וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת השמיטה עלולה לייקר הירקות ב-50%

עמירם כהן

29.8.2007 / 7:52

הרבנים אינם מוכנים להכיר במכירה פיקטיבית של הקרקעות החקלאיות לדרוזים. הנזק הישיר למגדלי הירקות: 700 מיליון שקל

שבועיים לפני כניסת שנת השמיטה - ועדיין אין שום ביטחון שהציבור בישראל יזכה לאספקת ירקות ופירות טריים במחיר סביר. הסיבה: מחלוקות הלכתיות על ההכרה ב"היתר מכירה" - הפתרון ההלכתי המקנה "כשרות שמיטה" לירקות שגודלו על ידי חקלאים יהודים בארץ ישראל. ב"היתר מכירה" "מוכרים" את הקרקעות החקלאיות של ישראל לגוי, בדרך כלל לדרוזי, כך שהירקות והפירות גדלים על קרקע שאינה כביכול בבעלות יהודית והם מותרים לאכילה. בסיום שנת השמיטה הקרקע נמכרת בחזרה לבעליה הקודמים.

המגזר החרדי מעולם לא הכיר בפתרון הלכתי זה, המקובל על הרבנות הראשית ועל מרבית רבני הערים הגדולות, אף שראו בו הרע במיעוטו. בשנים האחרונות הלכה ונסדקה ההכרה הזו ורבנים רבים, בעיקר בירושלים, אינם מקבלים אותו יותר.

בארגון מגדלי ירקות מזהירים כי הנזק הישיר למגדלים מאי- הכרה ב"היתר מכירה" יסתכם ב-600-700 מיליון שקל, ולהערכתם ציבור הצרכנים ייאלץ לשלם על ירקות בשנת השמיטה 50% יותר מאשר בשנה רגילה.

במכתב מתחילת החודש לסיטונאי הירקות והפירות בירושלים, כותב מנכ"ל המועצה הדתית ירושלים הרב אסף אצור כי על הסיטונאים "לחתום על הסכם התחייבות לשווק 'שמיטה לחומרה' בלבד". כלומר, לשווק רק ירקות מיבוא או מרצועת עזה או שגודלו על מצעים מנותקים (בלא קשר פיסי לקרקע) או באזורים שאינם "ארץ ישראל" לפי ההלכה - הערבה הדרומית למשל.

שני ספקים ללא מכרז

עוד עולה מאותו מכתב של אצור שאת "התוצרת לחומרה" יש לרכוש אצל שני ספקים בלבד, חברת פאר לי וחברת ביכורי שדה דרום. שני הספקים שנבחרו על ידי רבניות ירושלים ללא מכרז - על כך כבר הוגשו 3 עתירות לבג"ץ.

יו"ר ועדת שמיטה בהתאחדות חקלאי ישראל גרשון שליסל מרחיב את היריעה: "לא מדובר בירושלים בלבד. רבני ערים כמו הרצליה, עפולה ובת ים יושבים על הגדר ומחכים לראות מה יוחלט בירושלים. בכמה מהערים הללו כבר הוצאו הנחיות לשוק המוסדי לרכוש רק מספקים שיקבלו כשרות 'שמיטה לחומרה'.

"בירושלים אני לא מצפה שמישהו יעז למכור תוצרת שלא קיבלה הכשר מהרבנות המקומית ולא חשוב מה תגיד הרבנות הראשית", אומר שיסל. "ירושלים בלבד זה שוק של חצי מיליון נפש. זה מוקצה ולא משנה שיש שם 60% חילונים. אף סופר ואף רשת שיווק בירושלים לא תכניס תוצרת שהרבנות המקומית לא מאשרת".

לגבי ערים ויישובים אחרים שליסל אומר שתלוי מי שם הרב ומה וכמה הוא חייב למישהו בחצר רבנית כזו או אחרת, או במפלגה חרדית כזו או אחרת, שדאגו לסדר לו את הרבנות ולסדר למקורביו תפקידים ומשרות במועצה הדתית: "דאגתם לי אז אני מביא לכם את הסחורה".

לדברי שליסל, בשנת השמיטה הקודמת, סלל הרב בקשי דורון דרך לפתרון בכך שהסמיך את מועצת מטה יהודה, הסמוכה לירושלים, לתת כשרות שמיטה לשוק המוסדי בירושלים. "האיום עזר והכול הסתיים בשלום", אמר.

משרד החקלאות: יימצא פתרון

בארגון מגדלי הירקות מאמינים שהתערבותו של הרב אברהם יוסף, הבן של עובדיה יוסף, שפסק של "היתר מכירה" יש תוקף הלכתי, תשכנע רבנים רבים בירושלים להכניס תוצרת שלא קיבלה היתר מהרבנות של הרב צבי הכהן. במשרד החקלאות מאמינים כי ברגע האחרון יימצא פתרון.

הממונה על השמיטה במשרד, ירחמיאל גולדין, סבור כי בג"ץ עשוי להתערב ולהורות לרבנות בירושלים ובערים אחרות להכניס תוצרת בכשרות "היתר מכירה" מפני שמרבית הציבור מקבל כשרות זו. עוד אמר גולדין כי משרד החקלאות לא יוציא היתרי יבוא לכלל האוכלוסייה אלא רק לאספקה לציבור החרדי. יו"ר ועדת השמיטה ברבנות הראשית הרב זאב ויטמן, העריך שבסופו של דבר כל המגזרים יזכו לאספקה שוטפת של תוצרת חקלאית. להערכתו, הפתרונות ההלכתיים שימצאו לא יביאו להעלאת מחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully