וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקונגרס הסיני מנסה להעביר חוק שיגביל את הרכישות הזרות בסין

ניו יורק טיימס

28.8.2007 / 9:58

לפי הצעת החוק, חברות זרות שמעוניינות לבצע רכישות בסין יעברו בדיקות מקיפות מחשש לפגיעה בביטחון הלאומי



מאת קייט ברדשר



אחרי שני עשורים שבהם קיבלה סין משקיעים זרים בידיים פתוחות ואפילו חיזרה אחריהם, פקידי הממשל בסין מתחילים להפגין זהירות רבה יותר. המחוקקים הסיניים שינו את דעתם והחליטו לאשר השבוע חקיקה שתגביל את הרכישות הזרות בסין מטעמי ביטחון לאומי.



הרשויות בוושינגטון מסרו לאחרונה כי יבדקו מחדש את הניסיונות הזרים לרכוש חברות אמריקאיות שפועלות בתחומים צבאיים וטכנולוגיים גם בידי חברות סיניות.



ההגבלות הסיניות בנוגע לביטחון הלאומי שורבבו אל תוך הצעת החוק האנטי מונופוליסטי שאמור הקונגרס הסיני להעביר השבוע לאחר 13 שנים של דיונים וטיוטות לאין ספור. חברות מערביות קיבלו בשמחה חלק גדול מתנאי החוק, הכוללים הגבלות על התנהגות מונופוליסטית בידי חברות ממשלתיות, אך לטיוטת החוק האחרונה התווספה תוספת מפתיעה: מצוין בה כי רכישות בידי חברות זרות "צריכות לעבור בדיקות מחשש לפגיעה בביטחון הלאומי".



התוספת לחוק משקפת את מה מנהלים ועורכי דין רבים מתארים כחשדנות סינית רבה יותר כלפי משקיעים זרים, אף כי באותה עת ממשלת סין מייסדת קרן השקעות בינלאומית של 200 מיליארד דולר ומעודדת חברות סיניות לרכוש עסקים זרים בעלי טכנולוגיות או מותגים בעלי ערך.



"ישנו רצון מצד הסינים לוודא שהמשקיעים הזרים לא יבזזו את יהלומי הכתר", אמרה קוני קרנבקי, שותפה בסניף של פירמת עורכי הדין הבינלאומית פרשפילדס ברוקהס דרינג'ר בהונג קונג.



החששות לפגיעה בביטחון הלאומי שימשו לאחרונה כסיבות לעיכוב עסקות בתעשיות שבמקומות אחרים בעולם לא נתפסות כסיכון לאומי. לדוגמה, קבוצת קרלייל, פירמת ההשקעות הפרטיות האמריקאית, מנסה מזה שלוש שנים לרכוש חברה סינית המייצרת ציוד בנייה, אך האישור הממשלתי עדיין לא ניתן. אפילו רכישה צרפתית של חברה לייצור כלי מטבח עוכבה השנה עקב בדיקות ביטחון לאומי. שר המסחר נתן לבסוף את אישורו לעסקה.



"בעבר, היתה סין זקוקה להון זר ולמנהלים זרים, אך כיום יש בידה הון מספיק, ומעמד המנהלים הולך ומשתפר, אז בשביל מה הם צריכים השקעות זרות?" אמר ג'ון קוזמיק, שותף בפירמת עורכי הדין בייקר בוטס.



מומחים רבים טוענים כי סין שמה דגש רב על הביטחון הלאומי כאשר היא בוחנת רכישות בידי חברות זרות. מנקודת השקפה זו, החקיקה החדשה רק ממסדת את הנוהג הקיים.



נוסח החוק מעלה הדים לתלונות שהעלו פוליטיקאים אמריקאיים לפני שנתיים כאשר תאגיד נפט בבעלות ממשלת סין ניסה לרכוש את חברת הנפט האמריקאית אנוקל, אך נסוג מהצעתו לאחר התנגדות הקונגרס האמריקאי.



מיזוגים ורכישות היוו רק 5% מההשקעות הזרות הישירות בסין לפני שנת 2004, אך עלו ל-11% ב-2004 ולכמעט 20% ב-2005, כך דיווח העיתון היומי הרשמי של סין. לא נמסרו נתונים לגבי 2006.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully