וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רווחי בנק לאומי זינקו פי 2.4

טל לוי

29.8.2007 / 8:35

הרווח הנקי הסתכם ב-913 מיליון שקל. לכך סייעו ירידה חדה בהפרשה לחובות מסופקים ועלייה בגביית העמלות

דו"ח מצויין מגיע הבוקר מבנק לאומי הן ברמה הרבעונית והן בסיכום המחצית הראשונה של 2007: בנק לאומי, כבנק השני בגודלו בישראל, אמנם הגדיל את הרווח הגולמי מפעילות מתן אשראי בשיעור נמוך, אולם הדו"חות מעידים על ירידה אדירה בהפרשה לחובות מסופקים (חובות שהבנק מטיל ספק ביכולתו לגבות), עלייה בגביית עמלות, עלייה בתיק האשראי של הבנק, עלייה ברווח מהשקעות בבורסה ועל ירידה בהוצאות השכר של הבנק. השיפור מקיף את כל הפרמטרים של הבנק כאשר לאורך הדו"ח קשה לאתר אפילו סעיף אחד שמציג הרעה.

בנק לאומי, הבנק השני בגודלו בישראל, מדווח הבוקר כי הרוויח ברבעון השני של 2007 סך של 913 מיליון שקל - פי 2.4 לעומת הרבעון המקביל ב-2006. בסך הכל מסכם בנק לאומי מחצית רווחית במיוחד במהלכה הרוויח מפעולות רגילות בלבד 1.57 מיליארד שקלים - פי 2 לעומת המחצית המקבילה, או 1.83 מיליארד שקלים - עלייה של 23% לעומת המחצית המקבילה, אם נכלול גם את רווחי ההון החד פעמיים שהפיק הבנק ממכירת אחזקות ונכסים.

תשואת הרווח הנקי על ההון העצמי הסתכמה במחצית הראשונה של 2007 ב-21% (על בסיס שנתי), לעומת 18.5% בתקופה המקבילה ו- 20.1% בכל שנת 2006.

בעוד שברבעון הקודם הציג הבנק רווח של 259 מיליון שקל כתוצאה ממכירת חלק מקופות הגמל של הבנק לקרן מרקסטון ששולטת על בית ההשקעות פריזמה, הרי שברבעון הנוכחי נקיים הדו"חות מרווחים חד פעמיים ומשקפים את פעילות הבנק.

כמו כל הבנקים, גם לאומי מתפרק בשנתיים האחרונות מנכסיו בהתאם למסקנות ועדת בכר - כאשר מכירת נכסים זו הניבה לבנק רווח עתק חד פעמי של כ-2 מיליארד שקלים ב-2006: 682 מיליון שקל ממכירת חברת ניהול קרנות הנאמנות פסגות אופק והשאר ממכירת אחזקות בחברת אפריקה ישראל ובחברת הביטוח מגדל.

הפרשה זעומה לחובות מסופקים

עיקר השיפור ברווח ממתן אשראי מגיע מההפרשה הקטנה לחובות מסופקים (חובות שהבנק מטיל ספק ביכולתו לגבות) שהסתכמה ב-38 מיליון שקל בלבד (80% פחות לעומת הרבעון המקביל) עבור תיק אשראי של כמעט 194 מיליארד שקל - עלייה של 5.5% לעומת סוף 2006. הפרשה קטנה זו מהווה המשך לרבעון הראשון שגם בו היתה ההפרשה קטנה במיוחד.

פירוש הדבר הוא כי מצבת החובות הבעייתים של הבנק קטנה. הירידה בחובות המסופקים מהווה אינדיקטור גם למצבו הכלכלי של המשק אשר מאפשר ליותר אנשים להחזיר את חובותיהם. בבנק לא מספרים על אירוע חד פעמי שהוריד את החובות הבעייתיים ומציינים רק כי מדובר ב"המשך מגמת השיפור במשק".

בנק לאומי, כמו כל הבנקים, מתפרנס ממתן הלוואות, והרווח שלו נגזר ממה שקרוי "המרווח הבנקאי": משקי הבית "מלווים" לבנקים את כספם ומקבלים תמורתה ריבית ואילו הבנקים מלווים את הכסף בריבית גבוהה יותר למי שזקוק להלוואה, לפירמות הזקוקות לאשראי או למי שנמצא במשיכת יתר ומשלם ריבית גבוהה יותר.

רווח זה של הבנק ממתן אשראי ("רווח מפעולות מימון") עלה ברבעון השני של 2007 ב-0.7% בלבד והסתכם ב-1.809 מיליארד שקל. מדובר בעלייה זניחה כאשר הסבר אפשרי הוא שבנק לאומי הוא הבנק השני בגודלו בישראל המחזיק בנתח שוק גבוה ולכן קשה לו להתרחב עוד. אי לכך, פתרון אפשרי הוא מציאת מנועי צמיחה אחרים כמו הגדלת הפעילות בחו"ל.

בניכוי ההפרשה לחובות מסופקים, מציג הבנק עלייה של 10% ברווח מפעולות מימון שהסתכם ברבעון השני של 2007 ב-1.77 מיליארד שקלים.

יותר כסף מעמלות

מקור ההכנסה השני של הבנק הוא עמלות. ההכנסה מסעיף זה עלתה ברבעון השני של 2007 ב-12% ובסך הכל גבה הבנק 826 מיליון שקל ברבעון השני בלבד.

שכרם של העובדים ירד ברבעון זה ב-20% למיליארד שקלים כאשר המקור לירידה זו הוא בבונוסים שחולקו לעובדים ב-2006. בניטרול הוצאות שכר אלה - נותרו הוצאות השכר בבנק כמעט ללא שינוי.

בסך הכל מציג הבנק יחס כיסוי של 68% שפירושו כי סך ההכנסות התפעוליות של הבנק (עמלות, השקעה במניות) מכסים 68% מהוצאות התפעול של הבנק הכוללות שכר, אחזקת ציוד והוצאות נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully