וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק הפועלים נגד ילודה

רוני לינדר-גנץ

29.8.2007 / 8:39

בנק הפועלים שוב ביטל מסגרת אשראי לאשה בחופשת לידה. לפני כחודש כבר התנצל על כך, אך מסתבר שהבנק שב לסורו

בנק הפועלים שוב ביטל את מסגרת האשראי לאשה שיצאה לחופשת לידה - כך עולה מתלונה חדשה שהגיעה ל-TheMarker. לפי התלונה, בוטלה מסגרת האשראי של יולדת בטענה שדמי הלידה שהיא מקבלת מהביטוח הלאומי אינם נחשבים משכורת; רק לאחר שאביה איים כי יעזוב את הבנק וימשוך את חסכונותיו נעתר הבנק לחדש לה את מסגרת האשראי.

זאת, אף שלפני חודש בלבד התנצל נציג בנק הפועלים בוועדת הכלכלה של הכנסת בפני נשים שתלונותיהן נחשפו ב-TheMarker, שיצאו לחופשת לידה ונפגעו מביטול מסגרת האשראי שלהן ומדרישת הבנק לשלם עמלה על הקמת מסגרת חדשה.

במהלך הדיון שהתקיים ביוזמת חבר הכנסת מגלי והאבה (קדימה) בעקבות הפרסום, אמר נציג הבנק: "זה נוגד את דרכנו, לא זו היתה הכוונה" - והבטיח כי הבנק מפתח מערכות מחשב שלא יאפשרו שינוי מסגרת אוטומטי מבלי שהבנק ייצור קודם קשר עם הלקוחה. בתום הדיון החליטה הוועדה שאין לשנות את מסגרת האשראי במהלך חופשת הלידה, ובכל מקרה, אם נקבעת מסגרת אשראי חדשה בתום תקופת חופשת הלידה, אין מקום כי קביעה זו תלווה בגביית עמלה כלשהי.

"ניצול ציני של נשים"

ואולם נראה כי הבנק מתקשה להפנים את הנוהל שלו עצמו: ענת אלטשולר, לקוחת הבנק שיצאה באחרונה לחופשת לידה, גילתה תוך כדי גלישה בחשבונה באינטרנט כי מסגרת האשראי שלה התאפסה מבלי שאיש יידע אותה על כך: "גיליתי שמסגרת האשראי שלי שונתה ל-0 שקלים, וזאת אף שקיבלתי את דמי הלידה מביטוח לאומי שמפצים כביכול על אי הזרמת משכורת לחשבון", כתבה לחבר הכנסת והאבה.

"בשיחתי עם סגנית מנהלת הסניף הזכרתי את הנושא שנידון בוועדה והיא לא ידעה כלל במה מדובר. מבחינת הסניף, העובדה שהופקדו דמי לידה בחשבוני לא מספיקה ואינה שוות ערך למשכורת. ברצוני להסב את תשומת ליבך לכך שהבנק לא הפנים את מסקנות הוועדה וממשיך בדרכיו הציניות".

לדברי אלטשולר, בבירור מעמיק יותר מול הבנק, טען הבנק כי התריע על ביטול המסגרת, אך לדבריה מעולם לא קיבלה את ההודעה או העתק שלה. "בשיחתי הראשונה עם מנהל המחלקה בבנק הוא טען שלא ניתן בשום אופן לעדכן מסגרת אשראי בחשבון עד שתופקד משכורת, וזה לא משנה שקיים כסף בחשבון ותוכניות חיסכון שונות עם סכומי כסף, כולל פק"מ. יש כאן ניצול ציני של נשים שיוצאות לחופשת לידה".

לבסוף, ולאחר קשיים ועימותים רבים עם הבנק, הצליחה אלטשולר לפתור את הבעיה: "רק לאחר התכתשויות רבות עם סגנית מנהלת הסניף שלי ושל אבי, המנהל גם הוא חשבון פרטי ועסקי בסניף, ואיומים רבים מצדנו שנוציא את הכסף מהבנק, הם הסכימו לעדכן את מסגרת האשראי. לא מתקבל על הדעת שכל מי שנמצאת בחופשת לידה תצטרך לעבור את התהליך המתיש ולריב עם הבנק בצורה כזו, מה עוד שלא לכל אחד יש במה לאיים".

משנה ססטוס - משנה מזל

בעקבות התלונה פנה ח"כ והבה למפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, בדרישה לבדוק את התנהלות בנק הפועלים בנושא, למרות הצהרותיו בוועדה כי מדובר בתקלה חד פעמית ומקומית.

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "הניסיון לכרוך את פנייתה של גב' אלטשולר עם תלונה שהוצגה על ידכם בעבר, ואף הועלתה בכנסת, בנושא הטיפול בנשים בחופשת לידה, אינו במקומו. התלונה הקודמת התייחסה לגבייה של עמלת הקצאת אשראי מוגדלת בגלל שינוי סוג החשבון של לקוחה שיצאה לחופשת לידה. במקרה של גב' אלטשולר לא היה שינוי בסוג החשבון ולכן גם לא היה כל שינוי בעמלות שנגבו בחשבונה.

"כפי שבנק הפועלים הבהיר בעבר, כאשר לקוח בעל חשבון עו"ש משכורת מפסיק לקבל משכורת מסיבה כלשהי, הוא מתבקש לעדכן את הבנק על השינוי במעמדו. הנוהל בבנק ברור: אין שינוי במעמדה של לקוחה עם היציאה לחופשת הלידה. היא ממשיכה ליהנות מאותה מסגרת אשראי שהיתה קיימת בחשבונה כאשר קיבלה משכורת, ובאותם תנאים.

"הנוהל הזה נשמר גם במקרה של גב' אלטשולר. הבנק לא ידע על יציאתה לחופשת לידה, וכאשר קיבל ממנה עדכון על כך, הנושא סודר, כאמור, ללא כל פגיעה בלקוחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully