וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר NABE: משבר האשראי עבר את הטרור כאיום קצר הטווח הגדול ביותר על כלכלת ארה"ב

סוכנויות הידיעות

27.8.2007 / 11:23

שליש מהמשתתפים אמרו כי הדאגה העיקרית שלהם לגבי כלכלת ארה"ב היא הבעיות הקשורות לחובות



הסכנה המשולבת הטמונה בשמיטת חובות על משכנתאות ונטל כבד של חובות עברה את הטרור כאיום קצר הטווח הגדול ביותר על כלכלת ארה"ב. כך עולה מסקר האגודה הלאומית לתחזיות כלכליות (NABE).



שליש מהמשתתפים בסקר אמרו כי הדאגה העיקרית שלהם היא הבעיות הקשורות לחובות: כ-18% ציינו את ההשפעות של שמיטת חובות על משכנתאות סאבפריים כדאגה העיקרית ואילו 14% ציינו את חובות משקי הבית והחובות התאגידיים כסיבה לדאגה.



20% מתוך 258 משתתפי הסקר ציינו את החששות הביטחוניים והאפשרות להתקפת טרור שתפגע בכלכלה כדאגה העיקרית, ירידה של 35% לעומת הסקר הקודם שפורסם במארס. מחירי האנרגיה היוו את הסיכון הגבוה ביותר לכלכלה בקרב 13% ממשתתפי הסקר, הכולל כלכלנים העובדים בחברות אמריקאיות או באוניברסיטאות וצוותי חשיבה מיוחדים.



תוצאות הסקר, שנערך ב-24 ביולי ועד ה-14 באוגוסט, שיקף חששות ראשוניים לגבי הסערה המתפשטת בשבועות האחרונים ברחבי שוקי המניות והאשראי בעולם. היקף שמיטת חובות הקשורים למשכנתאות סאבפריים הרקיע שחקים השנה, נתון שגרם לירידה בערך אג"ח מגובות משכנתאות ולהפסקת המימון של בנקים רבים. המשבר שנולד עקב כך גרם לחששות מפני קיצוץ בהוצאות הצרכנים והעסקים.



מחברי התחזיות החלו להוריד את תחזית הצמיחה לכלכלת ארה"ב השנה כתוצאה מהשערה בשווקים. על הפרק עומדת רמת הסבירות למיתון כלכלי, מצב, שלטענתם, אפשר להימנע ממנו על ידי הורדת הריבית של הבנק הפדרלי. כלכלת ארה"ב צמחה בקצב שנתי של 3.4% ברבעון השני לאחר שרשמה צמיחה מזערית של 0.6% ברבעון הראשון.



פיטר הופר, כלכלן בכיר בדויטשה בנק סקיוריטיס, אמר כי הצמיחה הכלכלית ברבעונים הבאים תעמוד תחת איום, "אם לא נהיה עדים להתאוששות השווקים בזמן הקרוב. הסבירות למיתון עלתה", אמר הופר, "הסיכויים למיתון נמדדו על אחד לארבע וכעת הם אחד לשלוש".



השווקים חזרו ליציבות מסוימת בשבוע האחרון על רקע הפעולות שנקט הבנק הפדרלי, לרבות הזרמת הכספים למערכת הבנקאית והורדת הריבית על ההלוואות בין הבנקים במחצית האחוז. לדברי מקרואקונומיקס אדווייזורס העורכת תחזיות כלכליות, הבנק הפדרלי יאמץ גישה הדרגתית ויוריד את הריבית הפדרלית ברבע אחוז בלבד בפגישתו הבאה ב-18 בספטמבר. הבנק "ינסה להרוויח מעט זמן על מנת לראות את ההשפעות על הצמיחה הכלכלית" לפני שימשיך הלאה.



כלכלני ליהמן ברדרס אמרו כי על הבנק הפדרלי "להיות מודאג מהעובדה כי ההתאוששות בשווקים מסתמכת על הורדת ריבית עתידית". ליהמן ברדרס קיצץ את תחזית הצמיחה שלו עבור ארה"ב ל-1.8% במהלך שלושת הרבעונים הקרובים וציין כי "אם השוקים הפיננסיים לא יתייצבו, מיתון יהפוך לסכנה ממשית".



לגבי שוק הדיור, כלכלני הסקר אמרו כי התחזית לחמש השנים הבאות היא "באופן כללי חיובית". כ-42% מהם אינם צופים שינוי במחירי הבתים בארה"ב בתקופה הנקובה בעוד 41% צופים עלייה במחירים. רק כ-16% חוזים ירידה במחירי הבתים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully