וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: פורד מונדיאו, גלקסי ו-S MAX

תומר הדר

28.8.2007 / 11:33

עד היום הופנו רוב המכירות של פורד לציי רכב בחברות הליסינג; כעת, בעזרת שלושה דגמים חדשים, מנסה היבואן לכבוש לו נתח מהשוק הפרטי; נסיעת התרשמות



בשבוע שעבר השיקה דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, שלושה דגמים חדשים בישראל המבוססים על אותה שלדה - מונדיאו, גלקסי ו-S MAX. מונדיאו צפויה להימכר בעיקר לחברות ליסינג וציי רכב, ואילו שתי המכוניות האחרות מיועדות בעיקר לשוק הפרטי. יצאנו לבדוק את השלישייה החדשה. המסקנות - לפניכם.



הלאה האפרוריות



קשה להפריז בחשיבות של מונדיאו החדשה בעבור פורד. הדור הראשון של מונדיאו, שהושק ב-1993, נהפך תוך זמן קצר לאחד הדגמים הנמכרים ביותר בבריטניה. מונדיאו הפכה שם נרדף למכונית צמודה ממקום העבודה. היא נהפכה כה נפוצה עד שבסלנג הבריטי נולד הביטוי Mondeo Man, שמתייחס לאיש מכירות טיפוסי, עם משפחה בת 3-4 ילדים.



ואולם, בשנים האחרונות החלה פורד מונדיאו לאבד מכירות. היא נהפכה להיות מזוהה - ממש כמו ה-Mondeo Man - עם מכונית לא מלהיבה דיה וחסרת אישיות. הקהל נטש אותה לטובת מכוניות נישה, כמו רכבי כביש שטח ומיניוואנים.







בנוסף, גם סדרה 3 של ב-מ-וו, שנחשבת יוקרתית וספורטיווית יותר, סחפה אחריה לקוחות רבים - ואפילו עברה את מונדיאו בכמות המכירות בבריטניה בשנה שעברה. בהנהלת פורד הבינו שצריך למצב את המכונית מחדש. בדור החדש, פורד מונדיאו כבר אינה מכוניתו של נציג המכירות האפרורי.



העיצוב המחודש של דגמי פורד נקרא עיצוב קינטי ונועד לשדר ספורטיוויות ושימושיות. מונדיאו החדשה היא אכן מכונית נאה, ויתר על כן - בפורד הגדילו לעשות, ובניסיון לחסל סופית את התדמית האפרורית הופיעה המכונית החדשה בסרט האחרון בסדרת ג'יימס בונד.



פורד מונדיאו מעולם לא הצליחה לשחזר בישראל את ההצלחה שזכתה לה באירופה, בעיקר בשל תקלות ובעיות אמינות, מדיניות מחירים לא עקבית מצד היבואן הקודם (מחירים גבוהים ונמוכים חליפות) ותחרות חזקה מצד מכוניות יפאניות כגון מאזדה 626 והונדה אקורד.



בשנים האחרונות, כשחלק ניכר מן המכוניות בישראל נמכרו לחברות ליסינג, תחת היבואן דלק מוטורס זכתה מונדיאו למידה מסוימת של הצלחה. לעומת זאת, מתחרות יפניות כגון מאזדה 6, שמיובאת גם היא על ידי דלק מוטורס, נמכרו במספרים גדולים יותר - ב-2006 נמכרו בישראל 795 פורד מונדיאו, ו-2,686 דגמי מאזדה 6.



מונדיאו מבוססת על שלדה חדשה, משותפת לדור הבא של מאזדה 6, שיוצג בתערוכת הרכב בפרנקפורט בחודש הבא, וגם לדור הנוכחי של וולוו S80. המאפיין העיקרי של שלדתה החדשה של מונדיאו הוא בסיס הגלגלים הגדול: 285 סנטימטר.



בסיס גלגלים מורחב מאפשר מרווח רגליים גדול לנוסעים שיושבים מאחור. לשם השוואה, בסיס הגלגלים של פולקסוואגן פאסאט הוא 271 סנטימטר ובסיס הגלגלים של סובארו B4 הוא 267 סנטימטר בלבד.



מרווחת במיוחד



הדבר הראשון שבו מבחינים כשרואים את מונדיאו החדשה הוא הגודל החיצוני. אורכה של מונדיאו בגרסת ארבע דלתות (סדאן) הוא 484.4 סנטימטר - מכונית ארוכה במיוחד. הונדה אקורד, לדוגמה, קצרה ב-18 סנטימטר.



גם כשנכנסים לתא הנוסעים מורגש הגודל של מונדיאו: שני נוסעים מבוגרים יכולים להתרווח במושב האחורי למשך זמן רב, מבלי להתלונן על מחסור במקום לרגליים. הסיבה היחידה לתלונות מצד היושבים מאחור היא היעדר פתחי מיזוג אחוריים. ברמת אבזור "טיטניום", הרמה הגבוהה ביותר, יש שני פתחי אוורור בקורות הצד שמצליחים לקרר ביעילות את חלל תא הנוסעים הגדול, אך בגרסה הבסיסית היעדרם מורגש.



לנהג, לעומתם, יהיה קשה למצוא סיבות להתלונן. בכל הקשור לאיכות חומרי גימור והנדסת אנוש, פורד מונדיאו מהווה קפיצת מדרגה. זה לא שהכל מושלם - עוד יש כמה פלסטיקים צבועים בצבע כסף שנראים זולים ולא מתאימים, אך אם מתעלמים מהם, הרי שתא הנהג של מונדיאו החדשה מורכב מחומרים נעימים למגע. כל הבקרות, כולל מערכת הסטריאו (בעלת נגן MP3 ואפשרות שליטה מגלגל ההגה), נוחות לתפעול. בידוד הרעשים יעיל וגם רעש של משאיות שחולפות על פני המכונית בקושי נשמע.



בנוסף לבסיס הגלגלים הגדול, מציעה דלק מוטורס לקונים בישראל מנוע בנזין בנפח 2.3 ליטרים ומנוע טורבו דיזל בנפח 2.0 ליטרים. לא צריך להיות כלכלן או מגיד עתידות כדי להבין שרובם של דגמי המונדיאו החדשים יימכרו בישראל עם מנוע הבנזין - וחבל, שכן מנוע הדיזל מצוין. הוא שקט וחזק, ומסוגל להאיץ את המכונית בכל הילוך. רק תיבת ההילוכים האוטומטית מסרבת לעתים לשתף פעולה ומתקשה מעט בבחירת ההילוכים.



בחזרה למציאות הקנייה הישראלית ולמנוע הבנזין: מנוע זה של המונדיאו מצויד ביתרון על המתחרים - נפח. רוב המתחרות של מונדיאו בקבוצת שווי שימוש 4, כגון מאזדה 6, מצוידות במנועים בנפח 2.0 ליטרים, אך בדלק מוטורס בחרו לייבא את מונדיאו כשהיא מצוידת במנוע בנפח מוגדל, שמשודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת שש מהירויות.







אלא שיתרון הנפח של מנוע המונדיאו מתבטא רק על נייר הכרומו של הקטלוג - במציאות מונדיאו בנזין לא טסה. היא אינה אטית, נכון, ולמנוע יש מספיק כוח ותיבת ההילוכים מגיבה במהירות סבירה, אך מונדיאו לא נועדה למרוצים. שלדתה המשודרגת של מונדיאו יכולה לטפל ביותר כוח.



למונדיאו אין בעיה לשייט במהירות בלתי הגיונית גם בכביש מפותל ומשובש וגם בכביש מהיר. עבור חובבי האופניים והפיקניקים מוצעת מונדיאו גם בגרסת סטיישן. המחיר? זהה לזה של גרסת הסדאן וגרסת ההאצ'בק (חמש דלתות). החיסרון? אין שורת מושבים שלישית. למרות המחסור בכיסאות עבור ילד מספר ארבע ומעלה, בדלק מוטורס צופים שגרסת הסטיישן תצליח בקרב לקוחות שמעוניינים ביכולת נשיאת מטען. גיל אגמון, מנכ"ל דלק מוטורס, אינו שולל שיווק של גרסת הדיזל בקרב נהגי מוניות.



למשתמש הסופי



בשורה התחתונה, עיקר רוכשי פורד מונדיאו החדשה יהיו חברות הליסינג. הן יקנו את הגרסה הבסיסית, שמחירה - 151 אלף שקל - ממצב אותה בקבוצת שווי שימוש 4. "שני גורמים עיקריים קובעים כיום את כמות ההזמנות של דגם מסוים", מסביר אגמון. "מידת הביקוש בקרב המשתמשים הסופיים, כלומר - האנשים שמקבלים את המכונית מחברת הליסינג כשהיא חדשה, וקלות המכירה בעתיד".



למי שיקבלו את המכונית מחברת הליסינג בהחלט יש למה לחכות. פורד מונדיאו היא בחירה מצוינת עבור מי שזקוק למכונית מנהלים/משפחתית גדולה מקבוצת שווי שימוש 4. שאלה שנשארה פתוחה, והיא רלוונטית במיוחד לחברות ליסינג, היא מה יהיה ערך הגרט של המכונית? רק ימים יגידו האם מחירי המכירה של מונדיאו החדשה תשיג יהיו גבוהים יותר מאלה של הדור היוצא, או שידה תהיה על התחתונה מול מתחרות יפאניות, המבוקשות מאוד כמשומשות.



גלקסיה מעוטת תושבים



לצד המונדיאו, משיקה פורד שני מיניוואנים חדשים: גלקסי ו-S MAX. שני הדגמים, שמבוססים על שלדתה של מונדיאו וחולקים את אותו בסיס גלגלים, דורשים התייחסות לנתון חשוב, והוא - המחיר. מחירי שני הדגמים לא מאפשרים להם להיכנס לקבוצת שווי שימוש 4. בתרגום פשוט: חברות הליסינג יקנו מכוניות מעטות מדגמים אלה. בדלק מוטורס יודעים את כללי המשחק בשוק הרכב בישראל ולכן לא מתביישים להודות: מכירות גלקסי ו-S MAX יסתכמו במאות בודדות מדי שנה.



גלקסי ו-S MAX מצוידים במנועים זהים לאלה של מונדיאו, וההבדל העיקרי ביניהן מתמצה בשני גורמים עיקריים: גודל ואופי. אורכה של פורד גלקסי הוא 482 סנטימטר ואילו אורכה של פורד S MAX הוא 477 סנטימטר - הבדל של 5 סנטימטר.



ואולם, בעוד שגלקסי מסוגלת להסיע נוסעים מבוגרים בנוחות יחסית בשורת המושבים השלישית, לרוכשי S MAX יהיה עדיף להשתמש במנגנון הקיפול היעיל ולשטח את המושבים האחוריים אל תוך הרצפה. אם וכאשר, פעם בחודש, ילדי השכנים ירצו להצטרף לנסיעה קצרה וצפופה משהו, אפשר לפתוח עבורם את המושב האחורי. הבדל נוסף נרשם גם בין אופיים של הדגמים והתנהגותם בדרכים. גלקסי הוא סוג של פיל על הכביש : בסיבובים הוא מתנדנד, מנוע הבנזין נאבק כדי להאיץ את המכונית למהירות סבירה, ובנסיעת המבחן הנוסעים מאחור ביקשו לצאת לשאוף אוויר אחרי סדרה של פניות לא מהירות במיוחד.



זן נדיר, מיניוואן משונה



S MAX, לעומת זאת, הוא מיניוואן מזן אחר. באירופה הוא משווק כאלטרנטיבה למכונית ספורט. העיקרון פשוט: הצעירים שקנו פעם מכוניות ספורט גדלו, הקימו משפחות ועכשיו הם צריכיםן להביא את הילדים לגן - ובמהירות. דגם S MAX בהחלט מסוגל לכך.



נכון שבאירופה הדגם משווק בגרסת טורבו בעלת 220 כוחות סוס, ובישראל נאלצנו להסתפק בגרסת טורבו דיזל אוטומטית - אך גם עם מנוע הדיזל, בכביש מפותל, S MAX יכול להצטרף לתחרות הוגנת עם כמה מכוניות ספורטיוויות.



בדלק מוטורס מעדיפים לשלוף את המונח לייף-סטייל: "S MAX מיועד לחובבי רכיבה על אופניים, פיקניקים ופעילות בטבע", אומר אגמון. העובדה שחובבי האופניים והפיקניקים עושים את עיקר הנסיעות במכונית הליסינג הצמודה היא כנראה פחות רלוונטית.



נראה שגלקסי מתאימה למשפחות מרובות ילדים, אלה שקנו בעבר מאזדה MPV. בני המשפחות האלה יתנהלו בעצלתיים בדרך לבית הספר ולגן, ופעם בשנה לאילת. S MAX מתאים למי שמיניוואן הוא עבורו סוג של פשרה, ומעוניין במכונית שמתנהגת היטב ואף מסוגלת לשאת מאחור ציוד לטיול משפחתי בסוף שבוע בגליל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully