וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם השועלים הגדולים בשוק ההון לא מאמינים למה שקורה כאן: ילין לפידות פותחים מחדש את ההסכם עם לידר

טל לוי

27.8.2007 / 10:09

לידר חתמה ביוני 2006 על עסקה לרכישת 50% מבית ההשקעות ילין לפידות תמורת 15 מיליון שקל



אחד הספרים הפופולריים בהם נתקל כל רו"ח הוא ספרו של רו"ח יאיר לפידות "הערכת שווי חברות": ספר כבד המכיל כ-500 עמודים וסוקר מודלים שונים להערכת שווי חברות. בצעד אירוני, חתם מחבר הספר על עסקה קצת פחות מוצלחת והוכיח כי גם המודל המתקדם ביותר אינו מסוגל לחזות את העתיד.



15 מיליון שקל עבור 50% מבית השקעות שמנהל כ-8 מיליארד שקל. זו תמציתה של העסקה לפיה נרכשו 50% מבית ההשקעות ילין לפידות בידי לידר לפני כשנה.



הפער האדיר הזה בין המחיר ששולם למחיר האמיתי של הנכסים כיום, לא נעלם מעיניהם של דב ילין ויאיר לפידות. בלידר שוק הון הוציאו אתמול בערב הודעה מעניינת שתמציתה: תיקון ההסכם על פיו רכשה לידר 50% מבית ההשקעות ילין לפידות תמורת כ-15 מיליון שקל. על פי ההודעה דנים הצדדים בין היתר, בהגדלת הסכום שישולם לדב ילין וליאיר לפידות ובתיקון הסכמי הניהול.



כך כנראה תגיע לסיום אחת מעסקות הרכישה המפתיעות, שלא לומר המתמיהות, שנעשו בשוק ההון בשנים האחרונות.



השאלה הראשונה המתבקשת היא מדוע יסכימו בלידר לשלם עוד כסף עבור חוזה שכבר נחתם. סיבה אפשרית ראשונה היא שמדובר בתיקון של עיוות אמיתי, אולם זו אינה סיבה עסקית, שכן חוזה הוא חוזה.



מצד שני, בלידר מעוניינים מאוד שבעלי הבית של ביצת הזהב יהיו מרוצים ולכן הם מוכנים לפתוח את הכיס ולשלם להם היטב. אחרי הכל, מנהלי השקעות טובים הם מצרך נדיר בשוק ההון ולא חסרים בתי השקעות שיהיו מוכנים לשלם סכומים נדיבים יותר. בלידר כל כך מעוניינים בשירותיהם של ילין ולפידות עד כי הם מוכנים להעלות רטרואקטיווית את מחיר ההשקעה שלהם בחברה.



בית השקעות מוצלח במחיר זול



בית ההשקעות ילין לפידות נחשב לסיפור הצלחה הן מבחינת התשואות שהוא מציג והן מבחינת היקף גידול הנכסים. סיפור כה מוצלח עד כי אפילו שני המייסדים לא צפו אותו. סיפור הרכישה נחשב לסיפור מעט פחות מוצלח.



ביוני 2006 רכשה חברת לידר (שבשליטת יאיר פודים, איציק שרם ואביגדור קלנר) 30% מחברת ילין לפידות תמורת 1.9 מיליון דולר ששיקפו לחברה שווי שוק של כ-6.5 מיליון דולר. ילין לפידות היה אז בית השקעות צנוע שניהל כ-900 מיליון שקל.



ארבעה חודשים מאוחר יותר מיהרו בלידר לממש את האופציה שניתנה להם ולרכוש עוד 20% מבית ההשקעות תמורת 6.7 מיליון שקל נוספים. בסך הכל, מכרו דב ילין ויאיר לפידות 50% מבית ההשקעות שהקימו תמורת כ-15 מיליון שקל.



מחיר של 15 מיליון שקל עבור בית השקעות שמנהל כ-900 מיליון שקל, יכול להירשם, בדוחק, כעסקה סבירה. שנת 2006 היתה שנת הפריצה הגדולה של בית ההשקעות הצנוע שדיווח בסוף אותה שנה כי הוא מנהל כבר 4.6 מיליארד שקל לעומת מיליארד שקל בלבד בסוף 2005.



הנכסים של ילין לפידות (קופת גמל, קרן השתלמות וקרנות נאמנות) הניבו ב-2006 דמי ניהול של כ-18.4 מיליון שקל לעומת 4.7 מיליון שקל בלבד בשנת 2005. על רקע נתונים מצוינים אלה, מחיר של כ-15 מיליון שקל נראה, איך לומר, מעט נמוך. בילין לפידות ממשיכים להפגין צמיחה מהירה וכעת מנהלים שם כבר סכום עתק של כ-8 מיליארד שקל.



כמה שווה בית השקעות?



קרנות הנאמנות וקופות הגמל הבנקאיות נמכרו על פי מפתח של כ-3% מהנכסים שהן מנהלות, מה שמכתיב במקרה זה תג מחיר של כ-240 מיליון שקל. בית השקעות פרטי נמכר במחירים גבוהים פי שניים, כך שמדובר בסכום שעשוי להגיע לכ-500 מיליון שקל. ובכל זאת, דב ילין ויאיר לפידות מכרו את בית ההשקעות הקטן שלהם (דאז) תמורת 15 מיליון שקל.



פתיחת חוזה אינו דבר של מה בכך אולם יש לה תקדימים רבים: כך למשל קרן מרקסטון (שהקימה את בית ההשקעות פריזמה) היתה אמורה לשלם 954 מיליון שקל עבור קרנות הנאמנות של בנק הפועלים (פ.ק.ן) אולם בשל הפדיונות הכבדים שילמה לבסוף 835 מיליון שקל. מאחר שגם הסכום הזה היה גבוה, מכר בנק הפועלים את קרנות הנאמנות להק תמורת 150 מיליון שקל בלבד - עסקה שנחשבת כפיצוי עבור עסקת פ.ק.ן היקרה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully