרנות מכרו מניות ערך, וקנו מניות צמיחה (כדי לסגור את הפוזיציה של השורט יש לקנות את המניות בחזרה). התהליך גרם לירידות לא מוצדקות במניות הערך שנבעו מקשיים טכניים של גופים פיננסיים להתמודד עם דרישות הביטחונות".







גם באפיק האג"חי נשיא סבור שיש הזדמנויות אטרקטיוויות: "הבהלה לא היתה מובחנת, משקיעים וגופים פיננסיים מכרו הכל. יש איגרות חוב קונצרניות אמריקאיות המדורגות גבוה ביותר (AAA), שפתחו מרווחי תשואה של 100 נקודות (1%) מול אג"ח ממשלתיות אמריקאיות. גם אג"ח של ממשלת ישראל נסחרת עם מרווח של 1.5% מול אג"ח אמריקאית. אין ספק שיש איגרות חוב רבות ששווה דווקא עכשיו לשקול לקנות אותן", מסכם נשיא.



התאוששות איטית



בשל השונות הגדולה בשיעורי הריבית במדינות שונות בשנים האחרונות משקיעים רבים אימצו את אסטרטגיית ההשקעה Carry Trade. מדובר בלקיחת הלוואות במטבעות שהריבית עליהם נמוכה יחסית (ין יפאני ופרנק שוויצי) והמרתם והפקדתם למטבעות שהריבית עליהם גבוהה הרבה יותר (דולר ניו זילנדי וקרונה איסלנדית).



"היקף הפוזיציות האיץ את התיסוף של המטבעות 'היקרים' (בעלי הריבית הגבוהה). המשקיעים הרוויחו גם מפערי הריבית העצומים וגם מהתחזקות המטבעות שאותם רכשו. ואולם המשבר והבריחה מסיכון גרמו למשקיעים לסגור פוזיציות במהירות בבת אחת. התהליך גרם למטבעות בעלי הריבית הנמוכה להתחזק מאוד על חשבון המטבעות היקרים שאיבדו מערכם מול הדולר, ועוד יותר מול הין היפאני".



נשיא מדגים את הפיחות החד בדולר הניו-זלנדי שאיבד מהשיא לשפל תוך שלושה שבועות כ-15% מול הדולר האמריקאי. הקרונה האיסלנדית איבדה באותה תקופה כ-17%. לעומת זאת, הין היפאני התחזק מול הדולר בכ-8% באותה תקופה. לדברי נשיא מי שהיה בפוזיציית Carry Trade של הין היפאני מול הקרונה או המטבע הניו-זילנדי הפסיד בין 18%-25% מהשקעתו.







הרגיעה בשווקים הביאה להתחזקות המטבעות ה"יקרים", אולם נשיא מדגיש כי הם עדיין רחוקים מרמות השיא. "הפוזיציה הניבה למשקיעים הפסדים כבדים יחסית. גם אם שווקי המניות יחלו במגמת עלייה, לא ברור שהחיבה לסיכון מטבעי תחזור כל כך מהר. מדובר בטראומה משמעותית, באפיק זה ההתאוששות לא תהיה מהירה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully