וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוצר לנפש בישראל - כ-20 אלף דולר

טל לוי

28.8.2007 / 15:03

בבנק ישראל כותבים כי התוצר לנפש במונחי מטבע מקומי כמעט ולא השתנה, אך התאמתו לכוח הקנייה מקפיצה אותו ל-27.6 אלף ד'

סטטיסטיקה היא דבר נפלא: היא מאפשרת להציג את אותם נתונים באופנים שונים ובהתאם לנקודת המבט הרצויה. הדוגמה הטובה ביותר לשימוש יצירתי במדע הסטטיסטיקה היא להכריז כי במשק בו יש 99 אנשים שמרוויחים שקל ואדם אחד שמרוויח 101 שקל - עומד השכר הממוצע על 2 שקלים - נתון נכון מבחינה מתמטית, אולם שגוי עבור 99% מהאוכלוסיה.

דוגמה למניפולציה מעניינת שכזו מגיעה מנתונים שמפרסם בנק ישראל: התוצר לנפש עומד בישראל על 20 אלף דולר בלבד. אולם אם מתקנים אותו לשקילות כוח הקנייה, הוא קופץ לפתע לרמה של 27,688 דולר. הפלא ופלא.

מעניין שגם בבנק ישראל כותבים כי "התוצר לנפש, במונחי מטבע מקומי, כמעט שלא השתנה" - כלומר רמת החיים של הציבור בישראל לא ידעה שינוי מהותי.

שער החליפין משפיע על כוח הקנייה

האומדן של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל, שהוא היציב מבין האומדנים הקיימים, מחושב על סמך שער החליפין במונחי שקילות כוח קנייה - המתפרסם על ידי ה-OECD אחת לשלוש שנים.

על פי האומדן המעודכן של הלמ"ס וה-OECD, התוצר לשנת 2006 עומד על 27,688 דולר לנפש ומציב את ישראל במקום ה-21. בשנת 2005, עמד על 26,051 דולר לנפש וגם הוא הציב את ישראל במקום ה-21 בהשוואה מול מדינות OECD.

הלשכה המרכזית אומדת מדי שנה את שער החליפין במונחי שקילות כוח קנייה על מנת לכלול את השינויים החלים בתוצר. שיטת החישוב של הלשכה המרכזית הינה עקבית לאורך כל השנים ומתבססת על הנתון שמפרסם ה-OECD.

לאחרונה שינתה קרן המטבע הבינלאומית את תחזיתה לגבי רמת התוצר לנפש של ישראל, מתוקן לשקילות כוח הקנייה. בפרסום האחרון, כפי שמופיע ב-World Economic Outlook מאפריל 2007, צופה הקרן כי התוצר לשנת 2007 של ישראל - מתוקן לשקילות כוח הקנייה - יהיה 31,767 דולר לנפש.

תחזית זו מציבה את ישראל במקום ה-18 בהשוואה מול מדינות OECD. מהשוואה זו של התמ"ג לנפש, עולה כי ישראל ניצבת במיקום דומה לכמה ממדינות ה-OECD, ביניהן צרפת (31,872 דולר לנפש) וגרמניה (32,178 דולר לנפש) ואף אינה רחוקה מהממוצע של מדינות אלה (32,098 דולר לנפש).

העדכון המשמעותי של התוצר לנפש כלפי מעלה נובע מעדכון של שער החליפין, במונחי שקילות כוח הקנייה: התוצר לנפש במונחי מטבע מקומי כמעט שלא השתנה. לעומתו, שער החליפין - במונחי שקילות כוח הקנייה של ישראל - עודכן לאחור. כמו כן בוצעה הפחתה בחישוב של שער החליפין במונחי שקילות כוח הקנייה גם בשנים מוקדמות יותר, כלומר ההבדל שהוסבר בא לידי ביטוי לא רק בתחזית.

------------

תוצר לאומי גולמי (תל"ג) - נתון המציין את סך כל המוצרים (סחורות ושירותים) המופקים בשנה במשק לאומי, בתוספת ההכנסות של גורמי ייצור מקומיים מתוך פעילותם מחוץ לגבולות הארץ והפחתת ההכנסות של גורמי ייצור חיצוניים העובדים במשק (כמו עובדים זרים).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully